Gå till innehåll

Vattenförbindelsen mellan kar och sump


Frick

Rekommenderade inlägg

Tjenar!

Jag är en saltvattenwanabe sen många år, och sitter nu och ritar och planerar på ett kar, och har många frågor!

Karet är 540 liter och 160 liter sump. Tanken är att tekniken skall vara i eller vid sumpen.

Jag har lite funderingar angående vattenförbindelsen mellan kar och sump,

  1. Hur mycket vatten är lagom att passera igenom sumpen?
  2. Hur mycket vatten passerar igenom en skummare?
  3. Kör man allt vatten som skall till sumpen igenom skummaren?
  4. Jag har sett ritningar med både två och tre hål borrade i karet, tur, retur och ??? vad är det tredje till?
  5. Man skall ju ha ytavrinning, skall man avdela en hörna i karet till det eller bygger man en ”burk” direkt på röret?
  6. Använder man en DursoStandpipe i ytavringen?

Jag vill ha konstruktionen rätt från början på grejerna som är svåra att ändra på när karet är igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. finns massor med svar där..

2. beroende helt på vilken skummare.. för lite större kar brukar det tex vara 2000L pump kopplad på skummmaren.

3. skummaren har oftas ten egen pump, dock finns det den sortens skummare som kan kopplas direkt på ner röret..

4. tex, katastrof rör.. om det första blir igensatt tex..

5. avdelad hörna betyder högre säkerhet.. , vad hade hänt om röret fått sig en rejäl duns från en fallande ls i värsta fall.. ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  1. Jo, så är det ju! Då kan man kanske säga så här att om skummaren kör 2000 liter så är det minst så många liter som skall ner i sumpen.
  2. Okej, det kunde jag såklart läst om i specifikationerna om de olika skummarna!
  3. Jo det med pumpen har jag sett, men tar skummaren vatten från sumpen och lämnar i sumpen, eller tar i karet och lämnar i sumpen, eller tar i sumpen och lämnar i karet, eller kanske tar i karet och lämnar i karet? Många alternativ, vilka skall jag stryka?
  4. Katastrof rör?!? Är det om det blir stopp på vägen ner eller upp? Fattar inte riktigt skall fundera på detta ett tag! Jaja om det blir stopp i röret ner så kan vattenytan i karet bara stiga till katastrofröret :-) alltså, detta röret skall inte vara i samband med ytavrinningen!
  5. Mmm, det kan ju tänkas, hur är det med stillastående vatten i en sådan kammare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Får man se vad skummaren har för pump eller vad de skriver i produktbladet

5. Går vilket som både i mitten som en låda eller i ett hörne (som jaghar) eller direkt på röret

6. Finns olika. Min är helt tyst och funkar som hävert metoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror Ni om denna avrinningsbox, själv tycker jag den känns stor, hur mycket plats behöver man för att kunna få dit grejerna, alltså tankgenomföring och rör? Har räknat med 40mm runt genomföringen.

Rören är 32mm.

Karet är 150x60x60cm.

I.jpg

II.jpg

III.jpg

IV.jpg

PS. är det någon som vet hur man byter bakgrundsfärg när man renderar i autocad 2007?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som ett bra upplägg. Glöm ej backventilen (PVC-backventil, snedsätes) under bordet bara så att allt vatten ej rinner ner om ev strömavbrott skulle ske.

Kör hävert ner till sumpen så slipper man durso varianten men ändå 2st rör för nerflödet. 1st för ner å 1st för ev evakueringsrör

Kör med32mm hävert å får ha kran under trotts att jag har en 10000L/h pump upp så säg att denna levererar 7500-8000L/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är till en början karet jag vill ha rätt, så är det bara rätt på allt glas som skall sättas ihop så kan man ju justera och ändra rör, mm allt eftersom man får nya ideer!

Nu får vi se vad glasmästaren säger!

Är det någon annan som har åsikter så skriv!

Tack för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kommit längre med mina ritningar, jag vill hålla systemet mycket basic till en början med, men är det något mer jag absolut måste få plats med eller tänka på?

V.jpeg

VI.jpeg

Grunkorna jag har ritat i sump och på rör är skummare,pump, ventil och backventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som e bra idé att ta bort backventilerna, billigare och troligtvis driftsäkrare! Om jag förstår det rätt så borrar jag ett litet hål (3mm??) i det upp o nervända u:et, markerat rött på bilden. Placeringen beror naturligtvis på vattennivån.

VII.jpg

Du wrang, vet inte riktigt hur häverten som skall se ut, har kollat i dina trådar utan att hitta någon bild, är det bara ett upp o nervänt u, ungefär som jag ritat returen, fast utan lufthål?

Du Björk, det var bra att Du visade din film och berättade en del, så nu väcktes planerna igång igen, har till och med anmält mig på saltkurs i Lomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålens placering borde stämma rätt bra, tänk bara på att ju mer motstånd det är i röret från hålet och fram till där röret mynnar ut i baljan, desto mer vatten kommer smita genom hålet och återcirkuleras till sumpen. Stora mjuka böjar & grova rör är att föredra. Jag har funderat på en design som fungerar som en venturi, och som när pumpen stängs av torrlägs släpper in luft, och stänger av häverten. Om det går att få den tillförlitlig är dock inte något jag testat än. Sitter den för nära vattenytan kommer den dessutom riskera att suga in luft under drift, och ge upphov till bubblor in i akvariet + ljud.

På rören till sumpen brukar man rekommendera att man undviker horisontella rör, om möjligt, använd 45 graders vinkar istället.

Ur ett ekonomiskt perspektiv. Det kan vara billigare att dra ett grövre returrör från pumpen och upp genom botten på baljan, och dela det där iöverrinningskammaren än att göra 2 mindre. Beror främst på kostnaden för håltagningen tror jag. (Med samma area (?) i ett grövre rör får man även lägre motstånd pga mindre friktionsyta, men det är bara applicerbart om man faktiskt har samma area. (ytan på tvärsnitten för båda de mindre rören kontra ytan på tvärsnittet av det ensama grövre)

Hävert = som durson, utan luftsug i ovankant. Sama som returen utan avslutande vinkel ut i baljan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste börja med att tacka för Era svar!

Projekteringen av karet går framåt med ett litet steg i taget, nu har jag kommit till "kammen" ja ni vet säkert vad jag menar!

VIII.jpg

IX.jpg

Längden är ca 77cm, vad tror Ni om de andra måtten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår det rätt så borrar jag ett litet hål (3mm??) i det upp o nervända u:et, markerat rött på bilden. Placeringen beror naturligtvis på vattennivån.

Jag kör med 5mm utan problem

Du wrang, vet inte riktigt hur häverten som skall se ut, har kollat i dina trådar utan att hitta någon bild, är det bara ett upp o nervänt u, ungefär som jag ritat returen, fast utan lufthål?

Här é en snabb skiss hur jag har det hemma med min hävertmetod ner till sumpen.

post-736-14468915909228_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, det behöver inte vara ett u så klar man justerar bara flödet med kranen. Men är det egentligen hävert då? Hävert tänker jag mig att vattnet går i rör upp över vattenytan och ner igen, t.ex. över en kant eller så! Men det kan ju vara hur det vill med det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med rör, böjar och ventiler Ni kör med, är alla fabrikat och märken kompatibla med varandra, alltså passar 32mm rör från fabrikat 1 med t.ex. 32mm tankgenomföring från fabrikat 2 och 32mm ventil från fabrikat 3?

Tänkte skaffa en del böjar och genomföringar för att få en uppfattning om hur mycket plats som behövs, innan jag spikar karet med avrinningsbox och hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...