Gå till innehåll

Erfarenhet av kallsaltvatten......


akke

Rekommenderade inlägg

Hej jag undrar om det finns någon här som har erfarenheter av kallsaltvatten. Salthalt, temperaturer, vattenvärden, belysning, cirkulation, skummare, "årstidsväxlingar" och allt annat som man kan tänka sig. Vilka djur och växter funkar respektive funkar inte o så vidare. Talar då om det som man kan finna på västkusten.

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej jag undrar om det finns någon här som har erfarenheter av kallsaltvatten. Salthalt, temperaturer, vattenvärden, belysning, cirkulation, skummare, "årstidsväxlingar" och allt annat som man kan tänka sig. Vilka djur och växter funkar respektive funkar inte o så vidare. Talar då om det som man kan finna på västkusten.

Mvh Stefan

Hej Akke!

Kul att du funderar på kallt saltvatten! Det är riktigt intressant och kul!!

Temeperaturen är väl det som begränsar vad man kan ha i akvariet. Jag har kört mitt 90 liters-akvarium utan kyla i över ett år. Det gick bra med såna arter som tål den temperaturen, men det blir mycket roligare om man kan kyla ner vattnet till åtminstone 16 grader. Den kylaren jag skaffade i våras var förhållandevis billig (3500kr) och kan kyla ordentligt.

Cirkulationen bör vara hög, minst 30 gånger akvariets volym.

Skummaren ska vara överdimensionerad, eftersom vi coola killar inte kan använda levande sten som äter upp amonium och nitrit. Jag har ett ytterfilter med EphiSubstrat som fungerar som ett biologiskt filter. Vid lägre temperaturer sjunker bakteriernas aktivitet och därför är det bra att skummaren tar bort så mycket som möjligt innan "skiten" blir ammonium.

Årstidsväxlingar är inte helt nödvändigt om man inte har tång i akvariet, anser jag. Men vill man köra växlingar är det nog bara att sänka temperaturen succesivt på hösten till under 10 grader och minska belysningen så att den är 4-6 timmar mitt på vintern.

Här är börvärden för vattnet som jag hittat på nätet:

Ca: 300-450 mg/l

Alkalinitet: 6-8 dKH

Salthalt: 35 mg/l

pH: 8.0 - 8.5

Magnesium: 1250-1350 mg/l

Fosfat: < 0.03 mg/l

Ammonium: < 0.1 mg/l

Nitrat: 0.1 - 0.5 mg/l

Angående djuren så kan du gärna kolla min tråd om mitt akvarium.

[thread]24947[/thread]

Hoppas du drar igång en burk! Det är väl värt all möda och pengar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Jonolavs burkar går då rakt inte av för hackor. Jag får ju också säga att det var en rejäl puff när jag hittade hans blogg, jag har gått och funderat på om det inte borde kunna gå att få åtminstone nån av alla intressanta tångarter från västkusten att fungera i akvarium, nu är ju den frågan besvarad så då är det ju bara att sätta igång och prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tackar ödmjukast för alla tips o svar!!!

Jo tack det går över förväntan. Jag drog igång ett 160 liters "testakvarium" med kylning (15 grader), skummare och rejäl cirkulation. och drog ner till Hamburgsund. Fick tag i lite av varje. Skärsnultra, Stensnultra, Tångspigg, Tångsnälla, Havsnålar, Tångräkor, Musslor, Sniglar, Sjöstjärnor, Tång, Havsliljor och en del annat smått och gott. Det mesta fungerar bra även om vissa är lite kräsmagade, framför allt tångsnälla o havsnål. Någon som har några tips på foder och utfodringsteknik åt dom? Matar med räkbitar, räkrom o kläckt artemia. Allt var frid och fröjd (trotts att det var en aning överbefolkat) tills jag bestämde mig för att omplacera till ett AM Percula 90 och samtidigt passa på att medicinera, mot något som såg ut att vara Oodinium, i en liten "sjuktank". Tyvärr så gick något galet och hälften av fiskarna strök med. Mest sörjer jag nog Skärsnultrorna som var både vackra, nyfikna och intressanta. Men det verka kunna bli "påfyllning" redan till helgen, ska nog ta en sväng ner till Hamburgsund på Söndag om allt går i lås och "drömmen" är att komma hem med ett par Blågyltor.

