Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

En sak jag gör för att hålla nere fölusteffekten i CATtarna är ju att jag delar upp de i 4 grupper om 4, där varje grupp har sin egen LED-matningsspänning (detta skulle kunna göras på plint utanför kortet som alternativ). Eftersom en sträng med blåa LED har ett annan spänningsfall än en sträng med vita (i alla fall CREE XPG) så tänker jag mig att man då kan justera in matningspänning (om man nu har flera agg och de är justerbara) så att respektive slinga ger minimalt spänningsfall över CATten. Man bör då hamna någonstans mellan 0.5-1Volt med 1A, alltså ca 1W per CAT.

Men precis som Peter säger är planen att kortet skruvas mot en kylfläns så att CATtarna ligger an mot den. om man inte vill ha den på själva rampens fläns så är ett exemple på en möjlig kylfläns: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90367&path=239000000,253500000,256000000

Med ett Rth på 1.85 så skulle den klättra upp ca 30 grader över omgivningstempen. Hittar inte på CATens Rth(j-c) nu, men det anger Rth(j-a) (inlödd med area enligt Stigs inlägg mistänker jag) på 30 grader / W. Så då skulle Tj hamna på 30 + 30 = 60 grader över omgivningstempen vid 1W. Tj max är 150 grader (då slår tempskyddet inte) så det känns som det skulle fungera med lite marginal.

Har man en sämre anpassning av matninsspänningen på några slingor så drar det ju iväg lite mer och man kan kanske behöva en fläkt då, den som vill får räkna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Många spänningsaggregat har en liten trimpot där man kan justera utspänningen. 6st Cree-LED ger någonstans i närheten av 21 V inklusive CAT:ens 0,5V.

Appropå kylning så kommer jag ha några extra kylelement av PGA-modell som jag tänker försöka använda även för kylning av LED-drivarna.

http://cgi.ebay.de/3x-Kuhlkorper-41-5x45x11-5mm-ALU-schwarz-Kuhler-cooler-/160478985915?pt=Bauteile&hash=item255d4afebb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gäller det bara att få ihop ett lämpligt styrkort också... Jag var först inne på att använda Reef-Typhon från reefcentral men då den främst är designad för att skapa PWM-signaler, vilket inte behövs i detta fall, så känns den inte riktigt rätt. Det lutar mer åt att utgå från Reef-Hydra (också den från reefcentral). Hydran i sig är ganska overkill för att ha enbart för i2c-styrning så jag tänker ta bort nätverksinterfacet, pH-mätaren och den extra AVR-kontrollern. Däremot har hydran LCD:n på i2c via en annan krets för att spara anslutningar på mikrokontrollern och även support för standard Arduino-shields. Båda har realtidsklocka med batteri och anslutning till LCD.

Största jobbet med att anpassa Hydran är förutom att ta bort lite kretsar att få den att även fungera som slave I2C (för sammankoppling av två kort) och lägga till anslutningar för några temperatursensorer (också i2c). Borde inte vara så svårt med andra ord...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt lite på just tempsensor biten när jag "hårdkodade" övre delen av adressen på driverkortet, så de inte ska krocka med de adresser som verkar vara vanlig för just tempsensorer.

Jag har inte kollat på så många men de två sorter (LM75, TC74) jag kollade på låg båda på 1001xxx så det ska i alla fall inte krocka med drivern på 1011xxx.

Jag kommer själva som sagt tidigare gå en annan väg när det gäller kontroller. Jag har väl egentligen inga goda skäl annat än att jag gillar PIC familjen och har en del erfarenhet på den.

Jag funderar även på om jag ska ta fram ett litet kort för att omvandla typ GHLs 1-10 volt till styrsignaler via i2c. Verkar ju finnas ett visst intresse för det. Men tar det i en egen tråd i så fall, känner som sagt att jag belastar din tråd på lite fel sätt ibland.

Hittade ett par missar på kortlayouten som jag lade ut (det var sent och jag var trött :) ), så om du ser dem så vet du att de är rättade (en LED-ingång var inte kopplad till sin CAT, EXTCLK på PCA9685 var inte jordad).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar även på om jag ska ta fram ett litet kort för att omvandla typ GHLs 1-10 volt till styrsignaler via i2c. Verkar ju finnas ett visst intresse för det. Men tar det i en egen tråd i så fall, känner som sagt att jag belastar din tråd på lite fel sätt ibland.

