Gå till innehåll

Sjuk Doris....vilken sjukdom??


Botan

Rekommenderade inlägg

Vilken sjukdom har denna fisk? Det är prickar runt hela kroppen...nästan utåtstående bucklor. Hela kroppen är fylld med små små vita prickar som sitter väldigt tätt nära varandra. Hon skrubbar sig mycket. Jag har provat medicinera mot Vita prick, bakteriella sjukdomar och mot hudgrummlare. Hur kan jag hjälpa henne????

post-3597-14468916123855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att mata alla fiskar med artemia som du marinerat i en mix av vatten och vitlök. Ta en liten burk med en massa mosade vitlöksklyftor och vatten. Ha alltid den i kylen. Ta ett snapsglas eller mindre glas. Fyll med vitlöksvatten och stoppa i frysta artemia. Ha dem i burken en 45min eller liknande och mata med. Gott och bra mot prick..... Fungerar superbra...... Du borde samtidigt skaffa dig en uvc-sterilisator. Bra mot prick...........

Mvh Per.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar sötvattendopp som akutåtgärd.

För en mer långsiktig lösning bör du använda UV-C, i åtminstone ett par månader, det tar bort dom frisimmande parasiterna ur vattnet.

Du kan med fördel blanda i vitlök i maten, men det är inget botemedel mot pricken i sig, det verkar som fisken blir mer måtståndskraftig mot sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänk inte salthalten i huvudkaret. Då rycker de flesta ryggradslösadjur.

Jag skulle inte våga mig på att doppa firren i kranvatten, Ingvar skriver buffra. Det ska vara samma Ph. Det är det sällan i kranvatten.

Sedan en sista brasklapp: Vitlök hjälper INTE mot vita prick som Da Tucka skriver.

Man läser det i alla trådar om vitaprick, det är en seglivad myt. Därimot kan det hjälpa mot tarmparasiter men då måste koncentrationen vara enorm.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sofia

Denna sjukdom (om det är saltvattenspricken) har en förmåga att återinfektera och därför får du räkna med en lång behandling. Det viktiga är att svara på om fisken ser ut att må bättre - äter bättre (eller i alla fall inte äter sämre). Fortsätt med doppandet och jag skulle faktiskt använda vitlökstricket (som du fått tipps om ovan) parallelt eftersom det enligt min mening (men inte allas) stärker immunförsvaret hos din fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej...hon har ätit under hela *sjukdoms tiden*...och har hela tiden sett pigg ut men kroppen ser förskräckligt prickig ut. Kan tyvärr inte heller säga att hon blevit bättre. Medicinerar just nu även med Protomarin intensiv. Någon som har erfarenhet om den medecinen....är det en bra medecin mot sammet och pricksjukan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta du kan göra är att titt soim tätt byta behandlingsmetod. Halogens förslag är nog det jag hade provat om inte dippningarna fungerat men nu har du börjat medicinera och då tycker jag att du skall fortsätta på den vägen för om det är något som förvärrar hälsotillståndet så är det att kasta mellan metoderna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörrni..har nu kört doppning varje dag i ca. 5 dagar + medecin mot sammet och pricksjuka (samma medecin). Prickarna har blivit bättre men hon har slutat äta nu och nu har dom andra fiskarna blivit fulla med prickar. Vad skall jag göra? Skall jag byta behandlings sätt?? Snälla hjälp mig??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV hjälper mot frisimmande parasiter, inte dom som redan sitter på kroppen. Men det är ändå en bra idé att skaffa ett och sätta i huvudkaret under tiden du behandlar fiskarna i ett karantänskar.

Fördelen med att sänka salthalten(enligt hyposalinity metoden) är att fiskarna blir fort starkare och börjar förhoppningsvis att äta igen. Det svåra är att hålla god vattenkvalitet i ett tillfälligt karantänskar. Det blir i princip dagliga vattenbyten.

Medicinering har jag aldrig lyckats med.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså du måste köra i ett karantänskar men det behöver inte vara så stort. Det beror på hur mycket fisk du har men ett 54 liters borde duga bra. Koppla till en luftpump eller en liten cirkulationspump samt en värmare.

Under ca 2-3 dagar så sänker du salthalten från det du har idag till 1.011. Nykalibrerad Refraktometer är ett måste. Du får abslout inte gå ner under 1.010, då dör fisken. För att sänka salthalten långsamt, så kör förslagsvis med buffrat osmosvatten(ph och Kh cirka 8,0). Som du kör med droppslang ner i karantänskaret. Sedan är det bara att vänta, mata, och ha koll på vattenvärdena, räkna med täta vattenbyten. ca 2 veckor tar det för parasiterna att försvinna.

Sen är det bara att försiktigt öka salthalten igen till normala värden i omvänd ordning.

Förslagsvis att du kör med ett UV i huvudkaret under behandlingstiden.

/ PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Hepatus har också fåt prick, om jag får låna tråden lite. Kroppen är full med prickar. Jag gjorde i ordning ett sötvattensbad åt den men jag fick inte tag på den fast jag stod och lurade länge med håven. Kommer den att dö om den inte får behandling eller är det bästa att vänta ut sjukdommen? Är det hög dödlighet när fisken är så angripen?

Kör just nu med UVC och matar med vitlöksmarinerade alger. Kan sätta upp ett karantänskar men samtidigt så vill jag ju inte stressa fisken i onödan för den är svårfångad.

Vad gör jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...