Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Hittade ett schema från någon som gjort precis som du säger, så det fungerar uppenbarligen. Har du hittat någon som säljer kretsen i enstaka exemplar?

Jag siktar på två separata ramper med 16*6 LED vardera. Då kan man driva det på knappt 24V.

Det låter ju betryggande då :)

Ja, tex http://www.futureelectronics.com/en/technologies/semiconductors/analog/drivers/led-drivers-linear-mode/Pages/1019213-PCA9685PW,112.aspx

Tyvärr har det välidgt hög frakt, men de är också de billigaste på CAT4101 som jag hittat, så det jämnar väl ut sig :)

Samma fördelning som jag tänker då, men kommer börja med bara en ramp och se hur det faller ut.

Men jag ligger inte så långt framme i praktiken nu så du kommer säkert bli klar innan mig.

Har ett CATx8 kort färdigritat men har svårt att komma riktigt i mål på kontroller sidan, ändrat mig flera ggr redan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tex http://www.futureelectronics.com/en/technologies/semiconductors/analog/drivers/led-drivers-linear-mode/Pages/1019213-PCA9685PW,112.aspx

Tyvärr har det välidgt hög frakt, men de är också de billigaste på CAT4101 som jag hittat, så det jämnar väl ut sig :)

Jag beställde mina CAT4101 från www.digikey.com , som även verkar ha NXP-kretsen... de är lite dyrare än futureelectronics men köper man för över 600:- så är det gratis frakt så totalkostnaden blev billigare då jag även behövde andra kretsar. Synd att jag beställde det jag behövde för några dagar sedan... Kanske vi kan göra en sambeställning?

Har ett CATx8 kort färdigritat men har svårt att komma riktigt i mål på kontroller sidan, ändrat mig flera ggr redan :)

Har du lust att dela med dig av layouten? Jag började på ett kort med fler CAT4101 på men kom snart på att det skulle gå snabbare att göra ett litet kort med färre kretsar.

Men jag ligger inte så långt framme i praktiken nu så du kommer säkert bli klar innan mig.

Var inte för säker på det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde mina CAT4101 från www.digikey.com , som även verkar ha NXP-kretsen... de är lite dyrare än futureelectronics men köper man för över 600:- så är det gratis frakt så totalkostnaden blev billigare då jag även behövde andra kretsar. Synd att jag beställde det jag behövde för några dagar sedan... Kanske vi kan göra en sambeställning?

Har du lust att dela med dig av layouten? Jag började på ett kort med fler CAT4101 på men kom snart på att det skulle gå snabbare att göra ett litet kort med färre kretsar.

Var inte för säker på det...

Jo, jag såg att den fanns på Digikey också, men är ändå sugen på att prova Futureelectronics.

En sambeställning skulle absolut kunna vara intressant om du vill ha något därifrån.

I övrigt så brukar jag hålla mig till mouser.com, är väl likvärdigt med digikey men jag har fastnat för dem och brukar lägga upp projekt när jag designar ett kort så man håller reda på exakt vilka komponenter man hade tänkt sig.

Visst kan jag dela med mig av layouten, det är ju inget märkvärdigt som jag håller för mig själv. Men det är alltså endast CATtarna och de omgivande komponenter på det kortet, så tar det 8 PWM signaler och drivspänning via en vinklad 2x5 ”pinnhead”. Plintarna (om man monterar sånna) sätter man sen på undersidan och man kan då skruva kortet med CATtarna mot en fläns (ett måste då de sitter rätt så tätt).

