Gå till innehåll

hur många liter?


mr_alex

Rekommenderade inlägg

Eftersom längderna i sig inte säger ett skit, baserade jag matten på 3 90graders hörn, och vinklen mellan de olika frontglasen blev då per automatik 45 grader. Det är inte identiskt med ditt existerande kar, men nära nog för att vara relevant. Det gav ett mått på frontglaset som var något längre än ditt, varför mitt teoretiska kar är marginellt större än ditt. Skillnaden är på ett par liter som mest en hink. Då detta tydligen inte framgick i mitt första inlägg försöker jag förtydliga, siffrorna har du dock redan fått.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkar dina mått rätt är detta karet 230 l. Detta räknar jag ut genom att ta ett kar som är 80*80*50=320 liter. Därefter räknar jag ut hur mycket som går bort där det inte finns vatten (avskurna hörnet) 60*60*50/2=90 liter. Sedan är det bara att sumera 320-90=230. För att förstå hur man får det till liter så är en kub som är 1 dm*1 dm*1 dm = 1 liter. Fråga om du inte hängde med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter rimligt! Om man vill veta exakt hur mycket vatten det är får man mäta insidan av karet och ta dessa mått på samma sätt! Det är mycket avgörande för vattenvolymen hur högt vattnet går för varje cm är mycket vatten. Dessutom kommer du säkert ha LS i och det tar också volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man tar 8*8*5=320 (räknat i dm) så har du 320Liter ....för att få fram hur mycket karet liter är i så måste du dela det med 2 så får du 160 liter. IoM att vinklarna fram på karet är där så blir det mer än 160. En hyfsad gissning är att det ligger runt en 200 liter inte mer.

Närmare räkning med papper och annat så fick jag det cirka till 230 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt... Jag tyckte det stod i klartext i det andra inlägget i tråden. Nu har det upprepats så många gånger att det närmst är lite löjligt. Kan någon komma med en ny siffra, bara för att visa att de är mer kreativa? Faktum är dock att något inte stämmer med matten, oavsett vem som utfört den.

Jag fuskade helt enkelt, vilket gjorde det uppenbart. Använd sketchup, och rita bottenplattan, så inser man snabbt att antingen är måtten fel, eller så är det inte 3x90 & 2x45 graders vinklar. Alla de räkne exepel som nämnts här ger samma resultat, och alla har använt samma logiska utgångspunkt. Vi kan hålla på och dra av för glasets tjocklek, men utan att ha akvariets olika vinkar specificerade är det bästa resultat vi kan komma fram till "teoretisk maxvolym 230L"

Kan vi lägga ner nu?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen. Tanka Sketchup, och prova. med 90 graders hörn. Vilka du förutsatte, får du automatiskt 45 graders mellan 20 cm's och front glasen. Det ger en frontruta på ca 84,9cm. Den befintliga rutan är 80, vilket betyder att alla 4'a som utgör fronten inte stämmer med våra antaganden. Det i sin tur innebär att den formel ni använt för att beräkna volymen, och den volym Sketchup beräknade åt mig är fel. Felet är definitivt av den art att våra beräknade volymer är större än den egentliga. Felets storlek är sanolikt i samma skala som skillnaden mellan kompensering för glastjocklek, eller inte. Oavsett om fel i den storleken ses som relevanta eller inte, kvarstår faktum. I det första svaret på frågeställarens fråga, står exakt samma siffror som alla andra kommit fram till. Det inkluderar även vilken skillnad på baljan som behövts för att producera den specificerade volymen. Det framgår även att det är något som inte stämmer med de uppgifter som delgivits oss.

Det hela är egentligen en skitsak, och det är självklart att det är de 4'a främre vinklarna som inte är de vi baserat våra beräkningar på. Jag skulle kunna ta fram "rätt" vinklar baserat på de befintliga måtten, men det finns ingen anledning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn!

Då fattar jag hur du menade också samt att jag inte har annan åsikt än dig.

Alexander vill du ha exaktare volym på ditt kar behövs en skiss som vi inte kan tolka på mer än ett sätt samt att det ska vara innermått. Dock tror jag inte att det är så intressant hur mycket vatten det är exaktare än du nu fått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...