Gå till innehåll

DIY Vattenpåfyllare (Deltec-style)


mano

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har byggt en vattenpåfyllare lik Deltecs och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Idén är att en nivåbrytare (flotör) ska avgöra när vattennivån blir för låg och då slå på en pump.

34.jpg

Precis som deltec valde jag att sätta dit ett vanligt eluttag så att man kan använda vilken pump som helst.

4.jpg

För att det inte skulle bli väldigt irriterande när reläet slår till och pumpen går igång var och varannan sekund på grund av små vågor i karet/sumpen så byggde jag även en krets för att skapa en fördröjning sådan att vattennivån måste vara låg i ca 20 sekunder innan pumpen går igång. (Vet ej om Deltecs funkar likadant, nån som vet?)

delay.gif

Jag har idag haft den igång i ca 3 månader och är väldigt nöjd, litar fullständigt på den, kanske till en sådan grad att det övergår till dumhet då jag under semestern lämnade ca 50 liter vatten i färskvattenbehållaren, allt gick bra men hur roligt hade det varit om flotören fastnat. Efter att ha läst instruktionsboken till deltecs så kommer jag till nästa semester använda en timer som extra säkerhet.

Då till den viktiga frågan: Vad kostade den att bygga?

  • Nivåbrytare, 59kr (Kjell & Co)
  • Låda, 45kr (Kjell & Co)
  • Elutag, 39kr (Kjell & Co)
  • Strömbrytare, 15kr (Kjell & Co)
  • Plexiglas, 35kr (Clas Ohlson) för hållare till nivåbrytaren
  • Relä, 0kr (jobbet)
  • Trafo, 0kr (jobbet)
  • Övriga komponenter, 0kr (jobbet)

Totalt: 193 kr.

Jämför det med Deltecs som kostar ca 1700kr dvs ungefär nio gånger så mycket, det inte är en helt rättvis jämförelse då jag hade ungefär hälften komponenterna hemma (ja på jobbet).

PS. En funktion som jag la till var en strömbrytare för att tvångsköra pumpen även då vattennivån är hög, detta för att använda samma pump till att blanda saltvatten innan vattenbyte, så hade jag inte gjort idag. Istället hade satt dit minst en lysdiod, för att tex visa att vattenpåfyllaren är på, att pumpen går och/eller att nivån är låg. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Deltecs flottör sitter i ett rör för att skydda mot yttre påverkan tror jag, det hade du själv kunnat göra också, men förutom det så kan man sätta ett nät på undersidan, så att eventuella sniglar eller annat som man kanske har i sumpen inte kan tynga ned flottören och göra så det fylls på tills vattnet tar slut. Har man inga djur i sumpen så är det väl ingen fara, men det finns ju de som kör med LS i sumpen också för att utöka mängden sten i systemet.

Ser väldigt fint ut, vet att jag sett det innan i en av dina andra inlägg, men det är väldigt enkelt sätt att skaffa sig billiga grejer till karet, att bygga själv.

Deltec har någon form av fördröjning, iaf på min, annars hade den stått och hackat hela tiden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Deltecs flottör sitter i ett rör för att skydda mot yttre påverkan tror jag, det hade du själv kunnat göra också, men förutom det så kan man sätta ett nät på undersidan, så att eventuella sniglar eller annat som man kanske har i sumpen inte kan tynga ned flottören och göra så det fylls på tills vattnet tar slut. Har man inga djur i sumpen så är det väl ingen fara, men det finns ju de som kör med LS i sumpen också för att utöka mängden sten i systemet.

Tack, det ända som lever i min sump är skummaren som har ett eget liv :smiley13:.

Ser väldigt fint ut, vet att jag sett det innan i en av dina andra inlägg, men det är väldigt enkelt sätt att skaffa sig billiga grejer till karet, att bygga själv.

Billigt ja, enkelt nej. Iaf inte när man är först med en design :ler:.

Jo jag har en bild på den i en annan tråd men tänkte att efter den tid den tagit mig så var den värd en egen tråd.