Lägger med bilder så du kan se ungefär hur det ser ut och få någon uppfattning om det kan var intressant. Om du bestämmer dig för att du vill ha de ”riktiga” filerna så får du PM:a en mail-adress. Det är gjort i Eagle 5.10, men om du inte kör det så kan du ju få gerberfilerna. Normalt brukar jag fylla ett 100x160 kort och beställa från Olimex. Men satt just och tittade på att beställa från PCBCart denna gång och då ta lite fler, kanske kan vara intressant för dig att göra en sambeställning där!?

post-3515-14468922309541_thumb.jpg

post-3515-14468922309148_thumb.jpg

post-3515-14468922309359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag dela med mig av layouten, det är ju inget märkvärdigt som jag håller för mig själv. Men det är alltså endast CATtarna och de omgivande komponenter på det kortet, så tar det 8 PWM signaler och drivspänning via en vinklad 2x5 ”pinnhead”. Plintarna (om man monterar sånna) sätter man sen på undersidan och man kan då skruva kortet med CATtarna mot en fläns (ett måste då de sitter rätt så tätt).

Lägger med bilder så du kan se ungefär hur det ser ut och få någon uppfattning om det kan var intressant. Om du bestämmer dig för att du vill ha de ”riktiga” filerna så får du PM:a en mail-adress. Det är gjort i Eagle 5.10, men om du inte kör det så kan du ju få gerberfilerna.

Ja, det var tight mellan kretsarna... Om man har så många drivare på ett kort borde man väl nästan sätta PWM-kontrollern där också och bara dra över en I2C-signal från Arduinon. Då spar man ju en hel del sladdar mellan korten.

Normalt brukar jag fylla ett 100x160 kort och beställa från Olimex. Men satt just och tittade på att beställa från PCBCart denna gång och då ta lite fler, kanske kan vara intressant för dig att göra en sambeställning där!?

Är de bra / billiga? Jag har inte beställt några PCB förut så jag har mest sneglat på iteadstudio som brukar nämnas på reefcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var tight mellan kretsarna... Om man har så många drivare på ett kort borde man väl nästan sätta PWM-kontrollern där också och bara dra över en I2C-signal från Arduinon. Då spar man ju en hel del sladdar mellan korten.

Är de bra / billiga? Jag har inte beställt några PCB förut så jag har mest sneglat på iteadstudio som brukar nämnas på reefcentral.

Att ha PWM-kontrollern på driver-kortet var också min initiala tanke, men efter diverse velande så blev det inte så. Kör ju med en tiopolig flatkabel mellan så det är ju inte så blodigt.

Men jag vet inte, jag kanske borde tänka om igen :)

ITead Studio har jag passerat och hunnit glömma bort, de var ju faktiskt riktigt billiga tom på frakten om man tar något långsamt. Olimex har passat mig rätt bra då man kan klämma in flera mindre kort på en yta av 100 x 160 mm till ett pris av ca 400 SEK totalt och korten har varit helt ok. De delar då även upp korten så man får dem ett och ett. Så ska man ha flera olika småkort så är nog det, det bästa alternativet från Sverige i alla fall. PCBCart kan man ju få riktigt bra priser på korten om man vill ha några stycket lika, typ 20 st eller fler. Brytpunkten går väl på lite olika ställen beroende på storleken. Men det ser ju ut som ITead Studio skulle kunna vara ett klart intressant alternativ för driver-kortet.

Min kontroller idé (ej Arduino) skiljer sig nog något från din då jag tänker mig en typ av ganska enkel (ur användargränssnitts perspektiv) kontroller som sitter i själva rampen. Den är helt utan display, knappar osv, men kan jobba helt självständigt med att styra belysningen för 16 kanaler utifrån sin konfigurationstata. Den (och eventuellt flera ramper) kommunicerar sen via 2.4 GHz med någon form av kontroller med display och knappar, alternativt med en RF ”dongle” till datorn för konfiguration. Jag kommer nog gå på båda alternativen där. Den känns lite halvkomplicerat så det kommer nog ta en stund. Min belysning sitter ju helt inbyggd bakom en ”vägg” så jag vill kunna placera UI:t lite friare.

Men jag funderar lite om jag ska tänka om lite nu (igen) och göra som du säger, men då börjar man ju fundera om man ska bygga ihop 16 CATar på ett kort, men nackdelen är ju att man tappar lite i flexibiliteten på placeringen. Samma om man bygger in processorn och RF delen på samma kort, kan blir svårt att placera det hela så att kretskortsantennen hamnar bra och man kan få kylning på CATarna.

