Gå till innehåll

Sabbad ljus ramp av nytt t5 rör


joaslim

Rekommenderade inlägg

Hej

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Var och köpte nya rör till min nya amatur pgr av att dom rören som hängde med inte var speciellt fina.

Jag började med att stoppa i rören i lampan och det första gick bra det andra funkade inte så jag provade röret i dom andra hållarna och när jag kom till den tredja hållaren så sa det puff och började ryka ifrån lampan.

Så när jag provade dom andra två platserna som jag hade stoppat röret i så funkade dom inte heller.

Nu e ju frågan vilket ansvar har handlaren i detta? Ska dom fixa min lampa eller ska jag ta det med Giesemann??

mvh joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim!

Inte kul när det strular. Om du ska ta det med rörleveratören, armaturleveratören eller på jag har gjortfelkonto går inte att säga här.

Jag försöker hänga med men är inte helt säker på fakta läget. Var armaturen helt ny och fungerade samtliga rör vid leveransen?

Har du stoppat i samma typ av rör (exempelvis T5, 55W)?

Hade du spänning på när du satte i rören så att du av misstag kortslöt något i armaturen?

Vad kom röken ifrån, kablar, fästen för rören eller HF-donen?

För att sammanfatta det jag skrivit är att först ta reda på om det var något tekniskt fel eller ett handhavande fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja amaturen är 1,5 vecka gammal och ja alla rör funkade innan.

Ja strömmen va på när jag bytade rören men att kortsluta tre rör hållare verkar lite lång sökt för strömmen går väl inte på föränn man vrider röret ett halvt varv väl?

Ja röken såg jag inte var den kom ifrån för amaturen låg upp o ner.

mvh joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag GISSAR att du har HF-don som ger spänning till 2 rör vardera. Detta kan vara anledningen till att det inte fungerade på andra röret du provade. När du sedan stoppade i röret på plats 3 så kortslöt du i en hållare för röret då det var spänning på där. Du ska aldrig ha spänning på när du byter rör. Jag tror inte armaturen är förstörd utan att det fungerar om du stänger av spänningen och försöker igen men sätter dit alla rören på en gång.

När jag frågade vart röken kom från så menade jag vart i armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs mer information om armaturen. Hur många rör har den. Vad är det för drosslar (tar den (de) mer än ett rör. På grund av mitt jobb är jag är nog en av de på guiden som byter mest rör av alla de typer (:)). Har aldrig varit med om att ett trasigt rör förstört en drossel - varken magnetisk eller elektronisk. 98 % av alla byten har skett med armaturen påslagen. Men någon gång inträffar det säkert - jag har dock inte upplevt det. Small och rök det så tyder det på kortis.

MVH Lasse

Edit: Sorry - såg inte e snabba inläggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du vad det står på ballasterna (watt tal och kopplingsschema) så kan du avgöra om det är separata ballaster. Om det är en separat ballast till varje rör och du inte får något rör att tända i någon av possitionerna så skulle inte jag i första han felsöka på ballasterna utan titta i den ände där röken kom ifrån (var det samma ände som påslagsknapparna sitter på så skulle jag misstänka brytaren). Du behöver ta armaturen till din handlare och om du mekar för mycket är det inte säkert de godkänner garanti.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog två ballaster för rören + en för MH och en för LED. Det verkar ändå som någon kopplingspunkt orsakat en kortis. Delar två rör en ballast så måste bägge rören (fungerande) vara i för att de skall tända.

Edit du han före - 1*T5/54 W står för singel ballaster. Då är det nog en kopplingspunkt som kortat eftersom du inte får något rör att tända. Har du föresten provat med de gamla rören?

Nu försvinner jag några timmar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just varit hos handlaren som efter en lång diskution gav med sig och provade mitt rör och mycket riktigt så funkade det inte.

Men han sa att det är med 100% säkerhet inte röret som har dödat mina t5 slottar.

Han sa att det garanterat är fel på min lampa och att jag skulle kräva en ny.

Och han tyckte inte att det va konstigt att i just dom slottarna som röret hade suttit i är nu döda.

Jag köper inte att alla tre ballaster skulle gå i sönder just då pga av ett fel som dödar tre ballaster som är helt oberoende av varandra just där som jag provar att rör som visar sig inte funka ändå.

Och hur ska jag kunna skicka lampan som garantiärende när tre av ballasterna är sönder jag anser att chansen är väl större att blixten slår ner på samma ställe två gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just varit hos handlaren som efter en lång diskution gav med sig och provade mitt rör och mycket riktigt så funkade det inte.

Men han sa att det är med 100% säkerhet inte röret som har dödat mina t5 slottar.

Han sa att det garanterat är fel på min lampa och att jag skulle kräva en ny.

Och han tyckte inte att det va konstigt att i just dom slottarna som röret hade suttit i är nu döda.

Jag köper inte att alla tre ballaster skulle gå i sönder just då pga av ett fel som dödar tre ballaster som är helt oberoende av varandra just där som jag provar att rör som visar sig inte funka ändå.

Och hur ska jag kunna skicka lampan som garantiärende när tre av ballasterna är sönder jag anser att chansen är väl större att blixten slår ner på samma ställe två gånger.

om du nu inte står på dig så lär det bli du som får betala , vad nu det defekta röret har åstakommit. , tycker du ska se till o få veta exakt vad som nu är fel på själva rampen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa du kan göra är att åka dit där du köpt den och förklara vad som hänt. Ta med armaturen dit samt orginalrör samt de nya. Jag tror inte det kommer bli några problem om du pratar lugnt och sansat med honom/henne. Jag förstod det som du inte gjort det tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju en liten bit mellan vellinge o kalmar men jag ska ringa dom.

Jo jag va ganska lugn när jag pratade med honom jag ville bara få honom och fatta att jag ville få röret testat så jag fick veta om det va min amatur som ballat ur eller det va fel på röret. Men han tyckte att det va jobbigt att skifta rören...tyckte att det va det minsta han kunde göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett defekt rör skall inte kunna slå ut en ballast - även om det verkar som det hänt här. i så fall är det ngt konstruktionsfel på ballasten

Vilket märke var det på röret? Är det ett känt märke så tycker jag att du kontaktar den tekniska ledningen på det företaget och beskriver problemet. De kanske kan hjälpa dig med argumenteringen

Greger nämner en autoreset på vissa ballaster - har du kollat så det inte finns en manuell reset på de du har - har iofs aldrig sett detta på någon elektronisk ballast men det kan ju finnas. Jag tycker det är en garantisak - så prata med affären du köpt den ifrån i första hand och i andra hand med importören.

Edit: Greger i ett tidigare inlägg säger han att det står 1*54 watt på ballasten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag såg det, det jag funderade på var om det är gjort som så att det körs två lågenergirör parallelt per 54W ballast i orginalbstyckning (jag vet inte ens om det går att göra så)

det var därför jag frågade vad som står på orginalrören.

jag har råkat ut för kortis med ett T5rör till ett Uv faktiskt, men jag tror att det felet låg i den speciella 4pin sockeln på röret - ett vanligt dubbeländat rör borde inte kunna kortsluta något eftersom det förutom tändtråden inte har någon kontakt mellan polerna förutom gasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...