Gå till innehåll

Vilka djur äter kolonianemoner?


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag börjar bli trött på att mina knappar (främst palythoa) börjar ta över en del av mina stenar. Och jag har ju fått en liten till här hemma så för att vara på den säkra sidan med gifter å annat som det innebär med dessa så vill jag bli av med dom. Vill inte ta ur stenen, det skulle innebära en rejäl ombyggnad av revet igen, vilket jag inte har lust med.

Någon som vet vilka djur som ger sig på dessa men inte andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ifs långt ifrån alla som är farligt giftiga, men det är dumt att chansa.

Mina är det, jag skrapade av dom som satt på glaset i karet för två dagar sedan. Mycket försiktigt med handskar på och extra kol. Ändå började mina euphyllia slemma rejält, numera är dom helt indragna, så jag befarar att dom åkt på någon sjukdom, min rosa oxypora har blivit grå. Själv kom jag undan med mindre huvudvärk och kass mage. Det verkar som det bara är LPS som blivit påverkade, allt annat verkar må bra.

Har gjort vattenbyte direkt efteråt och ska göra ett till i kväll, sedan blir det troligen ett till imorron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes jag vet, men det jag plockar bort är vanliga skivanemoner. Såg faktiskt inte att diskutionen var om kolonianemoner. Men tror ni samma sniglar går på skivanemonerna? Jag har en ful typ, bruna med lite lätt grönmetalic. Dom är överallt och bränner mina andra koraller....

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket gift? Eller hur farligt är det? Fixar man det med lite aktivt kol?

Sen var det ju det där med kanyler, har inga kontakter i den branshen. Funkar det med en sån där Salifertspruta? Plastspets då...

Ibland när jag försökt ta bort dom manuellt tömmer dom sej på vatten, kommer giftet ut samma väg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...