Gå till innehåll

Dryga 600 liter - Inriktning fisk


havre

Rekommenderade inlägg

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har ett litet problem. Rutorna får ett grönt/vitt dis på sig alldeles för fort för min smak, det tar bara någon dag efter att jag skrapat rutorna. Har det gått för många dagar mellan skrapningen är rutorna vit-disiga efter bara en timme igen... Om jag minns rätt, grönt på rutan = alger och vit är därmed en bakteriefilm. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Kör inte någon kolkälla. Tillsätter FM power trace 1-4 där doseringen är 1/30 av den rekommenderade dosen. 0.03 po4 enligt Hanna mätare klockan 11 på förmiddagen. 4 no3 enligt Nagel-test.

Det är sant Sillen. Problemet är att även om jag laddar upp bilder tagna med full belysning blir det något blått filter på bilderna för de är inte så blåa i mitt redigeringsprogram. Några nya försök...

post-3371-14468919128735_thumb.jpg

post-3371-14468919128973_thumb.jpg

post-3371-14468919129172_thumb.jpg

Mvh Thomas

Ändrat av havre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med bilder men det beror på att jag inte är så intresserad av fotograferingen utan mer att se på konst, bilder tagna av andra.

Håller med Anders att den översta är grym men efter att jag tittat på dem en liteb stund är jag mer förtjust över den understa. Är det någon form av A millepora?

Är det en krabba i dern översta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra arter som liknar A. millepora väldigt mycket så vågar inte lova, men tror det är en. Båda de korallerna står högt på listan.

Stämmer bra, har en krabba i nästan alla SPSer. Det roliga är att vissa kommit utan krabba men efter ett par veckor sitter det en i. Antigen beror det på att krabborna är så pass små att de knappt syns eller så knatar de över från andra koraller.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet problem. Rutorna får ett grönt/vitt dis på sig alldeles för fort för min smak, det tar bara någon dag efter att jag skrapat rutorna. Har det gått för många dagar mellan skrapningen är rutorna vit-disiga efter bara en timme igen... Om jag minns rätt, grönt på rutan = alger och vit är därmed en bakteriefilm. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Kör inte någon kolkälla. Tillsätter FM power trace 1-4 där doseringen är 1/30 av den rekommenderade dosen. 0.03 po4 enligt Hanna mätare klockan 11 på förmiddagen. 4 no3 enligt Nagel-test.

Det är sant Sillen. Problemet är att även om jag laddar upp bilder tagna med full belysning blir det något blått filter på bilderna för de är inte så blåa i mitt redigeringsprogram. Några nya försök...

Mvh Thomas

Jag måste hålla med, snygga koraller. Du säger att du bara tillsätter Power Trace, kan du ha någon kolkälla som är ackumulerad, som du tillsatt tidigare, vad var det i så fall, hur mycket och när? Det organiska kolet brukar ju vara begränsande, men man har hört konstigare saker. Du får väl skaffa dig ett zeolit-filter så bassiluskerna håller till där istället för på dina rutor, om det är platsbrist så är det ganska smidigt att sätta sig på en renskrapad yta utan konkurens.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj Thomas.

Måste ju bara få säga grattis till ett så vackert kar! WOW!

Själv håller jag på och inväntar egen flytt och kommer då också klä in den fula alu-ställningen. Kommer nog bli ganska likt ditt kar då.

Det jag undrar var mest vad du doserar för något i karet. Aminosyror? Balling (TropicMarin/FaunaMarin)? Vattenbyten? Hur ser sumpen ut? Filter?

Tycker ju att du har så himla snyggt och en GRYM tillväxt som jag själv skulle vilja uppnå.

Och, även jag har ett "blåbärsris"-Gorgonian, men min växer inte alls så bra som din. Står den extra strömt? punktmatar du den? Vad använder du för korall-mat?

