Gå till innehåll

Diagnosen är satt! Dinoflagelater!


jonasroman

Rekommenderade inlägg

I tråden om mitt akvarium har jag/vi diskuterat den brunslemmiga beläggning jag får på sanden när ljuset tänds. Många har liknande "symtpom" o det finns i princip tre differentialdiagnoser:

1)diatomer=kiselalger

2)dinoflagelater (som ju förresten zooxanthellen är)

3)cyanobakterier

dessa kan likan varann, men 1:an är mer gråbrun o inte så slemmig. 2:an slemmig o mer brunröd, o 3:an betydligt mer slemmig, heltäckande, med starkare färger i violett eller ibland neongrönt.

Behandlingen är olika så diagnosen är ett måste, o de finns bara ett sätt att bli helt säker..titta på cellerna i mikroskop.(tack vargklo för länk)

Jag har nu snott ett mikroskop från sjukan, o precis tittat på min bruna beläggning. Diagnosen är enkel o helt solklar: Dinoflagelater!

Dom könns igen på at dom är runda, kanske lite ovala, och åker omkring.

Ett intressant observandum är att jag ser att dom flesta kolonierna är fastklistrade kring lite kletiga bollar. detta är organiskt material, som dom äter på, skulle jag tro.

Därför tror jag grundbulten, är som i all algbekämpning..att näringsämnena måste ner ytterligare..stryper jag nitrat o fosfat ännu mer, o eliminerar så mkt detritus i sanden jag kan, samt inte doserar ngr som helst näringsämnen, så borde de vara framgången.

det är bra att de inte va cyano, för de är svårare att bekämpa. dinoflagelater följer ändå principerna för vilken alg som helst. begränsa både organisk o oorganisk näring helt enkelt.

Jag tror ultraorganic, ultamimins o alla dessa bakteriestimulerande prep(aminosyror, kolkällor mm) som ingår i zeovit o kolkällemetoden är Obra just nu. Detta är trots allt, förrutom för bakterierna, även näring åt dessa små krabater.

Bevis:

post-2648-14468915639607_thumb.jpg

post-2648-14468915639717_thumb.jpg

post-2648-14468915639816_thumb.jpg

post-2648-14468915639914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du lyckades få fram vad det var för kräk... Måste kolla på vad jag har efter midsommar.

Både kiselalger, och cyano har helt gröna varianter medan dinoflagellater oftast är gulröda/rödbruna.

Här är lite länkar till bilder jag tagit på lokala varianter:

Bentiska kiselalger (pennata): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=54

Cyano från bottenprover: http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=52

Dinoflagellater 1 (pelagiska): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=40

Dinoflagellater 2 (pelagiska): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=39

Som regel krävs dock betydligt högre upplösning än man kan få med en stereolupp som du använde. Jag fotar mest i 400-1000x förstoring

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du lyckades få fram vad det var för kräk... Måste kolla på vad jag har efter midsommar.

Både kiselalger, och cyano har helt gröna varianter medan dinoflagellater oftast är gulröda/rödbruna.

Här är lite länkar till bilder jag tagit på lokala varianter:

Bentiska kiselalger (pennata): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=54

Cyano från bottenprover: http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=52

Dinoflagellater 1 (pelagiska): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=40

Dinoflagellater 2 (pelagiska): http://www.marinebiology.se/bilder1/thumbnails.php?album=39

Som regel krävs dock betydligt högre upplösning än man kan få med en stereolupp som du använde. Jag fotar mest i 400-1000x förstoring

tack för värdefulla synpunkter.

Får passa på o fråga..de e väl dino som jag ser? förstoringen är som sagt inte den bästa, men det ser alltså ut som rund/ovala bruna små tefat, som åker runt hit o dit. stämmer precis med de bilder som varklos länk visar. Håller du med?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det låter som Dinoflagellater.

Var är Vargklos länk, i din andra tråd?

tror de...ska sjölv leta upp den igen..hittar du den inte kan jag posta den.

tog ett nytt prep nu: intressant, för nu tittade jag på en liten bit med sandkorn med. De sandkorn som är "rena" sandkorn...där simmar inga dinoflagelater knapt...med sen är en del sandkorn omgivna av ett gelkatinöst hölje.. o där sitter de massor med dinosar. så som sagt..de måste vara detritus o organiskt material som de livnär sej på.

Jag tror därför inte de funkar med att sänka de oorganiska fosfaten i vatenkolumnen..o de stämer ju med mångas erfarenhet. Man måste eliminera maten i sanden o på stenen..o de är ju i prncip omöjligt, med mindre än at sanden tas upp o sköljs i saltvatten.

