Gå till innehåll

pepe´s nya |*elos system mini


pepe

Rekommenderade inlägg

Hej Peter,

Prodibio tillsatserna du nämner kommer inte att göra nåt åt varken ditt Kalsium eller Magnesium.

Det är Calcireef + och Alkareef + du använder om du vill använda Prodibios produkter.

De andra är för att hålla nere näring, korallfoder samt tillsats av spåränmen (Strontium och Jod)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Peter,

Prodibio tillsatserna du nämner kommer inte att göra nåt åt varken ditt Kalsium eller Magnesium.

Det är Calcireef + och Alkareef + du använder om du vill använda Prodibios produkter.

De andra är för att hålla nere näring, korallfoder samt tillsats av spåränmen (Strontium och Jod)

Okej, tack. Får införskaffa mig någon Kalcium- och Magnesium buffer då...

Är absolut inte bunden till Prodibio.

Någon som har testat Elos´ kalcium och magnesium? Dom säljs inte i Sverige, eller?? Dom har ju också en generell tillsalt i 5 olika flaskor - har inte heller sett detta i Sverige. Är dom inge bra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coral Snow från Korallen Zucht innehåller ju båda kalcium och magnesium. Borde inte det va en bra tillsats till mitt akvarium? Vad tror ni?

Coral Snow är säkert mycket bra för att vitalisera korallerna. Men om du bara ska tillsätta kalcium och magnesium finns det nog billigare vätskor. Antingen köper du pulver och blandar egna Ballingvätskor (flera fabrikat finns, t.ex. Fauna Marin eller Aquatic Nature) eller så kan du t.ex. köpa färdiga flytande vätskor för just kalcium och magnesium (t.ex. Salifert Coral Calcium eller KZ Ca concentrate).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coral Snow är säkert mycket bra för att vitalisera korallerna. Men om du bara ska tillsätta kalcium och magnesium finns det nog billigare vätskor. Antingen köper du pulver och blandar egna Ballingvätskor (flera fabrikat finns, t.ex. Fauna Marin eller Aquatic Nature) eller så kan du t.ex. köpa färdiga flytande vätskor för just kalcium och magnesium (t.ex. Salifert Coral Calcium eller KZ Ca concentrate).

ok - tack. borde jag heller tillsätta kalcium och magnesium för sig och heller tillsätta coral vitalizer (KZ) för sig - eller är det lika bra att köra på endast coral snow?

vad matar ni era koraller med egentligen? läste om nån snubbe som matar någon gång i veckan med "lobster eggs with vitamins and omega-3 acids & prodibios reef booster" - han har helt fantastistka koraller. vart får man tag på sånt att mata med?

läste lite kemi-artiklar på olika forum om att man egentligen inte ska hålla på och tillsätta så många ämnen i vattnet. det som är viktigt är att hålla koll på pH, alkalinitet, kalcium och magnesium - that´s it. ja, och så klart ammonia och fosfat nivån. men endast tillsätta just alkalinitet, kalcium och magnesium. jag kör med prodibios nano kit för tillfället och tillsätter strontium och iodium - vilket jag läste egentligen är en chansning - det kan göra mer skada än nytta. det är tydligen omöjligt att mäta många av dessa värden - och man håller tydligen igång dom med nytt salt från vattenbyten. några synpunkter på detta?? vad brukar ni tillsätta?

och på tal om salt igen - har ju läst hur många undersökningar som helst där dom testat mitt reef crystals salt och det verkar ha optimala kalcium- och magnesium värden. det måste verkligen ha försämrats på sistone då eftersom mitt vatten absolut inte har det... ser fram emot att saltet ska ta slut så jag kan köpa ett nytt... fortfarande inte helt hundra på vilket jag ska satsa på...

kör numera även med zeovit i sumpen. "to be cleaned daily." men hur då cleaned? ska jag ta ut det och tvätta i kranvatten varje dag eller endast skaka om det i akvarie-vattnet?

jag kör inte i något zeovit filter - men ni som har det - rullar stenarna runt i filtret hela tiden på samma sätt som i videon från länken under??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ökat ljus-tiden till 12 timmar per dag. Är det för mycket??

Känner att mina koraller behöver mer ljus än E-LITEn kan ge dom, så letar för tillfället efter olika alternativ att "pimpa" lampan. Vill ha mer blåljus - men riktigt bra som gör effekt för korallerna. Kommer nog när det är klart att sätta ner vitljuset från E-LITEn några timmar, men just nu tror jag den måste bränna 12 timmar...

Har fått en del alger på botten nu - måste ta bort en del av dom. Men har även fått några små bitar som jag undrar vad det är - alger???

Dom kommer direkt på glaset efter att jag skrapat det och det finns en del på stenen också.

ID help please...

post-1298-14468917257809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ut som en plattmask, planaria. Sök och se ifall det stämmer överens.

Nej, det kan det inte vara....

Dom är rätt så kvadratiska och rör sig inte. Dom växer fast i stenen eller på glaset. Tänkte mer att det är en typ av alg eller nått...