Vore supernajs om du ville dela med dig av dessa "tradesecrets". :) Och kanske kan man komma förbi och kolla in karet någon kväll?

Hälsningar Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste hålla med, snygga koraller. Du säger att du bara tillsätter Power Trace, kan du ha någon kolkälla som är ackumulerad, som du tillsatt tidigare, vad var det i så fall, hur mycket och när? Det organiska kolet brukar ju vara begränsande, men man har hört konstigare saker. Du får väl skaffa dig ett zeolit-filter så bassiluskerna håller till där istället för på dina rutor, om det är platsbrist så är det ganska smidigt att sätta sig på en renskrapad yta utan konkurens.

/Janne

Tackar!

Glömde bort att säga att jag har i Ultra Amin en gång i veckan, ca 3-4 ml.

Tillsatte Ultra bak under två veckor, men det var vid uppstarten för ett och ett halvt år sedan samt låg dosering.

Mot cyano tillsatte jag Ultra Bio men det var drygt ett år sedan. 7 droppar i Ultra Life under en vecka.

Tänkte prova zeolit-filter förut men kom aldrig igång och du har ju rätt i att varje skrapning är ju som att rulla ut röda mattan.

Provade att sätta in ett Fiji purple rör men efter några veckor kom cyano smygandes på vissa platser. Som ett experiment bytte jag nu tillbaka till ett vitt rör och efter 2-3 dagar var cyanon borta. Har sett liknande tendenser på andra platser med Fiji purple rör. Du har inte märkt av något, Janne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj Thomas.

Måste ju bara få säga grattis till ett så vackert kar! WOW!

Själv håller jag på och inväntar egen flytt och kommer då också klä in den fula alu-ställningen. Kommer nog bli ganska likt ditt kar då.

Det jag undrar var mest vad du doserar för något i karet. Aminosyror? Balling (TropicMarin/FaunaMarin)? Vattenbyten? Hur ser sumpen ut? Filter?

Tycker ju att du har så himla snyggt och en GRYM tillväxt som jag själv skulle vilja uppnå.

Och, även jag har ett "blåbärsris"-Gorgonian, men min växer inte alls så bra som din. Står den extra strömt? punktmatar du den? Vad använder du för korall-mat?

Vore supernajs om du ville dela med dig av dessa "tradesecrets". :) Och kanske kan man komma förbi och kolla in karet någon kväll?

Hälsningar Håkan

Tackar tackar!

Jag kör kalkreaktor men tyvärr är den underdimensionerad så ibland får buffra manuellt och det sker med Fauna Marins balling.

Som jag skrev ovan så kör jag lite lätt med Ultra Amin och doserar Power trace 1-4 från Fauna marin.

Gör vattenbyte på 90 liter varje eller varannan vecka beroende på tid.

Sumpen är konventionell, tre fack och en bubbel fälla. Måtten är 140x40x40. I sumpen står en Fauna marin ultra skim II matad med ozon, Deltec fosfatfilter, kalkreaktor, doppvärmare samt returpump.

Tyvärr finns inte mitt "blåbärsris" kvar längre eftersom min bubble-tip ville flytta på sig och brände då då riset. Den stod ganska strömt men skuggat. Märkte att min stod för ljust och angreps av alger. Den fick samma cocktail som alla andra koraller i karet, dvs min moonshine. Den består av Ultra clam, Ultra seafan, frysta cyclops, fryst microplankton, röd plankton, fryst squid och food energizer. Det doserar jag varannan eller var tredje dag efter släckning då de flesta har polyperna ute.

Har 27 grader dagtid i karet för att få upp korallernas metabolism och därmed öka tillväxten. Jag har inga indikationer på att tillväxten på mina SPSer skulle påverkas av maten jag tillsätter, men jag har så pass mycket filtrerar krabbor och annat roligt i burken som har nytta av det. Det jag tycker påverkar tillväxten hos mina SPSer mest är ett stabilt KH mellan 8-9.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Då ska jag nog flytta på mitt blåbärsris då det står lite ljust faktiskt. har också fått lite algtillväxt på den. kanske hjälper det. Jag matar bara med Coral Energizer som korallmat i min burk ca 1-2gånger i veckan.Så jag hoppas det ska räcka. Annars blir det en del annat med frysmaten antar jag.

