Gå till innehåll

Lysrör till T8 ramp


Bostelin

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte köpa lite nya lysrör(samt reflektorer) till min 4*58w T8 ramp.

Utbudet i akvarieaffärerna verkar ju vara lite dåligt för den här storleken av rör. Det som verkar finnas är Aquarelle-Aquastar-Powerglo. Så jag tänker därför be någon elbutik ta hem tex lysrör från Osram till mig. Men är lite tveksam till vad som är användbart.

Som sagt rampen har plats för fyra rör. Vilka rör hade ni fyllt rampen med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror självklart på vad du ska ha i karet. Är det ett fish-only så satsa t.ex på Aquarelle som ger ett hyffsat vitt ljus. Fiskarna bryr sig föga.

Vill du köra mjukkoraller, knappar och annat så tycker jag att du ska satsa på 2st PowerGlo (en längst fram och en i mitten-bak) och kanske resten Aquarelle. PowerGlo är en aningens rosa med ett stänk åt det blåa hållet, medan Aquarelle är ett mera vitt-vit/blått ljus, om jag minns rätt från sötvattenstiden.

Det finns svindyra actinicrör från t.ex Arcadia, men dom är svår att få tag på i Sverige. Andra tillverkare finns också, men i det hela taget verkar det som en rätt så övergiven marknad för marinakvariets del. T5 har kommit långt och där sker fortfarande otroligt mycket utveckling kring dessa.

Vill du absolut köpa från elhandlarn så går det nog att frambringa Philips Aquarelle, men för guds skull håll dig borta från "varmvita" rör och sky allt vad växtrör (Osram Fluora) heter. Dessa fungerar möjligtvis bra till växter, men där slutar fördelarna.

Daylite finns det någon variant av och jag vill minnas siffrorna 867 och 880 ("skywhite") att uppbringa, som åtminstonde ger ett mer vitt och naturligt ljus.

Jag tror det du ska hålla utkik efter är att försöka hitta Kelvin-talet på lysrören och sedan be på dina bara knän att din handlare vill ta hem dom åt dig och framförallt, sälja dom styckevis åt dig. Dom säljs ju i storpack till handlare, så det kan vara ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är inte ett FO kar utan jag tänker försöka mig på lite mindre ljuskrävande koraller, skivanemoner och sådant.(har redan två). (Förlitar mig på att min "handlare" förser mig med sådant som kan funka...)

I rampen sitter det nu 3 st aquarelle(gamla) samt 1st osram 840(ger lite gult sken..)

Det spelar mig inte någon större roll var jag handlar ifrån. Bara uppsättningen rör blir ok.

Tänkte egentligen hålla mig borta från actinic rör. Då karet blir lite för mörkt av sådana rör. Med min begränsade ljuskapacitet så är det kanske bättre att satsa på sådana rör som ger mer ljus. Men vet inte om jag har rätt eller fel i detta. Tacksam om någon rättar mig om jag har fel.

(Angående powerglo/aquarelle så tror jag att det är powerglo som går mer åt vit/blå hållet. Och Aquarelle det rör som ger ett mer rosa sken.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas mina PowerGlo var åt det rosa hållet, men som sagt, med en stark ton av blått. Bilder finns under min gamla 112L-tråd, om den en finns kvar...

Visst, jag håller med dig - skippa blårören som ändå bara kommer göra det mörkt.

Kolla gärna upp Kelvintalen som sagt. Skywhite sägs vara schysst och 880:orna är verkligen bra tryck i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

880:orna verkar ju gå och få tag på. Tack för tipset! Kelvin på dom är 8000. Annars så hittar jag mest rör med som högst 6500k. Philips TLD 965 kanske det var.Har för mig att jag använde det förr i växtkar.

867 hittar jag inte... Menar du kanske Osram 67, deras blå rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...