Deltec har någon form av fördröjning, iaf på min, annars hade den stått och hackat hela tiden. :)

Jo jag misstänkte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nivåbrytare, 59kr (Kjell & Co)

  • Låda, 45kr (Kjell & Co)
  • Elutag, 39kr (Kjell & Co)
  • Strömbrytare, 15kr (Kjell & Co)
  • Plexiglas, 35kr (Clas Ohlson) för hållare till nivåbrytaren
  • Relä, 0kr (jobbet)
  • Trafo, 0kr (jobbet)
  • Övriga komponenter, 0kr (jobbet)

Totalt: 193 kr.

Skulle vilja veta vilka övriga komponenter det är och gärna ett lite enklare kopplings schema (för oss som inte förstår schemat =)

Verkar vara en pålitlig, billig, och snygg lösning som jag gärna skulle vilja pröva på.

Mvh chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja veta vilka övriga komponenter det är och gärna ett lite enklare kopplings schema (för oss som inte förstår schemat =)

Verkar vara en pålitlig, billig, och snygg lösning som jag gärna skulle vilja pröva på.

Mvh chrille

Jo jag har tänkt att jag ska fixa det, det får nog bli någon gång efter tentaperioden (efter 27 aug). Måste erkänna att jag inte riktigt förstår schemat heller men funkar gör det ;). Typ vad gör en transistor med ett ben som hänger i luften?

De övriga elektronik-komponenterna som ej finns med i schemat är en trafo och en likriktarbrygga (4 dioder) för att skapa +12V som finns med i schemat.

Satte även dit en termosäkring och två vanliga säkringar (230V) för att inte sova dåligt på nätterna (man måste ju tänka på säkerheten också).

Sedan bytte jag ut 100u-kondningen och 47k-motståndet för att öka fördröjningen (kommer inte ihåg till vilka värden, får öppna och kika). Använde inte heller samma transistorer utan tog de som jag hade hemma, fick studera datablad för att veta att de var likvärdiga.

Men som sagt så fort jag har tid ska jag fixa ett riktigt komponentlista och kretsschema över hela kretsen.

PS. Hela 12V's-kretsen fuskade jag med genom att bryta sönder en vanlig typ mobilladdare (fast 12V såklart), där satt även termosäkringen. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Skulle vilja veta vilka övriga komponenter det är och gärna ett lite enklare kopplings schema (för oss som inte förstår schemat =)

Verkar vara en pålitlig, billig, och snygg lösning som jag gärna skulle vilja pröva på.

Mvh chrille

Ja nu har jag lagt lite energi i saken, rättare sagt rätt mycket energi (gjort en massa simuleringar i PSPICE).

Den vänstra av de båda bifogade schemorna är det som jag har byggt men efter att ha gjort simuleringar i PSPICE så har jag gjort en del förändringar som jag skulle ha testat ifall jag skulle bygga en till;

  1. D5 är borttagen för att jag inte hittar någon funktion för den,
  2. Q3 är ersatt med en Z1 då det är just funktionen av en zenerdiod Q3 är till för,
  3. Q3-Z2-R3 är tillsatt för att snabbare ladda ur C2.

Ursäkta namnförvirringen mellan de två olika Q3.

Komponenter (Fördröjningskretsen)

  • Reläet, 12V DC, minst 200 Ohms spolresistans, 2 poligt
  • Q1,Q2, tex 2N3904
  • Q3, 2N3904 i gamla, 2N3906 i nya
  • Z1,Z2, tex BZX85/C6V2 eller 2N3904 som i gamla (Q3, 2 anslutna poler)
  • C2, ca 470uF elektrolytkondensator med hög rippeltålighet
  • R1, ca 50kOhm
  • R3, minst 40 Ohm men med lite marginal 100Ohm-1kOhm

För 12V's kretsen, skulle jag bryta sönder en stabiliserad 12V batterieliminator (minst 60mA), det har funnits en på Clas Ohlson för 40kr men den har utgått (en sådan använde jag). Elfa har en för 100kr ex moms. Plus att man kan utnyttja sladden till batterieliminatorn till att göra en sladd med kontakt till nivåbrytaren.