Och jag ska testa att höja mitt kars temeperatur sakta till strax över 26 då kanske. Har just nu ca 25,2 grader.

Tack igen å VERKLIGEN läckert kar!

INSPIRATIONSFROSSA!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Glömde bort att säga att jag har i Ultra Amin en gång i veckan, ca 3-4 ml.

Tillsatte Ultra bak under två veckor, men det var vid uppstarten för ett och ett halvt år sedan samt låg dosering.

Mot cyano tillsatte jag Ultra Bio men det var drygt ett år sedan. 7 droppar i Ultra Life under en vecka.

Tänkte prova zeolit-filter förut men kom aldrig igång och du har ju rätt i att varje skrapning är ju som att rulla ut röda mattan.

Provade att sätta in ett Fiji purple rör men efter några veckor kom cyano smygandes på vissa platser. Som ett experiment bytte jag nu tillbaka till ett vitt rör och efter 2-3 dagar var cyanon borta. Har sett liknande tendenser på andra platser med Fiji purple rör. Du har inte märkt av något, Janne?

Jag vet inte vad Ultra aminen innehåller men det låter ju som om den kan vara boven.

Jag skulle dela upp dosen på 7 och tillsätta Ultra aminen varje dag och gärna tillsammans med power tracen för bättre upptag.

Det är ju större chans att korallerna tar upp allt då, än när de får en jättedos, du själv vill ju inte äta hela veckoransonen en gång i veckan.

Fungerar inte det så skulle jag minska dosen.

Det kanske blir bättre med cyanon också.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad Ultra aminen innehåller men det låter ju som om den kan vara boven.

Jag skulle dela upp dosen på 7 och tillsätta Ultra aminen varje dag och gärna tillsammans med power tracen för bättre upptag.

Det är ju större chans att korallerna tar upp allt då, än när de får en jättedos, du själv vill ju inte äta hela veckoransonen en gång i veckan.

Fungerar inte det så skulle jag minska dosen.

Det kanske blir bättre med cyanon också.

/Janne

Har haft samma misstanke men aldrig förmått mig att läsa ordentligt och ibland lönar det sig att läsa hela etiketten, diverse organic carbon sources relevant in amino acid synthesis. - Amin

Det är rent lathet, precis som ovan, att doseringen inte sker varje dag. På Power trace står det i veckan men om man tänker till lite är det klart bättre att dela upp doseringen.

Cyanon är som sagt borta efter att jag tog bort Fiji purple röret, men du kanske menade att det var en kombination där?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanon är som sagt borta efter att jag tog bort Fiji purple röret, men du kanske menade att det var en kombination där?

Mvh Thomas

Ja.

Ett tips är också att man kan titta i Ultralith maualen även om man inte kör Ultralith fullt ut så står det lite matnyttiga saker där om hur man doserar FM preparat. Även om mängden oftas inte stämmer utan det ska vara mycket mindre av allt, det lider även Zeovit manualen av också, det är så stor skillnad mellan akvarier beroende på belastning och näringsnivå.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter två backventiler känns karet mycket luftigare och större. Har äntligen fått bort returröret.

Rutorna har blivit lite bättre och slutat med aminosyror.

Färgerna på korallerna är överlag i topp men min enzmann har sett roligare ut. Emellertid är min gula acropora helt underbar. Balansen men rätt järn och näring för att få dem båda att trivas är nog svår att hålla. Får se hur jag går vidare i ärendet.

Obligatoriska bilder

P2122723.jpg

P2122749.jpg

P2122754.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...