Har du tänkt placera Arduinon i rampen eller? I2C funkar väl inte över så värst långa avstånd tror jag, men man ska väl inte dra en flatkabel med PWM så himla långt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kanske kunna slå ihop typ två layouter av den jag har + att lägga in PWM kontrollern på samma och då rymmas på ett 100 x 100 kort.....som finns som beställningsalternativ på ITead Studio.

Skulle ett sånnt kort vara intressant för dig, Peter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha PWM-kontrollern på driver-kortet var också min initiala tanke, men efter diverse velande så blev det inte så. Kör ju med en tiopolig flatkabel mellan så det är ju inte så blodigt.

Ja, det är klart, med en flatkabel kanske det inte spelar så stor roll. Bara man kan hålla den ur vägen för eventuell kylning.

ITead Studio har jag passerat och hunnit glömma bort, de var ju faktiskt riktigt billiga tom på frakten om man tar något långsamt. Olimex har passat mig rätt bra då man kan klämma in flera mindre kort på en yta av 100 x 160 mm till ett pris av ca 400 SEK totalt och korten har varit helt ok. De delar då även upp korten så man får dem ett och ett. Så ska man ha flera olika småkort så är nog det, det bästa alternativet från Sverige i alla fall. PCBCart kan man ju få riktigt bra priser på korten om man vill ha några stycket lika, typ 20 st eller fler. Brytpunkten går väl på lite olika ställen beroende på storleken. Men det ser ju ut som ITead Studio skulle kunna vara ett klart intressant alternativ för driver-kortet.

Den version av eagle cad som jag kör med tillåter mig bara att göra kort upp till 8x10 cm...

Min kontroller idé (ej Arduino) skiljer sig nog något från din då jag tänker mig en typ av ganska enkel (ur användargränssnitts perspektiv) kontroller som sitter i själva rampen. Den är helt utan display, knappar osv, men kan jobba helt självständigt med att styra belysningen för 16 kanaler utifrån sin konfigurationstata. Den (och eventuellt flera ramper) kommunicerar sen via 2.4 GHz med någon form av kontroller med display och knappar, alternativt med en RF ”dongle” till datorn för konfiguration. Jag kommer nog gå på båda alternativen där. Den känns lite halvkomplicerat så det kommer nog ta en stund. Min belysning sitter ju helt inbyggd bakom en ”vägg” så jag vill kunna placera UI:t lite friare.

Ja, det låter ju mer hightech med trådlöst än min idé...

Har du tänkt placera Arduinon i rampen eller? I2C funkar väl inte över så värst långa avstånd tror jag, men man ska väl inte dra en flatkabel med PWM så himla långt heller.

Ja, jag tänkte mig en Arduino i varje ramp. Med möjlighet att kedjekoppla flera enheter för fjärrstyrning likt den som aquaillumination har på sina kommersiella ramper (med kabel)... Då kan man styra den andra rampen från den förstas gränssnitt och senare kanske kunna fjärrstyra båda från en separat kontroller som även styr annat.

Man kan ju kosta på sig en PCA9685 på varje kort även om man bara har åtta CAT på varje... PCA9685 kostar en knapp tia på future eller en knapp 20:a på digikey.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kanske kunna slå ihop typ två layouter av den jag har + att lägga in PWM kontrollern på samma och då rymmas på ett 100 x 100 kort.....som finns som beställningsalternativ på ITead Studio.

Skulle ett sånnt kort vara intressant för dig, Peter?

Hur stort (litet) är ditt kort?

Här kan man hitta PWM-kontrollern i en annan design... Kan vara bra att kunna ändra chipadressen på det sätt han gjort.

http://code.google.com/p/neuroelec/source/browse/#svn%2Ftrunk%2FHP_RGB_LED_Shield_V2

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, jag kan ju max göra 8x10cm jag med, har för mig att det kostar en bra slant med license att få göra större.

Jag ska fundera lite och se vad det kan bli. Kommer nog inte kunna göra något i praktiken förens imorgon kväll dock.

