Gå till innehåll

Sjöhästlek!


Irene M

Rekommenderade inlägg

Snyggingar eller ej. Är det, eller skulle det va OK att till en slö, blyg o trött snygging ha 2 st honor i ett 60 l - akavrium. Har nu haft 1 hane o 1 hona i 5 månader, o dom mår bara bra. Släpper ponny's då och då.

Det beror på vilken art du har. Jag skulle inte rekomendera att ha (de flesta sjöhästar) i mindre akvarium än 100 liter (även om det bara är en). 60 liter är absolut för litet! Om det inte är H.Zosterae som du har, då är det för stort. Vill man få lek ska man dessutom tänka på att akvariet bör vara ca 3 x den vuxna hästens längd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, fine. Jag har gul Hippocampus, och dom har släppt ponnis säkert 2 gånger, kanske 3 på 7 månader, men utgående från ditt svar, så ska jag tydligen inte ha mer än mitt nuvarande par i mitt clownhotel på cirka 60 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Är dom gula med svarta prickar? Har dom en lång nos? I så fall är det antagligen Hippocampus.Reidi du har. I så fall skulle jag helt klart rekommendera att du skaffar ett större kar till dom. Gärna med ett berg av levande sten. Dom vill ha utrymme och yta att söka mat på. Vore kul at få se bilder på dom :)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din beskrivning stämmer bra in på Hippocampus.Reidi. Avsevärt mycket gulare när jag köpte dom i maj, men så har jag inget "färgande" i burken heller. Ska ordna bilder.

Jag bytte ut min svarta bakgrund mot en aqua marine. Mina grå Reidi blev då knallgula :ler:

Jag har även provar med röd/orange bakgrund ger också mycket bra resultat.

Väntar otåligt på bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa saker förstår man bara inte. Mina växer så jag måste klippa dom oftast 1 ggr/ve, absolut var annan vecka. Rufsarna uppe i stenen är klipp jag satt fast via en AquaScape-klutt.

Kanske finns det olika arter. Du bor ju i Sthlm. Vill du ha "lite klipp"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul att se er igen!

Glöm inte att koma förbi här också! :ler:

Ska försöka att komma ner och titta lite på er häst också!

Klart vi kommer förbi dig med :)

Längtar efter att få se alla sjöhästarna.

Du är så välkommen ner till oss, förresten så har vi två hästar nu ;)

Kram från oss båda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hum, visst, men det är väsentligt mycket mera jobb och svårare än t.ex. guppy's.

Mitt par producerade ett tag 30-50 "ponnys" var annan till var tredje vecka. Det finns "en" som får dessa, och som nu börjar få ordning på mat, matning etc, så med tiden kommer det säkert att finns framodlad avkomma. Men urvalet till att bara de starka överlever är hård och skoningslös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...