Kunde det inte vara läge för en tråd "revelektronik för dummies" där begrepp som CAT4104 och annat förklaras. Jag har börjat ana att CAT4104 står för något som vi vanliga dödliga brukar kalla driver. Om jag förstått rätt Janne så är beskriver din layout en liten manick där man med lämplig matning kan få ut 16 drivrar som klarar ca 20 - 25 watt (och 700 mA konstant ström) och var och en av dessa sexton kan dimmas individuellt. Vad som då skulle behövas för oss GHL:are är ett lämpligt spänningsaggregat, ett översättningskort mellan 1-10 V och er styrningstandard och sedan skulle man vips ha ett litet paket som klarade exempelvis 16 gånger 6 st 3 watt Cree i serie, varje 6 grupp individuellt möjlig att dimma eller 16 st 2 gånger 10 watt i serie av de kinachipp som max tar 1000 mA. är det rätt uppfattat? Kan man trimma CAT4104 till att lämna 900 mA också och klara 20 v FV? Har jag fattat rätt så vet du nog inte riktigt vilken guldkälla du sitter på Janne :) Detta hade ju varit drömmen för oss halvfabrikat DIY:are

Ursäkta trådstölden Peter och be gärna att ngn Admin lyfter ut denna delen till en separat tråd under exempelvis "revelektronik för dumskallar"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lars, hade inte väntat mig det här nät jag började titta på tråden...

skulle vara kul att ha flera DIY och allt därtil samlat på något sätt.. typ hur man 1,2,3, gör en LED armatur.

Kanske finns många vägar att gå, men skulle vara kul från a till ö. Sedan är frågan vad man kunde förbereda, etc.

Hur skulle man önska sälja sådana här paket för DIY? Har nämligen en kompis som kan göra både kretskort, driver, etc. etc.

Om någon tycker det låter intressant så får de gärna skicka PM. Jag jobbar lite på att ta fram ett sådant paket eventuellt till mitt kar.. men det måste vara ganska plug n play :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde det inte vara läge för en tråd "revelektronik för dummies" där begrepp som CAT4104 och annat förklaras. Jag har börjat ana att CAT4104 står för något som vi vanliga dödliga brukar kalla driver. Om jag förstått rätt Janne så är beskriver din layout en liten manick där man med lämplig matning kan få ut 16 drivrar som klarar ca 20 - 25 watt (och 700 mA konstant ström) och var och en av dessa sexton kan dimmas individuellt. Vad som då skulle behövas för oss GHL:are är ett lämpligt spänningsaggregat, ett översättningskort mellan 1-10 V och er styrningstandard och sedan skulle man vips ha ett litet paket som klarade exempelvis 16 gånger 6 st 3 watt Cree i serie, varje 6 grupp individuellt möjlig att dimma eller 16 st 2 gånger 10 watt i serie av de kinachipp som max tar 1000 mA. är det rätt uppfattat? Kan man trimma CAT4104 till att lämna 900 mA också och klara 20 v FV?
Max 25v, men tyvärr även max 700mA. CAT4104 är i lekmans termer just "drivern". För att få högre max mA behöver man välja ett annat chip. (Det finns i dagsläget inget chip med högre kapacitet från ON Semiconductor. Modulära byggen, så att det går att byta "drivern" för framtida uppgraderingar? Kostnadsfråga. Det skulle gå att bygga på CAT4101 men då går det åt 4x så många "driver" chip. Och då är det en mycket mer komplex design, för att få 1A istället för 700mA, och återigen en kostnadsfråga.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt med max 25 volt över en CAT4101, men jag måste rätta lite (inge illa menat Björn) angående strömmen, CAT4101 klarar upp till 1A (styrs av ett motstånd som löds in för varje enskild CAT), de kan sen parallellkopplas för att få högre strömmar, se : http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=CAT4101

När jag tittade på totalkostnader för ganska länge sen nu, så kunde ingen annan lösning matcha CAT4101 lösningen i pris per driven LED (3Wattare med 1A , inkl nätagg), men det kan ha ändrats nu. Varje CAT kostar ca 15-30 SEK i inköp, beroende på volym.

