Gå till innehåll

Putsarräkor och Eldräkor med yngel


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Såg just att en av min Putsarräka och Eldräka bär på en jäkla massa rom! Hur länge springer de runt med romen innan de släpper ut den?! lägger de rommen nånstanns, eller kläcks räkyngglen på en gång!?

Med andra ord, hur gör djur, eller i mitt fall, räkor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag tänkte precis gå in och starta en tråd om detta, men så såg jag att det redan fanns.

Mina 2 putsarräkor har burit på rom i 2-3 månader.

Om dom bär på rom, innebär det att det är honor? Är det så att de inte släpper romen föräns den blivit befruktad?

Någon måste ju veta någonting om detta här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte precis gå in och starta en tråd om detta, men så såg jag att det redan fanns.

Mina 2 putsarräkor har burit på rom i 2-3 månader.

Om dom bär på rom, innebär det att det är honor? Är det så att de inte släpper romen föräns den blivit befruktad?

Någon måste ju veta någonting om detta här på forumet.

vad jag förstår så befruktar de sig själva.. men de kanske är fel uppfattat av mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina två räkor har ömsat skal ett flertal gånger under tiden dom bär på äggen.

Ska dom placera ut äggen någonstans, eller kläcks dom när dom sitter på räkan?

Om dom nu ska bära på äggen 10-14 dagar, så har mina burit på dom minst 5 gånger så lång tid. Vad kan vara fel? Är det något jag ska göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vaktar nattetid när det är dags för räkan att ömsa skal får du se hur han kryper upp på en utskjutande punkt i inredningen, vänder baken upp och börjar skaka. Och tusen små larver lossnar och börjar simma runt. På morgonen har sedan koraller och skummaren tagit alla. Och räkan har bytt skal, blivit hona och bär på nya, vitare ägg i stället för de gamla grågröna. Och är hane igen. Fast det brukar ta två dagar ungefär innan man ser den igen för den är mycket skygg så länge det nya skalet är mjukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

När jag skulle samla in nykläckta clownyngel första gången så kom det en hel svärm med små rackare mot ficklampan och jag lyckades skopa upp nästan alla på en gång, det gick ju hur enkelt som helst tänkte jag, men när jag kollade närmare så såg jag ju att det var räkyngel, från en putsare.. :)

Dom fick vara kvar i skålen tills jag fick fångat in clownynglen som var betydligt svårare att få tag på, men 2-3 stycken följde med till yngelkaret och levde där på rotifers och/eller phytoplankton i 2-3 veckor, dom hann gå igenom iallafall en metamorph men försvann efter ett tag. Just putsarräkor är tydligen bland dom svåraste att föda upp tyvärr, "omöjligt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...