Som sagt tack och är det fler som har info eller annat så skriv gärna.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ödmjukast för alla tips o svar!!!

Jo tack det går över förväntan. Jag drog igång ett 160 liters "testakvarium" med kylning (15 grader), skummare och rejäl cirkulation. och drog ner till Hamburgsund. Fick tag i lite av varje. Skärsnultra, Stensnultra, Tångspigg, Tångsnälla, Havsnålar, Tångräkor, Musslor, Sniglar, Sjöstjärnor, Tång, Havsliljor och en del annat smått och gott. Det mesta fungerar bra även om vissa är lite kräsmagade, framför allt tångsnälla o havsnål. Någon som har några tips på foder och utfodringsteknik åt dom? Matar med räkbitar, räkrom o kläckt artemia. Allt var frid och fröjd (trotts att det var en aning överbefolkat) tills jag bestämde mig för att omplacera till ett AM Percula 90 och samtidigt passa på att medicinera, mot något som såg ut att vara Oodinium, i en liten "sjuktank". Tyvärr så gick något galet och hälften av fiskarna strök med. Mest sörjer jag nog Skärsnultrorna som var både vackra, nyfikna och intressanta. Men det verka kunna bli "påfyllning" redan till helgen, ska nog ta en sväng ner till Hamburgsund på Söndag om allt går i lås och "drömmen" är att komma hem med ett par Blågyltor.

Som sagt tack och är det fler som har info eller annat så skriv gärna.

/Stefan

Skoj att du dragit igång!

Mina fiskar är som tokiga i hemlagad fryst mat, men tar även fryst vuxen artemia och torrfoder.

Den hemlagade maten gör jag av följande ingridienser som mixas länge och väl:

1hg hela räkor

1hg torsk eller annan vitfisk

några teskedar pellets

någon tesked torkad cyclop eeze

en vitlöksklyfta

några blad noori

1/2 tablett multivitamin (sug bort ytterhöljet om det finns nått)

1 tsk gelatinpulver löst i lite varmt vatten. Fast jag tror det är onödigt.

Frys in i ett par plastpåsar som plattas till ordentligt genom att pressa med en skärbräda mot bordet.

Denna mat tar fiskarna direkt från mina fingrar.

Tångsnällor och havsnålar är nog väldigt svåra att få att äta "död" mat, de vill nog helst ha levande föda. Tala om hur det går lite längre fram...

Hur fångar du dina djur?

Vad tråkigt att bli av med skärsnultrorna, de är riktigt trevliga. Men om du har turen att hitta grässnultror så är de nog snäppet finare, tycker jag...

Blågyltor! Kungen i kallvatten! Jag har säkert fångat ett 50-tal små läppfiskar under sommaren i hopp om att få tag i en sådan. Men allt man drar upp är skärsnultror, berggyltor eller stensnultror. Hoppas verkligen du hittar en!

Och nu till det allra viktigaste!

Vi vill se bilder! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blågyltorna är ju ju stora och två hannar lär inte funka. En hanne till ett par honor är det bästa. Iofs byter de kön om de behövs, men jag minns inte om det är från hanne till hona eller tvärtom. Jag tror det är från hona till haneo ch då är det ju bättre med ett par tre rödnäbbor i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snultror är ju intressanta fiskar och de måste vara rätt tåliga, jag lyckades hålla ett par ett tag när jag pulade lite på sjuttiotalet och då pratar vi om noll teknik utöver själva akvariet och inte mycket mer än noll kunskap heller.

Tångsnälla skulle nog kunna betraktas som horisontella sjöhästar så det kanske går att hämta lite tips från de som har sjöhästar?