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis ett PM där könet på min "kille" ifrågesattes. Är det två tjejer jag har?

(Är det därför det inte blir barn... haha)

Jag tycker ivarjefall den på småbilderna längst upp har mycket rundare "mage" än den under, som går mer rakt in.

Är det inte en av varje kön??

post-1298-1446891725959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jämför man med denna bilden så tycker jag den är rätt så lik:

Vart hittade du dom bilderna? Det var ju en rejäl close-up, men tycker ju inte att dom ser så ut... Dom där var ju så prickiga - fast det är väl kanske zoomen som gör det...

Vad är plattmask och vart kommer den ifrån? Vilken skada gör den och hur blir man av med den?

Fast jag har fortfarande svårt att tro att det är en mask... Ska den inte röra på sig då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog den vanligaste vattnet. Den lever på organisk näring den tar upp genom huden och är ganska ofarlig. De rör sig. Sätt en prick på glaset med en tuschpenna där en sitter så är den inte kvar bakom pricken i morgon. Vanliga smågyltor äter dem men jag har för mig att jag sett en rapport om att små räkor kan ta dem också. Men vilken art var det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog den vanligaste vattnet. Den lever på organisk näring den tar upp genom huden och är ganska ofarlig. De rör sig. Sätt en prick på glaset med en tuschpenna där en sitter så är den inte kvar bakom pricken i morgon. Vanliga smågyltor äter dem men jag har för mig att jag sett en rapport om att små räkor kan ta dem också. Men vilken art var det???

NEJ NEJ NEJ NEJ NEEEJJJ......

Vill verkligen INTE att det ska va såna... Ushh.....

(Tänker tillbaks till plocket med majano anemonerna i Milano....)

Kan det va därför mina Zoa koraller tappar färgen.....

Kan det gå att "plocka" bort alla med sprutor - eller måste man till med gift? Tar inte hästarna skada av det också??

Små räkor som äter dom - please kom ihåg vilka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...men jag har för mig att jag sett en rapport om att små räkor kan ta dem också. Men vilken art var det???

Kan det va dom här räkorna?

ID PLEASE... Vad är det för räka?

post-1298-14468917259917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan komma in med fraggar och koraller, sten och sand. Jag fick in med en fragg från en bekant som inte uppmärksammat dem i sitt eget kar förrens kag påpekade det hela. Jag har en gylta själv som antagligen tagit dem då jag inte märkt av dem sen jag såg dem på fraggen. Men så länge de inte förökar sig explsionsartat så gör de väl ingen skada som jag förstått det.

Flatworm Exit ska tydligen var ett bra medel, men huruvida dina sjöhästar tål det eller ej kan jag tyvärr inte svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!!

Måste testa den första där...

Har matat mycket på sistone - är väl det som är problemet...

Ska man mörklägga akvariet lite?? Hjälper det?

Det sägs att Mandariner äter såna. Varför äter inte min Mandarin dom?? Haha... Måste försöka få honom förstå att det smakar gott!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett problem med namngivning här. Plattmaskarna är mycket primitiva djur och har vad jag vet inte ens mun. Planarier däremot är runda maskar, oftast genomskinliga till vita och några millimeter långa. Kanske fem till tjugo gånger längre än vad de är tjocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt akvariet i Monte Carlo är den Psykedeliska Mandarinen (alltså inte den vanliga) hemskt förjust i plattmaskar. Men vad gör det om man har sådana små soldrivna maskar i burken? Jag har några stycken som trivs med att sitta och sola på mina discosoma och stör ingen. Dessutom måste de har hittat någon nisch i det lilla ekosystem som akvariet utgör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får försöka övertyga Mandarinen om att plattmask = godis :D

Nej, det gör väl inget att där finns några plattmaskar, men är för mycket nu. Men har haft för mycket ljus. Hade ljuset på 12 timmar om dagen senaste veckan och det har varit alldeles för mycket. Har även förstått att problemet med E-LITEn förutom att den har för lite blåljus är att den är för stärk. Kommer gå över till 6 timmar på om dagen (3 timmar morgon, 3 timmar kväll) - och det borde väl få bukt med både alger och maskar. Får även lite hjälp för tiden att bygga ut eller "pimpa" E-LITEn. 6 blå LEDar kommer komplimentera belysningen, men det kommer dröja någon månad innan det hela blir klart.

Kommer även köpa en BIOTOPUS II dator till akvariet. Med den kan man dimma E-LITEn - och det låter som exakt vad jag behöver. Sen är den ju bra för en del annat också den datorn...

Men rent hypotetiskt - om man mörklägger burken - försvinner plattmasken då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt akvariet i Monte Carlo är den Psykedeliska Mandarinen (alltså inte den vanliga) hemskt förjust i plattmaskar...

...fast det är ju en psykedelisk Mandarin jag har....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Jo. Har försökt, men ända problemet är ju att jag inte talar Mandarin...

;)

Den kanske inte vet att den är just psykedelisk? Jag tycker att du skall prata med den...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...