Gå till innehåll

Kallvatten


Bygert

Rekommenderade inlägg

Tja en och annan på det här stället känner jag ju och det var väl ingen som väntat sig nåt annat än att jag också skulle gå ner mig i saltvattensträsket, jag har ju det mesta i djurväg så varför inte det också. Ingen tror väl heller att jag skulle få för mig att ägna mig åt det som alla andra gör så alltså prövar jag lite kallvatten. Så här långt har det blivit 60 liter med 5 - 10 räkor och två fiskar, sandstubb eller nån släkting, alla bara några centimeter långa. Om det nu som jag tänkt mig kommer upp en bild så lär det väl syns att det är lite experimentverksamhet men det tar ju sin tid att få igång alger och bakterier när man inte har havet nästgårds.

Så det jag undrar då, finns det fler här som har kallvatten igång? Det jag skulle vilja ha tips på är bra ställen att fånga på med varierad fauna. Jag undrar också hur sent på hösten det är hopp om att hitta nåt intressant.

För övrigt är det egentligen andra försöket det här, nån gång på sjuttiotalet hade jag faktiskt ett trettioliters med en krabba och ett par räkor. Egentligen hade jag knappast en susning om vad jag höll på med och det fungerade alltså rätt bra.

post-4105-14468916061694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppvärmaren gör ingenting där, den är där inte ens, en av de jag har kokar mina dvärgtandkarpar i stället, 35 grader, konstigt att nån av dem fortfarande lever.

Är det luftstenen i mitten eller doppkylaren i hörnet som du tycker ser ut som doppvärmare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Roligt med en till som gillar kallt saltvatten!

Jag brukar fånga mina småfiskar med en finmaskig håv på öarna utanför Lysekil. Men om du bara kan hålla dig på fastlandet, så kan du ta dig ut på Stångehuvud för att hitta fina klippor att håva fisk från. Då hittar du främst olika läppfiskar, smörbultar, krabbor, räkor och annat kul. På vägen dit finns även en badstrand som heter Pinnevik där du kan hitta bottenlevande djur.

Är du ute efter sjönejlikor ska du leta under bryggor där det är lite mörkare. Det finns en fritidsbåtshamn på vägen ut till Stångehuvud.

Det är vattentemperaturen som bestämmer hur länge du kan hitta djur nära land. Jag tror att det fortfarande går att fiska under oktober, sen är det nog för kallt. Men jag kan ju hålla dig uppdaterad om fiskelyckan framöver.

Hoppas du hittar nått spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kylaren är ett termoelektriskt element, jag har den på prov och tanken är nog att jag skall sälja dem vad det lider. Den sänker den här burken runt tre grader vilket ju faktiskt gör skillnad när det gäller vad man kan ha där. Problemet nu är att skummaren höjer temperaturen anmärkningsvärt, pumpen går duktigt varm. Jag funderar på att kanske köra den nån timme om dan eller så.

Tackar också för förslag på håvlokal, särskilt det där med "annat kul" är just vad jag letar efter. Det verkar ju också som den lokalen är synnerligen kompatibel med ett besök vid Havets Hus. Har nån fler förslag så gör inte det nåt heller, tanken om jag åker från Värmland är ju inte att jag skall fördriva tid med att flänga runt och leta bra ställen, det är ju bättre att veta vart man kan ta vägen innan.

Annars så ser allt ok ut så här långt, både fiskar, räkor och tånglöss verkar acceptera omgivningarna och kanske har de rent av växt något. Jag funderar på att köra igång större nu, burkar har jag åtskilliga i många storlekar och en kylare har jag också stående så nu när jag liksom fått igång alger och bakterier jag kan ha att ympa med så blir det säkert fortsättning på det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det knallar på och nu är djurbeståndet komplettarat. Fler smörbultar, det blev mer fart på dem när det blev lite konkurrens. En krabba och några sandräkor har också hamnat i burken. Dessutom ett litet stim pungräkor och det var en överraskning, de simmar ju vertikalt med huvudet upp. Det har jag aldrig sett på några bilder så det var nåt nytt. Det ger ett lite märkligt intryck att se det där stimmet stå upp mitt i vattnet, jag tycker bara det är intressant nog att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knallar på och nu är djurbeståndet komplettarat. Fler smörbultar, det blev mer fart på dem när det blev lite konkurrens. En krabba och några sandräkor har också hamnat i burken. Dessutom ett litet stim pungräkor och det var en överraskning, de simmar ju vertikalt med huvudet upp. Det har jag aldrig sett på några bilder så det var nåt nytt. Det ger ett lite märkligt intryck att se det där stimmet stå upp mitt i vattnet, jag tycker bara det är intressant nog att titta på.

Visst är det kul när man får in nya djur! Du måste visa bilder på detta!

Var fångade du djuren?

Jag är väldigt intresserad av din doppkylare för jag funderar på att ha ett litet 50-liters på jobbet. Vad är det för effekt? Pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder, tja, det är svårt att få till det på smådjur men jag skall se vad som kan göras.

Det senaste fångade jag vid Ljungskile, dock visade det sig vara en något sämre lokal än jag räknat med, salthalten innanför öarna låg mycket lägre än jag trodde och det sätter ju också sina spår i faunan.

Doppkylaren, mja, textreklam är väl inte så lyckat men svara på frågor kanske jag kan, den pressar ner min burk tre - fyra grader och det gör ju klart skillnad. Planen är att jag skall ta in och sälja under nästa år eller så och de kan hamna runt tusenlappen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...