Ditt kort ser ju luftigt o fint ut, kan kanske klara sig utan kylfläns om du matchar in/ut-spänningen bra.

En sak som inte stämmer med mitt kort o dina komponentinköp tror jag är storleken på de övriga komponenterna, det ser ut som 1206, jag har kört med 0805.

Sen har jag kört med en större (10uF) konding på LED matningen istället för 3 st mindre.

Men jag måste fråga så jag vet, är du intresserad av att jag tar fram en layout med pwm drivern (med PCA9685) och CATtar på ett o samma kort (8 eller 16 får vi se)?

Eller vill du hellre ha gjort den själv (jag har full förståelse för om du vill det) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det, jag kan ju max göra 8x10cm jag med, har för mig att det kostar en bra slant med license att få göra större.

Det verkar som det bara är komponenterna som behöver vara innanför den ytan så om man får ont om plats kan låta marginalerna ligga utanför och göra kortet 10x9 cm

En sak som inte stämmer med mitt kort o dina komponentinköp tror jag är storleken på de övriga komponenterna, det ser ut som 1206, jag har kört med 0805. Sen har jag kört med en större (10uF) konding på LED matningen istället för 3 st mindre.

Tyckte väl dina komponenter såg lite mindre ut än mina... Jobbar du med elektronik så du har vana att löda komponenter i den storleken? Själv löder jag aldrig något på jobbet längre... men jag har tillgång till mikroskop och bra lödprylar så med lite övning får man nog dit 0805:or också... ;-)

Jag har ännu bara hunnit köpa AVR-kretsarna, lite LCD:er, CAT4101:orna och några andra komponenter som inte fanns på Mouser... så jag har fria ramar än så länge...

Men jag måste fråga så jag vet, är du intresserad av att jag tar fram en layout med pwm drivern (med PCA9685) och CATtar på ett o samma kort (8 eller 16 får vi se)? Eller vill du hellre ha gjort den själv (jag har full förståelse för om du vill det) :)

Det är intressant så klart! Jag är småbarnsförälder så jag är nöjd med all tid jag kan spara, (dock vill man ju ha tillgång till underlagen så man kan fixa nya kort även med små ändringar någon gång i framtiden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som det bara är komponenterna som behöver vara innanför den ytan så om man får ont om plats kan låta marginalerna ligga utanför och göra kortet 10x9 cm

Tyckte väl dina komponenter såg lite mindre ut än mina... Jobbar du med elektronik så du har vana att löda komponenter i den storleken? Själv löder jag aldrig något på jobbet längre... men jag har tillgång till mikroskop och bra lödprylar så med lite övning får man nog dit 0805:or också... ;-)

Jag har ännu bara hunnit köpa AVR-kretsarna, lite LCD:er, CAT4101:orna och några andra komponenter som inte fanns på Mouser... så jag har fria ramar än så länge...

Det är intressant så klart! Jag är småbarnsförälder så jag är nöjd med all tid jag kan spara, (dock vill man ju ha tillgång till underlagen så man kan fixa nya kort även med små ändringar någon gång i framtiden).

Ja,det kan nog stämma det att det komponenterna som ska var innom de måtten, bra du sa det.

Nej, elektroniken är bara hobby, är utbildad eltroingenjör men jobbar som systemutvecklare.

Men 0805 är faktiskt inte alls så små, jag använder en "skärmmössa" med förstoring när jag löder, det känner jag är ett måste, annars har jag rätt gamla grejer. Tror min Weller-lödstationen måste vara 25 år men det funkar bra ändå.

Mina barn har hunnit bli lite större (14 o 16) så nu får man inte umgås så mycket med dem och de sköter sig mycket själva, men man har ju heltidsjobb att sköta och det finns annat i livet än akvarier och eletronik, så tid är ju alltid en bristvara, men jag gör ett försök.