Räkmix är ju en klassiker till akvariefiskar och även sköldpaddor och en del annat. Det går ju att variera receptet en del, jag har rätt mycket ärtor i min variant. Problemet jag har är att få det att klistra ihop ordentligt, till mindre fiskar kanske det inte gör så mycket om det löser upp sig en del i akvariet men till sköldpaddor blir resultatet av sånt att det inte händer nåt annat än att vattnet blir förorenat. Jag har provat med havregryn, gelatin och ägg men jag är inte riktigt nöjd med sammanhållningen ändå.

Och framförallt, vad trevligt att nån mer provar kallt, kör så det ryker bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inläggen.

Jag fångar mina fiskar, och andra djur med för den delen, framför allt genom att gå och håva i tången/ålgräset. Har även börjat dyka och var som sagt ner till Hamburgsund i går, söndag, och dök och håvade. vädret var okej när vi kom ner men efter dyket så "urartade" det rejält med starka vindar och horisontalt regn i massor så själva håvandet blev lite lidande. Dessutom hade jag bränt mig rejält i ansiktet på en brännmanet så det var lite svårt att fokusera på uppgiften.

Det blev dock ett kärt återseende med skärsnultrorna, fick tag i fyra stycken och en del räkor o snäckor som går hemma i karet nu. Vad gäller mina tångsnällor så fick dom följa med ner och återfå friheten. Dom pallde inte den starka cirkulationen i nya karet utan for runt som spagetti. Tog några kort vid dyket men som om det inte var nog så fungerade inte blixten, men det blev ett par där det gick att urskilja något över huvud taget. Jag sitter på jobbet nu så jag kan inte få upp bilderna, varken från dyket eller på mitt "kallsalt" men jag lovar att lägga upp dom så fort det går.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert akvarium! Riktigt fina sjönejlikor du fått tag i.

Vad har du för belysning? Den ser trevlig ut!

Vädret på västkusten är inget att lita på så här års :) och en brännis i ansiktet är inget att flina åt. Stackare...

Är du nöjd med din besättning eller ska du fixa fler invånare? Hur djupt går du när du dyker? Trollhummer ska visst vara riktigt fina att ha i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är den 150w metallhalogen som följer med "akvariepaketet".

Man är väl aldrig riktigt nöjd. Det jag främst vill ha är ju som sagt Blågyltor, annars är det väl olika koraller och anemoner som lockar. Trollhummern är ju riktigt vacker och skulle väl inte sitta fel. Nån plattfisk vore trevligt, och Berggylta. En liten dröm är att kunna hålla rockor o hajar från dessa breddgrader. Ett fint bestånd av olika tångarter som trivs och frodas är också åtråvärt.

Håller på med dykcert och har väl inte kommit igång riktigt så det blir inte så djupt än. Men sen ska det ner o plockas på djupet, det är ju där mycket av det intressanta finns.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trollhummer ja... Var en tur till havets hus och det var mycket att titta på där och även en del att pilla på. Fast det är ju utmanande för moralen att inte stoppa ner ett och annat i fickan men hur som blev inte ens trollhummern med ut. Problemet nu är ju bara det att det där besöket har väckt svårartade habegär, att se sjurygg, paddtorsk, sjökock och mycket annat i den stilen är betänkligt inspirerande.

post-4105-14468916347023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej!

Hur går det för ditt akvarium? Hoppas att allt är bra!

Jag har en undran angående ditt ljus. Om jag förstått saken rätt så har du 150W på 160 liter. Får du mycket trådalger? Jonolav http://www.jonolavsakvarium.com/index.html har 324W-T5 på 1000 liter och det verkar ju fungera bra för honom. Jag funderar på att fixa en ny armatur och då är frågan hur mycket watt som kan vara lämpligt per liter kallt vatten…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ingen ordning på honom, han ägnar sig åt att flytta ihop med fruntimmer i stället för att sköta akvarier. Somliga har ingen känsla för att prioritera det viktiga här i livet.

Dock tror jag inte det är några som helst problem att leda in honom på den rätta vägen igen och en bra sak är nog då att försöka göra slag i det där med en kallträff i Göteborg med besök på Universeum mm. Frågan är ju då, hur organiserar vi det så vi kommer till skott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...