Gå till innehåll

Pterois volitans - flera i samma kar?


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Jag hade tänkt skaffa två sådna drafiskar i ett juwel vision 450 senare i livet, men vet inte om jag törs nu. Deras stick kan väl gå igenom diskhandskar också?

EDIT: Inlägg flyttat från artikel om drakars gift varför inlägget kan vara konstigt ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=251587#post251587 )

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt skaffa två sådna drafiskar i ett juwel vision 450 senare i livet, men vet inte om jag törs nu. Deras stick kan väl gå igenom diskhandskar också?

quote]

Det är ju inte så att de attackerar precis.. gifttaggarna sitter på ryggen för att skydda om de blir klämda/attackerade.. om de blir närgågna är det för att de är nyfikna/hungriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min var det inga problem med efter en tid lärde den sig att jag inte var ett hot och gav den mat från handen. kanske inte är att rekomendera att göra så men det gick bra.

förövrig så har jag läst att dom kan jaga och samarbeta för att få föda.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min var det inga problem med efter en tid lärde den sig att jag inte var ett hot och gav den mat från handen.
Nej för fan - handmata inte!

Det som då kan hända är att drakarna tror det är mat när du skall mecka i akvariet och då är det stor risk för att man får en tagg i handen - speciellt när man skrapar alger har jag hört, eftersom man rör handen kraftigt upp och ned.

Det bästa är om drakarna håller sig handrädda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej för fan - handmata inte!

Det som då kan hända är att drakarna tror det är mat när du skall mecka i akvariet och då är det stor risk för att man får en tagg i handen - speciellt när man skrapar alger har jag hört, eftersom man rör handen kraftigt upp och ned.

Det bästa är om drakarna håller sig handrädda.

Haha, håller med, inga nävar i karet. När jag rengör akvariet så gör jag det med en algmanget anpassat för saltvatten.

Jag var på zoogiganten idag också, de hade en drakfisk, man kan verkligen säga att man vill ha en sån, den såg så ståtlig ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk du upp till Göteborg i närheten av Korsvägen - där kan du se 4 olika arter av drakfisk som brukar räknas till de mindre, Pterois antennata (blir ca 20 cm), Pterois radiata (blir ca 24 cm), Dendrochirus zebra (blir ca 25 cm) och Dendrochirus brachypterus (blir ca 17 cm). Det är den senaste som brukar kallas dvärgdrakfisk. Det går utmärkt att ha flera drakfiskar i ett kar om det är tillräckligt stort. Men även dvärgarna (som ovanstående brukar räknas till blir stora och äter mycket) P. volitans kan bli 38 cm.

Det är dock inga fiskar att rekommendera till nybörjaren. De är giftiga och även om det oftast inte är livshotande så gör det ordentligt ont och blir jobbigt om man blir stungen. De är också relativt svåra att få att äta död föda - lyckas man lära dom så är det ganska tåliga fiskar.

MVH Lasse

Länkar

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4914

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4913

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4912

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=5828

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk du upp till Göteborg i närheten av Korsvägen - där kan du se 4 olika arter av drakfisk som brukar räknas till de mindre, Pterois antennata (blir ca 20 cm), Pterois radiata (blir ca 24 cm), Dendrochirus zebra (blir ca 25 cm) och Dendrochirus brachypterus (blir ca 17 cm). Det är den senaste som brukar kallas dvärgdrakfisk. Det går utmärkt att ha flera drakfiskar i ett kar om det är tillräckligt stort. Men även dvärgarna (som ovanstående brukar räknas till blir stora och äter mycket) P. volitans kan bli 38 cm.

Det är dock inga fiskar att rekommendera till nybörjaren. De är giftiga och även om det oftast inte är livshotande så gör det ordentligt ont och blir jobbigt om man blir stungen. De är också relativt svåra att få att äta död föda - lyckas man lära dom så är det ganska tåliga fiskar.

MVH Lasse

Länkar

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4914

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4913

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=4912

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=5828

Enligt en länk här på saltguiden så blir ju Zebra bara mellan 15cm till 20cm och det står att de kan hållas i ett 120l kar. Men den kanske äter upp mina andra fiskar?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16836

Dendrochirus%20zebra.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De länkar som jag gav går till Fishbase som är ett vetenskapligt projekt och drivs av vetenskapsmän. Du får ursäkta mig men jag lutar mig nog hellre mot vad Fishbase säger ifråga om storlekar än vad ett amerikanskt online magasin hävdar. Längden som är uppmätt är SL - dvs standard längd vilket defineras som längden mellan början på nosen och slutet på stjärtspolen. Stjärtfenan är därför inte medräknad. Uppmätningen är gjord på en hane och referensen hittar du i länken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa ett giftigt djur kräver att man skaffar sig kunskap om djuret.

djurs gifter verkar olika. Under min tid på jorden har jag haft giftormar (började med icke giftiga), spindlar, skorpioner och sötvattensrockor. Av alla dom så har jag bara råkat ut för missöde en gång, en kejsarskorpion som stack mig i tummen, inte värre än att tummen svullnade och värkte. Som ett getingstick ungefär.