Jag drar nog igång en tråd med någon inriktning runt detta "driverkort" och andra saker som ligger inom samma område så får vi se hur intresset ser ut... :)

**Såg nu varför du skrivit 700mA Björn, du tittar på CAT 4104, inte 4101...sorry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt med max 25 volt över en CAT4101, men jag måste rätta lite (inge illa menat Björn) angående strömmen, CAT4101 klarar upp till 1A (styrs av ett motstånd som löds in för varje enskild CAT), de kan sen parallellkopplas för att få högre strömmar, se : http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=CAT4101
Jag har inte störtdykt i specifikationerna, men du tar upp en intressant lösning. Parallellkoppling ger ju dubblering av mA, förutsatt samma styrsignal in. Helt plötsligt är det "ganska" framtidssäkert.
**Såg nu varför du skrivit 700mA Björn, du tittar på CAT 4104, inte 4101...sorry
Jag förutsatte att ni visste vad ni snackade om, och slog upp det chip ni valt. Vid en snabb påsyn ser det ut som om 4104 ger 4x700mA, och 4101 ger 1x1000mA, men jag synade nyss chipet närmare, och det ser ut att vara 700mA totalt, vilket gör att jag är mer fundersam till varför ni valt det chipet... Och sen börjar jag fundera på om det inte är ditt fel, och att det är en felknappning bara. Petnym har listat 4101 i sin "shoppinglista". Och helt plötsligt känns det som om vi trampar luft, så att säga.
Ni har inte funderat på att kika på led-kontroll/drivare som driver LED-slingorna med en extern mosfet istället för en LED-drivare med integrerad MOSFET (som CAT4101)?
Fler delar, mer komplext, högre kostnad, och mer som kan gå sönder. Och helst ska det vara idiotsäkert med, så att jag kan handskas med det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn: ja det är ju jag som skrivit fel vid något tillfälle ser jag nu! :)

Jag avser hela tiden CAT4101 som då klarar 1A och 25 Volt och kan parallellkopplas (med samma PWM signal som du säger).

I praktiken faller 0.5-1.0 Volt minimum (och lämpligen) över själva CATen, vilket lämnar max 24 för att driva en LED-sträng.

Andreas: Jag säller mig nog till Björns påstående om en driver byggd på diskreta komponenter. Jag har tittat på det tidigare och kände inte att det blev bättre, tyvärr.

Men jag välkommnar en lösning om du har någon bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syftade absolut inte på en helt diskret lösning. :)

Finns LED-kontrollers (8-16 kanaler) som har i2c/spi interface, pwm på varje kanal men som använder en extern MOSFET (samt ett fåtal resistorer bl.a för I_sense osv) per varje kanal för att strömstyra. Jag ser inte det som fler komponenter än den lösningen ni går i tankarna på idag.

Förslagsvis släppte Atmel i dagarna en serie kontrollers som jag själv tänker/lutar åt att bygga min led-styrning av (jag lutar åt MSL2100. Den är dock 8 kanalers vilket räcker för mig tror jag http://www.atmel.com/dyn/products/product_docs.asp?category_id=172&family_id=706&subfamily_id=2370&part_id=17290 )

National har även liknande kontrollers. Tror texas instruments sitter på ett fåtal också.

Maxim har ett par också, men dom är oftast switchade buck-kontrollers, och det rör ju till det hela lite. Plussidan är ju dock att man får väldigt hög effektivetet (>96% tyckte jag mig se nånstans), så det blir ju inte så mycket värme som måste föras bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Switchade lösningar med spolar är jag bara allergisk mot (vet inte varför :) ). Men visst, de har ju sin fördelar framförallt när det gäller effektivitet.

MSL2100 ser ju intressant ut. Men jag tror att även där bränner man av i alla fall 0.5W per kanal i Rs (feedbacken för att styra strömmen).

Man kommer ju inte riktigt dit med CAT4101, men inte så långt ifrån om man matchar inspänningen rätt. Enkelt räknat: 24V * 1 A = 24W utnyttjad, 1V (max) * 1A = 1 W förlust. Effektivitet; 24/(24+1) = 96%, så det behöver inte vara så illa med CAT-lösningen heller bara man kan matcha inspänningen rätt. Nu bortser vi ju hela tiden också från power supplyens effektivitet.

Det jag är lite fundersam på är hur väl dimminig funkar vid låga nivåer med denna typa av lösningar, jag har fått för mig att det är sämre men jag vet inte. Har du någon koll på det Andreas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, inte på rak arm. Men har svårt att se att det skulle fungera sämre. Skillnaden är ju bara att FETen ligger utanför än inne i samma kapsel. Enda jag kan tänka mig som kan påverka är ökade transienter vid högre frekvenser (> x mhz) pga att FET'en ligger en bit bort på PCB't än om den är integrerad. Men i fallet med med PCA9685->CAT4101 så antar jag man har samma problem eftersom PWM signalen genereras från PCA9685..