Fråga om det är något du undrar över.

post-3383-14468915962807_thumb.jpg

post-3383-14468915962938_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hej:) Sjysst bygge... Precis så som jag byggde min, men för mej så kortslöt saltvattnet helatiden min nivåbrytare. Och den var exakt samma som den du köpt (också från kjell). Jag vet att det finns två olika... NO och NC, vet inte vilken av dem jag har men det är den som "släpper igenom" när den ramlar ner. Men för mej så kortsluts den så fort den nuddar vattnet (jag köpte tre st. samma sak hände med allihopa), så jag byggde en egen nivåbrytadre... Om jag vore du skulle jag nog vara lite försiktig... Men som sagt... Fifigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mano, rätta mig om jag har fel, men ger inte den här kretsen en styrning som slår till och från med korta intervall i alla fall? Beror klart på avdunstningstakten, men efter vad jag förstår av din beskrivning av funktionen så går pumpen igång efter en viss tids fördröjning, men avbryter så fort flottören bryter kretsen igen? Skulle det vara mycket besvärligt att lägga till en fördröjning på avbrottet med, gärna ställbart för att låta folk kompensera för olika akvariers avdunstnings takt, och tolerans mot osaltat vatten? Stort kar med hög avdunstning och liten pump för påfyllning måste kunna få flera tillslag i timmen, medan små kar med låg avdunstning och jämförelsevis hög kapacitet på pumpen till refillen klarar sig klart bättre...

Jag kanske bara inte begriper något i din förklaring? (Eller så begriper jag, men det är för mycket meck för att få till funktionen jag eftersöker?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
hej:) Sjysst bygge... Precis så som jag byggde min, men för mej så kortslöt saltvattnet helatiden min nivåbrytare. Och den var exakt samma som den du köpt (också från kjell). Jag vet att det finns två olika... NO och NC, vet inte vilken av dem jag har men det är den som "släpper igenom" när den ramlar ner. Men för mej så kortsluts den så fort den nuddar vattnet (jag köpte tre st. samma sak hände med allihopa), så jag byggde en egen nivåbrytadre... Om jag vore du skulle jag nog vara lite försiktig... Men som sagt... Fifigt

Nu har jag helt missat att kolla efter svar i den här tråden. NO och NC är samma brytare, enda skillnaden är att flottören är vänd upp-och-ner.

Än så länge har min hållt men om den skulle gå sönder så kommer jag nog att satsa på att byta ut den mot en optisk istället, och ha kvar en flottör enbart som överfyllnadsskydd.

De optiska är lite dyrare och går inte att få tag på lika enkelt men de har en bättre noggrannhet och saknar mekaniska delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mano, rätta mig om jag har fel, men ger inte den här kretsen en styrning som slår till och från med korta intervall i alla fall? Beror klart på avdunstningstakten, men efter vad jag förstår av din beskrivning av funktionen så går pumpen igång efter en viss tids fördröjning, men avbryter så fort flottören bryter kretsen igen? Skulle det vara mycket besvärligt att lägga till en fördröjning på avbrottet med, gärna ställbart för att låta folk kompensera för olika akvariers avdunstnings takt, och tolerans mot osaltat vatten? Stort kar med hög avdunstning och liten pump för påfyllning måste kunna få flera tillslag i timmen, medan små kar med låg avdunstning och jämförelsevis hög kapacitet på pumpen till refillen klarar sig klart bättre...

Jag kanske bara inte begriper något i din förklaring? (Eller så begriper jag, men det är för mycket meck för att få till funktionen jag eftersöker?)

B!

Fördröjningen är inte gjord för att begränsa antalet tillslag per dygn/timme utan att begränsa antalet tillslag per sekund/minut.

Tanken är att antalet tillslag per dygn/timme kan begränsas med hjälp av en timer som är på totalt "lite" mer än tiden det tar för pumpen att pumpa i mängden vatten som dunstar under ett dygn.

Med bara en timer som går 15min/dygn och med optimalt dåliga vågor vid flottören (säg ett tillslag per sekund) skulle det bli 900 tillslag per dygn.

