Gå till innehåll

2007 - 04


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

1.jpg

Introduktion

Jaha, då har turen kommit till oss, kändes lite otippat, men kul. Jag heter Linda, kallas skogsflickan på guiden. Jag har ett 420 liters med sump tillsammans med Erik, Datate på guiden.

Jag (Linda) har inte mycket erfarenhet av akvarium, förutom det vi har nu, och det vi hade innan, dvs ett 240 liters. I 19-årsåldern så praktiserade jag ett tag på ett litet zoo. Där det även fanns akvarium… oftast fick jag rengöra filter till alla pumpar, men jag har alltid fascinerats av akvarium.

Erik har däremot mycket mer kunskap om akvarium. Han är den som hållit på mest och längst och haft ett antal sötvattenskar innan han började med salt. Det var även Erik som fick mig intresserad av saltvatten, genom att lämna forum-sidan här på guiden öppen på datorn, så till sist så fastnade även jag.

Vårat kar är relativt nytt, drogs igång september-oktober -06 någonting. I samband med att vi flyttade ihop i en ny lägenhet så hade dom ett erbjudande om wromak 420-liters möbelkar på en nyöppnad Zoo-butik i stan. Bänken fick modifieras lite, för att passa våra behov. Vi ville ha in en sump och osmos-behållare. I sumpen står nu skummare, kalciumreaktor, UV-filter, returpump och nitratfilter. För att vattnet ska komma dit har vi en ytavrinningsbox.

Vi bytte nyligen ut våran MH-belysning till T5-ramp, och är nöjda med resultatet. Vi kör även ett T8 rör.

Vi har ca 80kg sten varav ca 60kg begagnad, 10kg ny, 5kg torkad och en 50cm reefceramic revpelare.

I korallväg kan man enklast säga att det är en salig blandning, de flesta är rätt små, då vi nästan bara köpt på oss fraggar. Men det växer sakta men säkert. Har även köpt lite ”vuxna” koraller av folk som lagt ner och på rea.

2.jpg

Tillsätter:

Salifert All In One

Salifert Liquid Magnesium

Salifert Coral Calcium

Salifert Coralline Aminoacids

Tropic Marine Tripple Buffer

Tropic Marine Pro-Coral Iodine

Tropic Marine Pro-Coral A Elements

Tropic Marine Pro-Coral K Elements

Tropic Marine Pro-Coral Phyton

Tropic Marine Pro-Coral Zooton

ClearFlo (bakteriekultur)

Det mesta har vi tillsatt en gång i veckan, för att försöka hålla någorlunda stabila värden. Men efter mycket funderande fram och tillbaka så kom vi fram till att vi skulle försöka få fart på calciumreaktorn, då det går åt en hel del calcium, magnesium och kH buffer. En annan tanke var att med en reaktor få än mer stabila värden, som inte skulle hoppa så mycket.

För ett antal veckor sedan så började vi med att tillsätta Bacto Pure och Bacto Food. Det var av anledningen att vi inte fick nitratfiltret att riktigt fungera som vi ville, och med detta så kom filtret igång. Men nu funderar vi lite på att ta bort filtret, då bakterierna funkar så bra. Dessa tillsätter vi en gång varannan vecka.

Salt:

Reef Crystal. Har varit dåliga med vattenbyten, men hoppas kunna byta 10-20% i månaden framöver.

Teknik

Akvarium:

Wromak Rubin 420 liter helglas-möbelkar

Sump:

Aquael 112L

6.jpg

Skummare:

Deltec APF600

Cirkulation:

Tunze TS12 + Korallia 4

Returpump:

Tunze Master 1073 400-3000L/H

Ytavrinning:

Tunze <1200L/H

UVC-filter:

Deltec 20W

Nitratfilter:

Deltec NF-509

Calciumreaktor:

Deltec P500 med rowalith C+

Automatisk påfyllning:

AM SP3000

Belysning:

FaunaMarine UltraSolaris 6x80W T5-armatur och 30W Actinic T8 (som funkar som månljus)

T5 rören består av Aqua Science rör och ett osram 67 (1x Blue, 2x Duo 2x Special)

Belysningen styrs av ett antal gamla hederliga timers, och själva armaturen tänder vi med 2 rör i taget. Det släcks även med 2 rör i taget på kvällen.

3.jpg4.jpg

Vattenvärden

Salt: 1,023

pH: 8,0

kH: 5,9 – 8,0 (det hoppar lite då vi håller på att dra igång calciumreaktorn)

No2: 0

No3: 0

Ca: 360

Mg: 1200

Po4: 0

Nh4:0

Fiskar och lägredjur

Det är en rätt salig blandning av fisk, men de allra flesta tycks komma överens ganska väl. Chromisarna och damsellerna är väl de som är ”uppkäftiga” i karet, och bråkar ibland. Vi har 3 olika kirurger, men alla går ihop väl. Korallerna är av en salig blandning, men det går bra ihop. Vi var rädda ett tag att mjukkorallerna skulle ha kemiskt krig, men för säkerhets skull så kör vi en strumpa med aktivt kol i sumpen.

Fisk:

2st Chromis viridis "Green Chromis"

3st Chrysiptera talboti

1st Chrysiptera parasema

2st Amphiprion ocellaris

2st Amphiprion sebae

1st Chaetodontoplus mesoleucus

1st Ctenochaetus strigosus

1st Naso lituratus

1st Zebrasoma flavescens

1st Cirrhitichthys aprinus

1st Ecsenius midas

2st Ptereleotris zebra

1st Pseudocheilinus hexataenia ”Six line wrasse”

Lägredjur:

2st Clibanarius tricolor "Blåbenad eremit"

1st Linckia laevigata "Blå linka"

1st Fromia milleporella

Mängder med Trochus sp

1st Lysmata amboinensis

1st Nassarius sp

1st "porslinssnäcka"

Koraller:

Cladiella sp

Sinularia dura

Lobophytum sp

Clavularia viridis

Rhodactis sp

Actinodiscus sp

Euphyllia paradivisa

Euphyllia ancora

Fungia

Xenia

Protopalythoa sp

Acropora sp

Acropora millepora

Montipora

Millepora alcicornis

Dendronephthya sp

Gorgoner

Hysterix

Stylophora

Goniopora

Bilder

5.jpg7.jpg8.jpg

Slutord

Så som karet ser ut nu, så är vi förhållandevis nöjda. Vi hoppas på att alla små fraggar växer till sig, så ser det ut som ett riktigt rev sen. Som det känns nu, så är det sten med lite små ”stenkorallspinnar” på. Sen önskar vi att kalciumreaktorn ska fungera som vi önskar, men den är ju ännu på inkörningsstadiet, och som med så mycket annat inom saltvärlden: ge det tid… mycket tid.

Saker vi skulle vilja ändra på nu, när det är för sent så att säga, är ytavrinningen. På ena sidan blir det en fet hinna, som inte streamern orkar knuffa undan. Kanske hade det varit bättre med ett borrat kar, eller kanske (som jag läste för ett par dagar sen, i wrang’s nya kar) en side to side avrinning, det hade nog varit det allra bästa.

Nu tror jag inte att det finns mer att skriva om oss, eller vårat akvarium, men en tråd som vi åtminstone försöker uppdatera är våran gemensamma tråd om detta akvarium, och det hittar du här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13172

Ytterligare förfrågningar och svar hittar du i denna forumstråd Länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...