Gå till innehåll

Mandariner


gladiator

Rekommenderade inlägg

Oberoende av hur de är färgade kommer de att jaga en mandarin som inte är partnern. Det händer även om man bara har två mandariner som inte bildar par. -Samma kön t.ex. Mandarinens livsstil gör ju att de kanske inte ser varandra så ofta men du kommer att bli förvånad över hur snabb denna fisk kan vara.

Hos mig har detta jagande slutat med att en av mandarinerna försvunnit och men jag har aldrig haft flera par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser redan nu att (dom gröna mandarinerna) har bildat ett par, såg tydligt i affären att det var en hona och en hane( ryggfenan). Dom håller sig tät tillsammans och har tagit ett stort sten parti som revir..

Sedan har jag ett par blå/röd såg även här i butiken att det var en hona o hane, dessa håller sig i ett helt annat parti med sten, än så länge så har dom hållit sig i sitt egna revir.

Inget bråk hittills, har inte sett dom blå/röda så mycket som dom gröna.

Ska med spänning följa detta, hoppas det kommer att funka. Jag kommer att fortsätta skriva i denna tråd hur det går.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade detta för några år sedan, med 2 par splendidus av olika geografiskt ursprung - Dvs med i mitt tycke stor skillnad i färg och teckning, men det senare tillsatta paret blev ihjälslagna på mindre än 4dgr.

Detta i ett kar med en volym väl överstigande 1kubik och flera hundra kg Ls.

Men det kanske funkar bättre med splendidus vs picturatus eller scooterblennies

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

taggen betyder att det är en hane.. oftast lever mandarinerna på småkryp i stenen..

många här säkert hört reglen "50kg sten är minimum" för en sådan.

picturatus sägs vara enklare då den kan få för sig o äta foder som vi har att tillgå , mysis o artemia tex..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis så Magnus skriver, jag hoppas dom börjar äta frysmat senare. Jag har bara haft dom i ett par dagar, och karet har vart igång sedan Jan -08. Du kan kolla länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20266

Kommer att lägga ut bilder idag på länken ovanför.

Grymt snygga!

Hur länge har du haft igång ditt kar? Vad matar du dem med? eller vad käkar de? Vad är "taggen" på ryggen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller tummarna Johan, jag hoppas att artskillnaden hindrar dom från att spöa skiten ur varannn.

Frysfoder brukar dom ta efter ett tag - problemet kan vara att deras "pårökta" beteende ofta gör att övriga innevånare snor maten framför ögonen på dom.

Några små mandarinrestauranger av gamla kryddglasburkar är inte fel

obs att artemia inte riktigt duger som ersättningsfoder eftersom näringsinnehållet är väldigt lågt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken frysmat rekomenderar du ?

Håller tummarna Johan, jag hoppas att artskillnaden hindrar dom från att spöa skiten ur varannn.

Frysfoder brukar dom ta efter ett tag - problemet kan vara att deras "pårökta" beteende ofta gör att övriga innevånare snor maten framför ögonen på dom.

Några små mandarinrestauranger av gamla kryddglasburkar är inte fel

obs att artemia inte riktigt duger som ersättningsfoder eftersom näringsinnehållet är väldigt lågt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket Ls hade du och hur länge hade karet vart igång ?

I några sällsynta fall har dom börjat ta pellets. Oftst börjar dom ta frysfoder som sagts tidigare.

Den jag hade åt bara från stenen, inte ens nykläckt artemia dög, så ni kan ju räkna ut vad som hände med den :ledsen:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering: Honan "splendidus" dog för ett par dagar sedan, har inte sett att hon har fått stryk.

Nu vet jag inte exakt vad hon dog av men borde ha lyssnat på alla goda råd innan jag köpte 2 olika par mandariner, men nu har jag provat och lärt mig en läxa. Jättetråkigt för mandarinerna är så otroligt egna och så färggranna.

Ville uppdatera tråden för att andra kan lära av detta !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...