I mitt fall har det blivit 1-2 tillslag i timmen utan timer (jag rekommenderar dock klart att använda timer).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att en pump med kapaciteten 10 000l/h och en pump med 1l/h ger helt olika fyllnadsgrad på exakt samma fördröjning, vilket i sin tur ger att den större pumpen kommer slå till mer sällan. En enklare metod att uppnå samma effekt hade varit en ställbar fördröjning för avslaget, och därmed helt enkelt kringå behovet av en timer.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att en pump med kapaciteten 10 000l/h och en pump med 1l/h ger helt olika fyllnadsgrad på exakt samma fördröjning, vilket i sin tur ger att den större pumpen kommer slå till mer sällan. En enklare metod att uppnå samma effekt hade varit en ställbar fördröjning för avslaget, och därmed helt enkelt kringå behovet av en timer.

B!

Jag funderade ganska mycket i de banorna om man borde ha en fördröjning för avslag eller påslag, det som tillslut gjorde att jag beslutade mig för att välja påslag var ett litet säkerhetstänk att om man har fördröjning på påslaget så krävs ett sensorfel på minst fördröjningens tid för att få överfyllning medans om man har fördröjning på avslaget så behövs bara extremt korta fördröjningsfel för att få överfyllning.

Jag håller dock inte med om att en "större" pump kommer att slå till mer sällan utan tvärt om så kommer den "större" pumpen slå till oftare oftare.

Förklaring

Jag förutsätter att det skiljer 1 dl mellan på och avslag. (Beror till största del på längd*bredd på sumpen och givarens känslighet i höjdled). Jag förutsätter dessutom att det avdunstar 2,4 liter per dygn, dvs 1 dl per per timme.

Detta leder till att det varje tillslag varar under 1 sekund då man använder den större pumpen.

0,1l / 10000l/H = 0,00001 H = 0,036 s

Under denna tid (långt under en sekund) kan man definitivt försumma avdunstningen.

För den mindre pumpen:

0,1l / 1l/H = 0,1H = 6 minuter

Under denna tid så kommer ytterligare 0,1 dl avdunsta dvs det går ej att försumma vilket leder till:

0,1l / (1l/H - 0,1l/H) = 0,11111 H = 400 s

Slutsats

Stora pumpen kommer att slå till varje 1 timme + fördröjning + 0,036 s.

Lilla pumpen kommer att slå till varje 1 timme + fördröjning + 400 s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men enbart doseringspumpar stoppar flödet när pumpen stannar. Våra impellerpumpar som är aktuella i det här fallet drar "nytta" av rörelse energin och den vattenmassan som är i rörelse drar med sig mer vatten. Eventuellt ger även magneten i impellerpumpen en svänghjulseffekt, som ökar med storleken, och driver på något ytterligare. Ställer mig lite frågande, då rörelseenergin måste övervinna det magnetiska motståndet för att gå runt ett kvartsvarv varefter det magnetiska fältet blir en draghjälpi ett kvartsvarv, osv.)

Jag har inte mätt, men erfarenheten säger att stor pump ger mer vatten efter frånslag än en liten, och den erfarenheten har jag torkat upp från golvet ett par gånger.

Men, jag tror vi har något annat i grunden. Jag förutsatte att det var fördröjning på både till, och frånslag om jag minns rätt. (var ju ett tag sedan jag gjorde min kommentar) Utan fördröjning på både och strävar den här egentligen efter att hela tiden 'precis' hålla en nivå. Den har inte en nivå som den försöker centrera runt och därför skjuter lite över och väntar tills värdet går lite under inan den fixar till på nytt. Ursäkta formuleringen men din manic gör egentligen ingen större skillnad utöver den vanliga lösningen med timer, nivåbrytare och relä. Jag såg det som en bättre lösning där man slapp vara beroende av timern, men då krävs just flexet runt av och påslag för att uppnå effekten. (eller en som i exemplet ganska kraftigt överdimmensionerad påfyllningspump) Den här kretsen gör alltså mer eller mindre bara var 2 nivåbrytare i serie med varandra, i vars en ända av returkammaren gör? Med andra ord, ignorerar effekten av vågskvalp, något man i alla fall inte borde ha speciellt mycket i returkammaren?