Därför klutar jag mer o mer åt att de faktiskt behövs ett "kemoterapeutikum" här...dvs Alg-enex. jag ser de som bätre att ta kål på dom nu, innan dom blivit för många.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett experiment som jag nu startat:

min teori är ju att detta med oorganisk fosfat(o nitrat) i vattnet inte på något sätt är en garanti emot dino..vilket mitt akvarium mm bevisar. Jag har 0.00 i fosfat o har ändrat mej, kommer inte köra hårdare med rowaphos. Problemet ligger inte där..problemet e helt enkelt att med något nyligen gjort inköp så har dinoflagelaterna kommit in i systemet...när dom väl gjort de går de nog inte i princip att svälta ihjäl dom. Ett exempel på att ett akvarium är aldrig ett perfekt ekosystem. I naturen skulle detta lösa sej, genom att nåt djur käkar upp en del dinos...dom skall ju finnas, men i lagom omfattning. Så som akvarist kan vi tjata ihjäl oss om nitrat o fosfat hit o dit(jag med;))..men det är bara i vissa fall vi hittar orsaken där. (om man tex har högt fosfat kan de naturligtvis vara orsaken, men ett lågt utesluter alltså inte problemen).

för att nu hitta ett botemedel, förrutom algen-ex förstås, testar jag här med vad ultralife kan göra. Jag har aldrig fått en bra förklaring på vad denna lera har för betydelse för våra alger. I den mitterstaburken har jag hällt i lite ultraorganic..eftersom detta kan enligt min tro stimulera algväxt. Den tredje burken är med likte ultralife i, den första en kontroll. Imorgon får vi se vilken som är brunast.

/Jonas

post-2648-14468915641933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har säkert diskuterat det förut... Men hur reagerar symbionterna på ett algmedel som slår mot dinoflagellater?

frågan är ju mkt berättigad..zoox. är ju dinoflagelater:smiley5:...men rent empiriskt lär de funka. Antagligen beror de på det rent mekaniska skydd korallen ger zooxanthellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, grattis till diagnosen :) Jag testade Coral Snow + Zeobak, ingen minskning, tror t.o.m att Zeobaken kan haft motsatt effekt (eller gällde det den efterföljande cyanon som kom som ett brev på posten efter AlgenEx då den saknade konkurrens av alger) , men som sagt är det svårt att veta när det händer mycket på en gång. Ultralife kanske kan hjälpa till genom att få ut skräp men jag märkte ingen direkt påverkan på dinosarna.

Relativt högt KH ska vara bra som det skrevs om i andra tråden, misstänker att mitt utbrott triggades av lågt KH.

Det kan smyga sig på fortare än man tror så om det ökat från det lilla bruna på sanden och det blir mer trådar som släpper gå på med AlgenEx direkt, du hade ju redan haft lite slem som fastnat på en acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant tråd får jag säga, kanske kommer ett litet häfte på detta med?

Så ni ser ett klart samband med derius och dino? Jag har en del dino på ett par stenar men inget i sanden och det är ju i regel där detriusen samlas. Är dock inte 100 på att det är dino på stenarna men troligtvis.

Det har säkert ett visst samband men det måste vara fler faktorer som spelar in.

Hur är det då om man skaffar fler detriusätande kryp som nassarius och ormstjärnor?

Blir det mindre detrius då?

Dessa skiter väl oxå?

Vad gäller Algen-Ex så bör man ta ur alla lägre djur som sjösjärnor, anemoner mm. Dessa kan dö på kuppen.

Algen-Ex fungerar, men man måste ta bort "triggern" till uppkomsten annars kan dinosarna komma tillbaka, egen erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..kirurg...kanske inte tittar i mikroskop direkt på jobbet..tarmarna är rätt stora.;)..., men lite skadad e man av att ha läst i 12 år..:snurrig:

Med tanke på vilken sorts kirurg du är så kikar du ju i hål där med, ungefär som i mikroskop...Sorry...kunde inte låta bli-skrattar hysteriskt.

Åter till topic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller Algen-Ex så bör man ta ur alla lägre djur som sjösjärnor, anemoner mm. Dessa kan dö på kuppen.

Har såna dött för dig eller var har du hört det? Jag kan iofs tänka mig att algätande djur kan stryka med pga svält. Min sjöborre och de få snäckorna jag hade klarade sig iallafall.

Apropå ormsjöstjärnor så blev jag av med några räkor till en ond rackare, så se till att hålla dom mätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har såna dött för dig eller var har du hört det? Jag kan iofs tänka mig att algätande djur kan stryka med pga svält. Min sjöborre och de få snäckorna jag hade klarade sig iallafall.

Apropå ormsjöstjärnor så blev jag av med några räkor till en ond rackare, så se till att hålla dom mätta.

Följande står på en webbutiks info om produkten:

Obs! sjöborrar,sjöstjärnor och musslor (troligen även sjöharar) skadas av AlgenEx och bör därför avlägsnas från akvariet före användning av preparatet.

Vi rekommenderar filtrering med aktvt kol efter genomförd behandling, eftersom döda alger kan avge tungmetaller och andra gifttiga ämnen.

Mina stjärnor huserade hos en annan akvarist under kuren.

Ormstjärnor finns ju en del olika sorter, en del är ju rovdjur som tom tar fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif2.3 Om du inte håller med -

Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator så är det inte tillåtet att börja diskutera detta i forumet utan alla kontakter ska ske via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande står på en webbutiks info om produkten:

Obs! sjöborrar,sjöstjärnor och musslor (troligen även sjöharar) skadas av AlgenEx och bör därför avlägsnas från akvariet före användning av preparatet.

Vi rekommenderar filtrering med aktvt kol efter genomförd behandling, eftersom döda alger kan avge tungmetaller och andra gifttiga ämnen.

Underligt att det inte står något på flaskan eller Mrutzeks hemsida om det där. Jag hittade att någon fått instruktioner mailade till sig en gång i ett gammalt inlägg och där står det om det https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=7930&d=1157323580

Det nämns även i pdf:en på sida 33, något om fara för sjöborrar vid lång behandling och sen i ett senare stycke om risken att gifter släpps loss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...