Gå till innehåll

alexs nya 250 liters hörn..


mr_alex

Rekommenderade inlägg

Hejsan! jag har startat ett saltvattens akvarium på 250 liter som har varit igång någon månad och invånarna just nu är:2 ocelaris och 2 putsar räkor...

jag ska ju ha lite mera fisk så jag skrivar fiskarna jag tänkt ha nedanför så säger ni vilka ni tycker inte ska vara där..har 35 kg LS och 5 kg död sten

tekninken är föresten en deltec mc 500 skummare och en starkt tunze pump med kontroller och väldigt snart ett 20 w deltec uvc(ps. har ej tänkt alla men jag vill ha några att välja på:P)

Paracanthurus hepatus

Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk

Ecsenius midas

Ecsenius bicolor

Lysmata Debelius - Eld Räka

Acanthurus leucosternon

Pseudochromis paccagnellae eller har ni något förslag på en lila gul fisk??

mandarin fisk

Nemateleotris magnifica

Pseudoanthias pleurotaenia - Squareback Anthias

Centropyge loriculus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatusen blir jättestor 35cm. jag skulle inte rekommendera den till ett kar under 1000 liter.

När det gäller Chelmon rostratus är det en av de svåraste saltvattensfiskarna. Men den är seglivad. Somliga klarar sig ett halvår till ett år i akvarium. Men den borde få leva bra i kanske mer än 20 år.

Acanthurus leucosternon är nästan lika svår och dessutom aggresiv. Fast den dör ofta av prick de första månaderna.

De andra fiskarna är klart möjliga även om Pseudanthiasen blir väl stor för ett 250 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men en Paracanthurus hepatus borde väl funka??dom ska bli 20 cm vad jag har hört...

jag kommer ju ha ett starkt uvc på 20 watt så det borde väl inte bli någon prick eller??

hur stor blir Acanthurus leucosternon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem med saltvattensfisk är att många inte inser hur sakta de växter och hur stora de blir.

Har man haft en fisk i ett eller två år är den ofta inte halvvuxen.

Här kan. du läsa om hepatus: http://www.austmus.gov.au/fishes/fishfacts/fish/phepatus.htm

Standardlängd är utan stjärtfenan. Jag har sett en på 25 cm i ett 1,5 meters kar. Och den var inte vacker. Helt missbildad kroppsform på grund av att den gått i för litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller till fullo med stigigemla i allt han skriver. DOCK skulle väldigt få av oss ha några kirurger om man strikt följde de "reglerna". Som sagt så blir en gul kirurg 25cm...på 20 år. Nu är det nog så att det varker är, eller kommer att bli många som har samma kar i 20 år, utan de flesta kommer antingen ha uppgraderat, lagt ner eller något annat om 20 år.

Oavsett hur stor fisken KAN bli så är den ju oftast inte så stor då den köps, och det kommer i de flesta fall dröja bra länge innan fisken i fråga är för stor för karet i fråga (så länge man inte har aldeles för litet kar från start såklart). Vi skaffade för exakt en vecka sedan en hepatus på ca 5cm till vårt 830L. Givetvis kommer den vara för stor för vårat kar om 20 år (om den nu lever så länge), men det är inget man behöver bry sig om i dagsläget. Den kommer säkerligen kunna växa obehindrat i 10år innan storleken på karet börjar inskränka på tillväxten.

Så länge man på ett eller annat sätt kan erbjuda djuret större boende på sikt så ser iallafall inte jag något hinder i att ha "små storfiskar" i sina kar. Dessutom handlar det ju ofta om mycket stora tidsperioder innan man ens måste börja fundera på var fisken ska få flytta, att det inte känns relevant att se till "maxstorlek" då man köper små exemplar av stora fiskar.

En liten (personlig) aspekt av det hela kanske oxå kan vara den att många som börjar med saltvatten ofta sett vissa fiskar som får dom att börja intressera sig för hobbyn. JAG tror att just kirurgfiskar är en sådan "fisksort" som kanske får många att börja. Att då redan i ett första skede avråda dom att skaffa t.ex kirurger pga att dom blir för stora "om 10 år" kan nog lätt få negativa effekter på de som så glatt börjat planera för sina nya fina saltkar.

Detta var bara en personlig tanke...men jag kanske har helt fel.

Slutordet på detta långa "oftopic"-inlägg får bli. Skaffa du de fiskar du vill ha (så länge dom inte är för svåra dvs) oavsett hur stora de KAN bli med tiden. Men ha i bakhuvet att de förr eller senare behöver ett större hem. Antingen hos dig eller någon annan, för att inte misskötas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du inte förstod mig fel nu bara. Vissa fiskar är svåra oavsett hur stora eller små de blir. Rostratus och leucosternon är bland de svårare och ska nog bara hållas av folk som varit med en stund. Okej...jag erkänner. Vi hade en kopparbandad i vårt 420L, men den överlevde tyvärr inte mer än någon månad, trots att den gått länge hos handlaren och var både välgödd och ganska stor. Men man lär sig av misstagen sägs det...

Och JA...även jag drömmer om att ha de båda i vårt 830L, men vi får se om/när man vågar testa igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med risk att få på fingrarna här nu så..

vänta så karet är riktigt inkört och jag läste längre upp om uvc så hade jag chansat på

en liten(typ 5-7cm) Paracanthurus hepatus.. den ger en rolig färgklick till akvariet.

ang leucosternon så kan jag bara säga av egen erfarenhet att i mitt 2m långa akvarie

så använder den Hela ytan.. en arg fisk också.. ditt akvarie är på tok förliten för den fisken.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skall vara ärlig så har jag inte en aning!! som jag har förståt det så är det viktigast att man så fiskarna har grottor och hålor att gömma sig i och sånt....hur man gör för att få fram det är nog skit samma....

jag har det som ett M i mitt kar....med bara små sten på ena sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...