Förlåt om avslutet låter negativt, det är inte alls min mening. Jag har försökt formulera om det ett par gånger, du skulle sett vad jag hade när jag började...

B!

Edit

Jag är inte helt säker på hur sensorn ser ut, jag får väll åka och köpa en, men förutsatt att det är en momentbrytare med fast flytkrop, då ger den inget utrymme för spel. Flytkropen kommer sjunka med vattnet tills kretsen aktiveras, varefter minsta möjliga mängd vatten för att avaktivera den pumpas fram, och pumpen blir strömlös.

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men enbart doseringspumpar stoppar flödet när pumpen stannar. Våra impellerpumpar som är aktuella i det här fallet drar "nytta" av rörelse energin och den vattenmassan som är i rörelse drar med sig mer vatten. Eventuellt ger även magneten i impellerpumpen en svänghjulseffekt, som ökar med storleken, och driver på något ytterligare. Ställer mig lite frågande, då rörelseenergin måste övervinna det magnetiska motståndet för att gå runt ett kvartsvarv varefter det magnetiska fältet blir en draghjälpi ett kvartsvarv, osv.)

Jag har inte mätt, men erfarenheten säger att stor pump ger mer vatten efter frånslag än en liten, och den erfarenheten har jag torkat upp från golvet ett par gånger.

Tänkte aldrig i de banorna, det borde ju faktiskt även spela roll. Hursomhelst så var min tanke hela tiden att ha en så svag pump som möjligt, har en pump med en lyfthöjd på ca 165cm och hinken är 160 cm under akvariets kant.

Men, jag tror vi har något annat i grunden. Jag förutsatte att det var fördröjning på både till, och frånslag om jag minns rätt. (var ju ett tag sedan jag gjorde min kommentar) Utan fördröjning på både och strävar den här egentligen efter att hela tiden 'precis' hålla en nivå. Den har inte en nivå som den försöker centrera runt och därför skjuter lite över och väntar tills värdet går lite under inan den fixar till på nytt. Ursäkta formuleringen men din manic gör egentligen ingen större skillnad utöver den vanliga lösningen med timer, nivåbrytare och relä. Jag såg det som en bättre lösning där man slapp vara beroende av timern, men då krävs just flexet runt av och påslag för att uppnå effekten. (eller en som i exemplet ganska kraftigt överdimmensionerad påfyllningspump) Den här kretsen gör alltså mer eller mindre bara var 2 nivåbrytare i serie med varandra, i vars en ända av returkammaren gör? Med andra ord, ignorerar effekten av vågskvalp, något man i alla fall inte borde ha speciellt mycket i returkammaren?

Hade funderingar på sensorer av en typ med flera olika långa metallstavar som skulle möjliggöra ett intervall istället för en fix gräns. Gav upp idén för att den var dyrare och jag inte hittade någon sådan i tex titan eller annan lämplig metall.

Förlåt om avslutet låter negativt, det är inte alls min mening. Jag har försökt formulera om det ett par gånger, du skulle sett vad jag hade när jag började...

B!

Det är helt lungt, jag tror att jag ofta uttrycker mig på ett sett som kan uppfattas som negativt när jag bara vill argumentera.

Edit

Jag är inte helt säker på hur sensorn ser ut, jag får väll åka och köpa en, men förutsatt att det är en momentbrytare med fast flytkrop, då ger den inget utrymme för spel. Flytkropen kommer sjunka med vattnet tills kretsen aktiveras, varefter minsta möjliga mängd vatten för att avaktivera den pumpas fram, och pumpen blir strömlös.

/Edit

Sensorn består av en flytkropp med ett hål i som flyter upp och ner längs en stav. Då flytkroppen aldrig är centrerad runt staven (på grund av flödet genom sumpen) så är det en viss friktion mellan flytkroppen och staven som ger ett spel på ett par millimeter.