Men vad jag märkte var att efter att skaffat rockor var att i början så grävde dom ner sig när man höll på i karet. Vilket resulterade i att jag släppte på garden lite vilket aldrig hänt med giftiga djur tidigare. Så en dag var jag väl för nära för rätt vad det var fläktade det til och jag kände svansen över armen. Den satte aldrig taggen i mig, antar att jag hade tur eller så var den inte träffsäker. Det var en Potamotrygon reticulatus om någon undrar.

Summan av kardemumman?

Giftiga djur ska hanteras med största aktsamhet, det kan räcka med en bråkdel av en sekunds oaktsamhet för att olyckan ska vara framme.

Och.

Ställ dig själv frågan. Vill du ha den för att den är "häftig" eller för att det är ett vackert djur som du behandlar med stor respekt och lär dig mycket om den inklusive giftets verkan på människan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa ett giftigt djur kräver att man skaffar sig kunskap om djuret.

djurs gifter verkar olika. Under min tid på jorden har jag haft giftormar (började med icke giftiga), spindlar, skorpioner och sötvattensrockor. Av alla dom så har jag bara råkat ut för missöde en gång, en kejsarskorpion som stack mig i tummen, inte värre än att tummen svullnade och värkte. Som ett getingstick ungefär.

Men vad jag märkte var att efter att skaffat rockor var att i början så grävde dom ner sig när man höll på i karet. Vilket resulterade i att jag släppte på garden lite vilket aldrig hänt med giftiga djur tidigare. Så en dag var jag väl för nära för rätt vad det var fläktade det til och jag kände svansen över armen. Den satte aldrig taggen i mig, antar att jag hade tur eller så var den inte träffsäker. Det var en Potamotrygon reticulatus om någon undrar.

Summan av kardemumman?

Giftiga djur ska hanteras med största aktsamhet, det kan räcka med en bråkdel av en sekunds oaktsamhet för att olyckan ska vara framme.

Och.

Ställ dig själv frågan. Vill du ha den för att den är "häftig" eller för att det är ett vackert djur som du behandlar med stor respekt och lär dig mycket om den inklusive giftets verkan på människan.

Man ska ju inte skaffa djur för att dem är häftiga. Det kan leda till att djuret kommer skötas fel och få näringsbrist, det så ofta många fiskar går åt skogen.

T.ex. Silver arowanor köps p.g.a att folk tycker det är coolt och tror de ska få respekt av andra genom djuret.

Oftast blir det att stackars arowanor får trängas i ett litet 200liters akvarium... =(

Om man söker på t.ex. youtube, så kan man se många som jag tycker missköter sina arowanor. Vissa har sina arowanor i ett kar utan bottenmaterial, stenar eller rötter. Jag tror inte arowanan trivs så bra i en sån miljö, jag tror även saltvattensfiskar inte trivs så bra om man inte har bottenmaterial i akvariet och stenar. Det är precis som om vi skulle bo i ett vit rum utan möbler eller någoting.

Klart att jag vill ha den p.g.a dess utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror även saltvattensfiskar inte trivs så bra om man inte har bottenmaterial i akvariet och stenar.
I akvarieaffärerna ser det ju ofta ut så, men man måste ju kunna fånga fisken också. Just bottenmaterial är inte viktigt för andra än just sandlevande djur - i naturen lever ju fiskarna på revet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det jag ville poängtera var följande.

1. Det är ett giftigt djur och bör skötas därefter

2. Många vill ha den bara för att dom tycker den är häftig. Jag har själv kompisar som säger, -om jag nånsin skaffar salt så ska jag ha en drake. Gissa om man får förvånade blickar när man berättasr att den är giftig.

3. Skaffa så mycket info om den du kan, innan du får för dig att köpa den.

Och en vuxen silverarowana landar på strax över metern. Vilket kräver stort utrymme.

Men visst det är en fin fisk. Och hade man haft en stor inomhusdamm hade jag också kunnat tänka mig ett par stycken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Många vill ha den bara för att dom tycker den är häftig. Jag har själv kompisar som säger, -om jag nånsin skaffar salt så ska jag ha en drake. Gissa om man får förvånade blickar när man berättasr att den är giftig.
Att vilja ha den för att den är läcker är iofs rätt ända att starta i - vill man ha den bara för att det är coolt med giftiga djur blir machofaktorn töntigt hög!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

En "SEN" fråga här, har någon nån erfarenhet av sånna långa handskar som veterinär använder när dom kollar om kossor e dräktiga.. dom går tyyp ända upp till axeln.. har lappat ihop några diskhandskar just nu, men inte direkt kul när vatten kommer in i varenda springa i handsken. sen vet jag iof inte heller om diskhandskar e säkra.. tänkte om "dräktighets" handskar e tåliga nog att användas i burk me drake??? lägger levande fisk i en håv o sänker ner i karet, o då simmar min drake in i håven o hämtar maten själv.. maten hinner inte ens simma ut ur håven..

drakfirren_o_clownen.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...