Det är klart du kan få underlaget, det enda restriktionen jag har är att jag vill att min © notis finns kvar även på moddade varianter (du får naturligtvis lägga till något med dit namn också när du moddar) och att du inte börjar sälja det hela utan att vi är överens om det. Hoppas det låter som rimliga krav?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om följande 24V power supply för mina LED. Enda invändningen är väl att det hade gärna fått ännu vara lite kraftfullare -då en del hävdar att man inte skall ta ut mer än 80% av maxkapaciteten (men större supply kostar mångdubbelt mer) och att den saknar PFC (effektfaktorkorrigering, kostar också mångdubbelt mer)... Datablad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang PCBcart så har jag beställt kort från dom ett fåtal ggr. Det som är bra (jämfört med tex olimex) är att pcbcart tar absolut alla borr-storlekar utan extra kostnader. Samt så sparar dom alla "mallar" som görs under tillverkningen till framtida beställningar, dvs, vill du ha tex 10 kort till av samma design så slipper man "engångskostnaden".

(smakprov: http://remne.datamupp.com/bilder/geek/poseidon/rev_b1/revb1.jpg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska fundera lite och se vad det kan bli. Kommer nog inte kunna göra något i praktiken förens imorgon kväll dock.

Min enda invändning mot din design är nog att vissa ledare och anslutningar mellan jordplan känns lite smala på en del ställen. Det är ju trots allt 1 eller i vissa fall flera ampere som skall gå i ledarna. Det skulle nog heller inte skada om de övre fyra CAT4101:orna också fick lite jordplan under sig på baksidan där du dragit alla PWM-signalerana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla elektronikexperter. I mitt projekt med min LED ramp så tror jag att jag lagt ut mer än 3000 - 4000:- på lämpliga dimbara drivare som tar stor plats och som inte håller hur länge som helst. Jag tror det skulle finnas en stor marknad för något modulerat system som någon av er (eller tillsammans) kan ta fram. Jag kan tänka mig en modul som kan ta emot flera 1-10 V:s kanaler från GHL exempelvis och översätta dessa till flera motsvarande PWM signaler från individulellt ställbara drivenheter (vad gäller strömstyrkan) för låt oss säga en belastning upp till 50 - 60 watt. I princip ett antal Jolly Maxi på ett moderkort om ni förstår vad jag menar. Sedan skulle exempelvis jag vilja en motsvarande modul men som kan ta högre strömstyrkor än ca 1400 mA (upp mot 3500 mA) och wattstyrkor upp över 100 till 200 watt. Modulerna skall kunna matas med en konstantvoltskälla som täcker alla separata "kanaler". Sedan finns det nog också säker ett behov av en liten ställbar manick där man kan ha olika "tidkanaler" som ger x antal separat ställbara 1-10 V styrningar. Jag misstänker att det iofs är detta som ni tre (Janne, Peter och Andreas) just nu snackar om men där jag just nu förstår nada :). Kunde jag köpa ett moderkort som innehöll exempelvis 6 styrbara (1-10 V) konstanströmsdrivrar (gärna ställbara strömstyrkor) och som matades från en AC/DC omvandlare så vore det en välsignelse.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse, kul att du också deltar i diskussionen här!

Den design jag postade i inlägg 583 har byggts i en massa olika varianter av folk på reefcentral. Den har ingång för 5V PWM-styrning men man kan säkerligen hitta lösningar för konvertering från 1-10V. Den design jag utgick från hade 1 PWM-ingång för alla tre kretsarna, men som du ser på min design är det lätt att ändra på...

Strömnivån för CAT4101 väljs med ett motståndsvärde i intervallet 100-1000mA. Enligt databladet för CAT4101 så kan man parallellkoppla den så i praktiken kan du få upp till 3000 mA från ett kort med 3st CAT4101.

Jag och Janne har stora akvarium så vi försöker begränsa antalet kort genom att ha fler drivare på ett och samma kort.

EDIT: Tror jag missförstod Lasses inlägg lite...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min enda invändning mot din design är nog att vissa ledare och anslutningar mellan jordplan känns lite smala på en del ställen. Det är ju trots allt 1 eller i vissa fall flera ampere som skall gå i ledarna. Det skulle nog heller inte skada om de övre fyra CAT4101:orna också fick lite jordplan under sig på baksidan där du dragit alla PWM-signalerana.