Jag har aldrig påstått att jag byggt något som är bättre än färdiga lösningar som de från Deltec eller Tunze men däremot "ungefär" lika bra för en bråkdel av priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig påstått att jag byggt något som är bättre än färdiga lösningar som de från Deltec eller Tunze men däremot "ungefär" lika bra för en bråkdel av priset.
Jag har ingen aning om hur deras fungerar iheller, men jag tror jag hade kunnat plagiera din lösning, och helt enkelt klumpa på en kondensator, eventuellt sockelmontera en kondensator för att kunna justera fördröjningen. För rent teoretiskt är allt man behöver mata ström till transistorerna längre?

Funderingen som uppstår är var man lämpligast klämmer på en kondensator dock. Men min kapacitet till ellära, ska definitivt inte jag laborera. Med ett vridmotstånd, och ett effektmotstånd (eller annan förbrukare) borde man kunna finjustera.

Jag har säkert hål i huvudet, och är helt fel på det, men det är jag van vid. Och oavsett om det är bättre, sämre, eller ens meningsfullt är det alltid roligare att bygga själv. Kryllar av hemmabyggen här, alla byggda bara för att det går. Tyvärr inte dokumenterade, och oftast inte i akvarieanslutning. :- /

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om hur deras fungerar iheller, men jag tror jag hade kunnat plagiera din lösning, och helt enkelt klumpa på en kondensator, eventuellt sockelmontera en kondensator för att kunna justera fördröjningen. För rent teoretiskt är allt man behöver mata ström till transistorerna längre?

Funderingen som uppstår är var man lämpligast klämmer på en kondensator dock. Men min kapacitet till ellära, ska definitivt inte jag laborera. Med ett vridmotstånd, och ett effektmotstånd (eller annan förbrukare) borde man kunna finjustera.

Jag har säkert hål i huvudet, och är helt fel på det, men det är jag van vid. Och oavsett om det är bättre, sämre, eller ens meningsfullt är det alltid roligare att bygga själv. Kryllar av hemmabyggen här, alla byggda bara för att det går. Tyvärr inte dokumenterade, och oftast inte i akvarieanslutning. :- /

B!

Faktum är att jag använde ett ställbart motstånd för att kunna justera fördröjningen (R1) men efter lite testande så kom jag fram till att det inte fanns någon anledning att ha kortare fördröjning än vad jag fick maximalt med motståndet vridet till max så jag ersatte trimpoten med ett motstånd i ritningen.

Dokumentering är ju den tråkigaste biten av ett DIY-projekt och blir ofta gjord i efterhand, så även i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

ser nu att detta är en tråd från 2008 men det gör la inget,

måste säga att jag är imponerad av era byggen!

satt och klurade lite på det där med vattenfyllning, kan man inte bara gömma nån snygg behållare på något bra ställe, placerad över vattennivån, sen en slang till vattenytan, när det dunstar säger det *plums* och nivån är bra igen...

Hitta en stackars betongvägg, ta nån rejäl expanderbult och skruva upp en hylla med böcker på ovanför karet som pallar 30kg, ta en låda, och limma fast "bok-ryggar" på den och kamouflera den som ett gäng böcker ;) dra en slang längs väggen och göm den bakom en sån där kabellist av större modell man brukar ha till tvn fan så mycke dumma idér jag får när jag jobbar natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser nu att detta är en tråd från 2008 men det gör la inget,

måste säga att jag är imponerad av era byggen!

satt och klurade lite på det där med vattenfyllning, kan man inte bara gömma nån snygg behållare på något bra ställe, placerad över vattennivån, sen en slang till vattenytan, när det dunstar säger det *plums* och nivån är bra igen...

Hitta en stackars betongvägg, ta nån rejäl expanderbult och skruva upp en hylla med böcker på ovanför karet som pallar 30kg, ta en låda, och limma fast "bok-ryggar" på den och kamouflera den som ett gäng böcker ;) dra en slang längs väggen och göm den bakom en sån där kabellist av större modell man brukar ha till tvn fan så mycke dumma idér jag får när jag jobbar natt.

Metoden finns beskriven tillsammans med andra i the reef aquarium vol 3 har jag för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...