Gå till innehåll

Röda konstiga alger+fiskdöd!


jakob

Rekommenderade inlägg

Nu har det hänt ngt konstigt i karet. Det var så att jag var bortrest nu under midsommar helgen och överlät matandet av fiskarna till farsan. Sen ringde han och sa att 2 fiskar hade dött. Sen efter helgen hade gått och jag kom hem såg jag att en pincett fisk och 2 clarkiclowner hade dött:(. Dessutom var bottnen täckt av röda alger. Alger var kanske 1cm höga och på toppen av varje " tråd" fanns en luft bubbla.

Efter att man letat reda på alla döda fiskar bytte jag 10% vatten och kollade alla mätvärden.

Allt verkar ok men är dessa algerna dödliga för fiskarna? För jag vill inte förlora de fiskar jag har just nu. Vad ska jag göra och vad är det för alger.

Har just nu bara en dvärgkejsare(ser jätte fin ut) och en mandarin kvar(mandarin börjar se blek ut och har fått vita prickar):(

Är enormt tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag försökte direkt n'är jag såg algerna få bort dem tyvärr men jag kommer ihåg och det finns ngra kvar i ett hörn i akvariet så jag lägger upp en bild så småningom. Cyano.......då läser jag runt lite och ser vad jag kan göra......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att vattenvärdena är ok.. Men hur är det med syresättningen?

Kör du med Vodka/socker? Jag tänker på överdosering om du överlät "matandet" dill din far tillfälligt. Höll själv på att sänka hela min tank för att jag av misstag doserade socker 2 ggr på en dag. Och jag har ganska så mycket vatten. I en mindre tank så går det ännu fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första reaktion är övermatning, men man kan ju aldrig vara säker. Det leder oftast till symptomen du har. Ammonium eller ammoniak och/eller Nititförgiftning. Lufta vattnet ordentligt, rikta gärna en pump mot ytan så du får bra rörelse där. Har du möjlighet så släng i en strumpa aktivt kol.

Fiskdöden beror nog inte på algerna/cyano, jag har iaf inte hört talas om att någon haft ihjäl fisk med hjälp av det.

Cyano är ifs samma som blågröna alger, alltså är dom giftiga, men då vill det till ganska stora mängder innan det påverkar på det sättet, om all cyano dör hastigt så kan man säkert få den effekten men dina lever ju.

Är det cyano du fått så är den tämligen enkel att bli av med, finns massor med trådar om det.

Om det däremot är dinoflagellater, (dom ser likadana ut för ögat, men skiljer sig under mikroskop) så kan det ta flera månader innan man blir av med dessa. Finns en del trådar om det med.

Vodka och socker används för att få ner näringsvärdena i vattnet, främst nitrat och fosfat, sök på vodkametoden och sockermetoden så hittar du en del matnyttig info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...