Jo, jag förstår att du kan tycka att det ser lite smalt ut på en del ställen, men jag har faktiskt lagt en del möda på den biten så det ska inte vara nägon fara med strömstyrkorna.

Värsta platserna utsätt för följade:

1A i 25mil ledare -> 8 grader temphöjning i 35um och 3.5 grader i 70um (som man kan få från PCBCart)

4A i 100mil ledare -> 16.5 grader temphöjning i 35um och 7.3 grader i 70um.

8A går i betydligt bredare banor så där är jag inte orolig alls.

Så jag känner mig inte så orolig för den biten.

Jag kan hålla med om att man skulle kunna försöka få in lite jordplan även på de övre även om det inte har något större betydelse i praktiken.

Jag tror även det går ganska bra att få till det genom att trycka ihop PWM signalledarna en del, då borde man kunna få jorplan under halva i alla fall.

Jag har börjat titta på att klämma in 16 CATtar på ett 8x9 kort med pwm kontrollern, initialt ser det ser ut som det ska kunna gå vägen.

Får se när jag har tid och ork att fortsätta, är ju väldigt varmt nu! *pust* :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla elektronikexperter. I mitt projekt med min LED ramp så tror jag att jag lagt ut mer än 3000 - 4000:- på lämpliga dimbara drivare som tar stor plats och som inte håller hur länge som helst. Jag tror det skulle finnas en stor marknad för något modulerat system som någon av er (eller tillsammans) kan ta fram. Jag kan tänka mig en modul som kan ta emot flera 1-10 V:s kanaler från GHL exempelvis och översätta dessa till flera motsvarande PWM signaler från individulellt ställbara drivenheter (vad gäller strömstyrkan) för låt oss säga en belastning upp till 50 - 60 watt. I princip ett antal Jolly Maxi på ett moderkort om ni förstår vad jag menar. Sedan skulle exempelvis jag vilja en motsvarande modul men som kan ta högre strömstyrkor än ca 1400 mA (upp mot 3500 mA) och wattstyrkor upp över 100 till 200 watt. Modulerna skall kunna matas med en konstantvoltskälla som täcker alla separata "kanaler". Sedan finns det nog också säker ett behov av en liten ställbar manick där man kan ha olika "tidkanaler" som ger x antal separat ställbara 1-10 V styrningar. Jag misstänker att det iofs är detta som ni tre (Janne, Peter och Andreas) just nu snackar om men där jag just nu förstår nada :). Kunde jag köpa ett moderkort som innehöll exempelvis 6 styrbara (1-10 V) konstanströmsdrivrar (gärna ställbara strömstyrkor) och som matades från en AC/DC omvandlare så vore det en välsignelse.

Hoppas ni förstår vart jag vill komma

MVH Lasse

Ja du Lasse, jag har tänkt på er att antal ggr, men in riktigt orkat eller kännt att jag vill försöka "kränga på" er någon egen lösning. Jag vet ju att det kan bli rätt tidspressat och man vill få fram något till er om man väl börjar säga att man kan fixa det. :)

Men någon av oss kan säkert komma fram med något som kan vara använtbart för er så det är bra att veta att intresse kan finnas och lite om vad det är som önskas.

Just nu orkar jag inte riktigt tänka igenom exakt hur du menar, men tar det när det svalnat lite till kvällen.

*Börjar fundera om vi ska ta allt detta i en egen tråd framöver, jag börjar "skräpa ner" på tok för mycket i Peters tråd känner jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Tror jag missförstod Lasses inlägg lite...