Jag har inte grottat ner mig i databladet på PCA9685, men vad för pwm frekvens kommer ni köra på?

Känner du behövet först och främst att behöva dimmra så pass lågt att det skulle kunna innebära problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag ser det har väl eg en extern FET den fördelen att man kan välja en MOSFET som har väldigt lågt RDS_on värde, jämtemot en "färdigt" leddrivare med integrerad mosfet. Vet inte om det eg spelar någon roll i slutänden... antagligen inte.. :) Lite mindre värmeproblem bara, kanske en gnutta mer livstid på drivaren?

Edit; Peter: förlåt för spammandet i din tråd :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt, jag som tänkte switchade regulatorer igen :) (där har jag fått för mig att dimming blir sämre vid låga nivåer)

EDIT: Tog bort en bit som var totalt hjärnsläpp, hoppas ingen såg det :)

PWM frekevensen på PCA 9685 är programmerbart i några steg mellan 40-1000 Hz, men jag tänkte mig troligen 200 Hz då CATen är väldigt linjär då.

När jag testat så har jag upplevt att redan vid 0.1% PWM signal till CATen (men då vid 3KHz) så är det ganska så starkt ljus.

Tänker mest om man vill använda det blåa som månljus, det skulle nog iofs funka, svårt att avgöra utan att ha en verklig ramp och hänga över karet.

Vet att Manne här på guiden inte var så nöjd när han föröskte dimma ner till noll med en MeanWell driver, han tyckte sista steget var för stort.

Visst har det sina fördelar med en extern FET :)

Och återigen även jag, förlåt Peter för att det blir så mycket i din tråd. Ska ju starta en egen strax tänkte jag :)

EDIT: Nu har jag lagt upp en egen tråd så min spammning här är över: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem kylflänsarna till LED-projektet idag. Vid första anblicken var de mindre än jag väntat mig, men det skall nog gå bra endå, jag har inga ambitioner på att köra rampen utan aktiv kylning...

post-2486-14468922347271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen lite annat än elektronik i den här tråden! :)

Hur stort har du tänkt dig att bygget blir?

Jag har inte beställt några LED än, men jag dimensionerar bygget för 2x96 Cree LED, som motsvarar ca 2x300W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis satt ihop ett enkelt Arduino-baserat kontroller-kort för Jannes LED-drivare med utgång från ett PWM-kort som ligger på reefcentral (Typhon). Kortet skall kunna fungera helt stand-alone. I samband med detta har jag identifierat behovet av följande funktioner och interface:

Har jag glömt något väsentligt?

post-2486-14468922361852_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag en buzzer med i mitt bygge som jag kan bruka som varnings signal.

En led kan också komma till nytta på pin 13 av ATmegan.

Trevligt bygge, kanske dags att starta separat tråd med dess specifikationer och filer samt länk till google code för revisionering av kod.

Inte läst hela tråden men vilken ATmega ska du köra på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjat planera så smått för mitt eget LED-bygge... *hehe* ;-)

Endast lösa planer än så länge men jag kan avslöja så mycket att jag tänker bygga belysningen från grunden inklusive drivarna... Har "cadat" en egen variant av DWMZ's 3xCAT-drivare med separat PWM-styrning som också anpassats för montering mot kylare. Tror mig kunna bygga en design som skalar bra... -Vill inte ha ett dussin meanwell-drivare som smälter kablarna i väggen. Styrning blir sannolikt med en egen Arduinio-Reef-Typhon-klon också den blir moddad för fler separata PWM-kanaler. Cree-LED's monterade på samma kylare som Maxium använt men jag tänker nog fila bort fästöglorna så kylflänsarna ligger dikt an mot varandra. Som mekanik tänker jag mig två Ultra Reef Aquarium Hood Kit från catalinaaquarium om de postar till Sverige... Effekt blir i storleksordningen 2x300W. Vad tror ni om detta?

Det vore en överdrift att säga att bygget fortskrider, men en del beställda komponenter har kommit hem iallafall. Senast idag kom mina power supply's. Det blev inte 2x350W utan 24V - 2x400W då behöver jag inte köra aggregaten på deras maxprestanda.

post-2486-14468922371661_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ett exakt likadant powersupply för drivning av stegmotorerna till min CNC-fräs. Fungerar utmärkt. Tänker nog köpa likadana till mitt framtida LED-bygge också. Enda man kan klaga på är väl möjligtvis fläkten, som inte är den tystaste när agget belastas. Men den går säkert byta ut utan större problem till en tystare och bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...