Gå till innehåll

Ännu en tråd om glasrosor


mano

Rekommenderade inlägg

Jag hade en glasrosor storleken du beskriver "malm". Köpte 2 pepparmintsräkor i 2,5 cm storlek. Inom 12 timmar hittade jag den ena tvärdöd, halvt insugen i en glasros, och den andra hängandes ganska massakerad i en macroalg.

De stora glasrosorna har jag nu fixat med Joys Juice. Letar för tillfället efter 3 cm's räkor i närheten av Sthlm, så att dom ska ta hand om alla mindre glasrosor.

Kan tillägga att jag började med 1,5 cm pepparmint, men dom sög sjöhästarna i sig, till det facila priset av 120 sek/räka. Fint mat ska det va ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av pepparminträkor är goda. Glasrosorna försvann, även ganska stora fast då tar det ett par dagar för dom att "beta ner" dom.

I mitt kar har jag hittills inte sett dom (eller misstänkt dom för att) ge sig på några andra koraller eller invertertebrater. Men de ska tydligen inte vara helt 100%iga på den punkten, utan kan få för sig att ge sig på annat också även om det verkar ganska sällsynt.

Se bara till så att ni verkligen köper Lysmata Wurdemani och inte någon liknande art som ibland säljs under namnet pepparminträka (eller än värre Lysmata Wurdemani). Jag orkar inte leta nu men det finns nån tråd här på forumet och ett par bra andra ställen på nätet som handlar om hur man ser skillnad på olika arter som ibland säljs under samma namn. De andra är betydligt mindre revsäkra nämligen, eller äter inte glasrosor alls. Så såna vill man inte köpa av misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste för ett tag sedan i en par år gammal tråd här på forumet att man kunde spruta in pressad citron i glasrosorna. Någon som vet om detta fungerar och om det kan vara skadligt för annat levande i närheten?

Hur skygga är glasrosor? Jag funderar på om man kan stoppa in en kanyl i munnen på dom och spruta in kokande vatten, eller kanske citron?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste för ett tag sedan i en par år gammal tråd här på forumet att man kunde spruta in pressad citron i glasrosorna. Någon som vet om detta fungerar och om det kan vara skadligt för annat levande i närheten?
Inte pressad citron utan kalkvatten. Det heter "lime water" på engelska och någon översatte väl fel någon gång. Sedan har missförståndet hållit sig kvar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Men ger sig pepparmintsräkor på andra koraller???? Har hört att dom kan ha en tendens att ge sig på knappar osså??? Nån som vet om den ger sig på Euphyllia o andra koraller???? Har några glasrosor som sitter precis intill det ställe som jag ska limma Euphyllia fraggar på i kväll, så jag funderar på att införslaffa pepparmintsräkor, men först ska jag flytta min drakfisk till karantänsburken så han inte käkar upp räkorna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det absolut vanligaste problemet är att folk köper kamelräkor som pepparmintsräkor och dom är inte så kräsna.

Jag har haft pepprmintsräkor ett bra tag utan problem med euphyllia eller knappar, men det finns variationer från djur till djur när det kommer till dieten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, kanske kan vara värt ett försök då, vill juh inte klippa dom heller då det finns risk att dom kommer tillbaka igen, sen e det lite synd att draken inte kan låta räkor vara ifred, men det få man lösa just för stunden..

Tycker jag absolut att du ska, finns dock en risk att just dina peparmintsräka kanske inte alls vill äta några rosor.

Verkar va 50% - 50% att man får med sig en som äter glatt.

Min första käka inga roser, värt att nämnas.

Och mina har inte tuggat på några koraller.

Även jag har hört att vissa butiker säljer camelräkor som peparmint, dom tuggar på det mest i korall väg tydligen.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag absolut att du ska, finns dock en risk att just dina peparmintsräka kanske inte alls vill äta några rosor.

Verkar va 50% - 50% att man får med sig en som äter glatt.

Min första käka inga roser, värt att nämnas.

Och mina har inte tuggat på några koraller.

Även jag har hört att vissa butiker säljer camelräkor som peparmint, dom tuggar på det mest i korall väg tydligen.

/Nicke

Jo kan tänka mig det, en polare köpte en pepparmintsräka, han hade runt 6-7 glasrosor, räkan käkade upp 3 sen åt den aldrig mer glasrosor hehe, så vissa av dom kanske e kräsna när det gäller maten,, men man få hoppas att man hittar nån som käkar upp skiten innan dom bränner korallerna.. som tur e så känner man akvariehandlarna här i trakterna, så ska vara noga med att säga att jag inte vill ha kamel utan pepparmint.. tackar för rådet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...