Jag vet inte om du missförstod mig men jag var ute efter att ha flera drivare på samma kort, flera ingångar och separat 240 volts matning som förser fler drivare med den likström de behöver (skilja nätagg från drivare för att minska värmen - det som troligtvis knäcker flest drivare här på jorden). Jag tror också det finns fler som är intresserade av detta. För mig finns dock en begränsning - jag är inte någon elektronikexpert, snarare jobbar jag mer med styr och regler (bland annat) Detta gör att jag vet vad jag vill ha men inte hur jag bygger det. Eftersom flera av er tänker bygga och specialanpassa lösningar så tror jag fler som jag som inte är lika duktiga på elektronik kan vara intresserade av köpa era lösningar om ni beställer specialkort som innefattar de här sakerna. Om man sedan kunde göra ngt modulsystem med exempelvis 3 - 5 separata kanaler, styrd av en signal eller flera, ett nätagg, och möjligtvis en PLC där man kunde ha flera tidkanaler med var sin 1-10 V utgång (eller PWM också för den delen) Jag tror personligen att man får störst flexibilitet med 1-10 V styrning som sedan av drivarkortet görs om till en PWM signal.

Hoppas jag uttryckte mig klarare denna gång Peter

MVH Lasse

Edit

@ Janne: Försynta jag har inte frågat heller :). Men det kanske går att skissa upp en kravspecifikation för när jag har letat så stöter jag hela tiden på samma sak - dåligt utbyte av bra dimbara drivare för speciellt lite högre strömstyrkor. För strömstyrkor mellan 350 och 1400 mA finns en bra kommersiell lösning (Jolly Max) men den är dyrare än de LED den skall driva

Ändrat av Lasse
Såg Jannes inlägg nu.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också det finns fler som är intresserade av detta.
Säkert. Det har ju varit massor av intresse i olika trådar. Jag känner mig som en eventuell spekulant. Och inte har jag bråttom i heller.
Jag tror personligen att man får störst flexibilitet med 1-10 V styrning som sedan av drivarkortet görs om till en PWM signal.
Jag tror man får störst flexibilitet om man har en analog ställbar 0-5, 1-5, 0-10, 1-10 ingång, och en möjlighet att hoppa över det analoga till PWM steget, och gå direkt på en PWM standard, så man kan använda alla möjliga olika styrenheter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse, eventuella omkonverteringar får man göra på kontroller-kortet. LED-drivaren som Janne och jag brainstormat om ovan rymmer egentligen bara själva LED-drivarna. Kortet styrs med I2C så det möjliggör styrning med alla möjliga kort. Några Arduino-baserade alternativ listas här.

UNO, Standard-Arduino, info.

Typhon, Enkel Arduino-klon, info, Schema och kod.

Hydra, Avancerad Arduino-klon, info, info 2, Schema och kod.

Reef Angel, Avancerad Arduino-klon, Info mm.

Själv satsar jag nog på en modifierad variant av Typhon. den är enkel men har det man behöver (LCD och batteri-klocka) direkt på korten. I förlängningen tänker jag mig att den i sin tur skall kunnas styras av en mer fullfjädrad kontroller.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här tänker jag mig korten (ursäkta att jag skriver på engelska nedan).

LED Driver

Drive capacity of total 384 W

Drives up to 16x6 Cree High Power LEDs

Individual PWM control of each LED string

Phase shifted PWM avoids high in-rush current

Generic I2C interface

Main components

16 x CAT4101 Constant current drivers

PCA9685 16-channel, 12-bit PWM Fm+ I2C-bus LED controller

LED Controller

Based on the "Typhon" Ardunio clone

User interface with LCD and buttons

I2C interface to LED Driver board

Can act in Master mode controlling another LED controller using I2C master interface(?)

Can act in slave mode using I2C slave interface(?)

Support for standard arduino shields(?)

Main components

Atmega328p Arduino microcontroller

DS1307 I2C Real-Time Clock

16x2 character LCD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt kyla CAT arna? Vad jag får ut av databladet är att de tål 3 volt vid en ampere om man har den monterad på två kvadrattum kretskorts kopparyta.

Om vi ror iland Jannes kort med 8-16 CAT på samma kort så måste man givetvis ha en kylfläns monterad direkt mot kretsarna. Någon form av luftflöde över kylflänsen borde också kunna samordnas med LED:arnas aktiva kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...