Gå till innehåll

Ardex finspackel som bakgrund


jupiter

Rekommenderade inlägg

Hej.

håller ju på med ett nytt akvarie bygge och funderar på bakgrunden.

kan man använda sig av ardex "se länken" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23728&page=4

som en botten och kanske rentav baksidan och ena gaveln med.

tänkte jag kunde flytspackla och strö med korallsand kanske rentav stoppa i några ls bitar på strategiska platser.

armera det kanske inte skulle vara fel tänkte då att man kan använda sig av glasfiberväv i två lager så det arbetar mot varandra.

vad tror ni fungerar min ide?

sedan vet någon var man får tag på denna produkt?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Peter. Jag har gjort så i mitt nya kar, på hela bakrutan. Jag håller på o ska starta en egen tråd om det med fler bilder, men du kan få en teaser iaf.

(Det finns att köpa på Optimera, en säck på 12,5kg kostar 268kr och det torkar på en kvart, så man får vara snabb eller ta det i omgångar!)

post-1377-14468916131487_thumb.jpg

Det är väldigt trögt så flytspackla det är det nog inte tal om, isf får du överdosera vattenmängden, men då vågar jag inte säga hur det kommer hålla.

Jag klarade mig på en säck på min bakruta med måtten 160x60cm. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt ardex till att bygga in min avrinningsbox samt att limma ihop mina revpelare med.

Tycker att det växer lite slemmiga genomskinliga alger på det så det kanske släpper nått i början? men jag har inte märkt att det skadar på något sätt.

Hade också tänkt göra en botten av det men valde att låta bli för jag vill kunna ändra mig och ha sand sen tycker ja att ardexen har lite för mörk färg.

Men det går ju att göra plattor av det som man lägger på botten och då kan ta bort ifall man ångrar sig. Jag gjörde en sådan platta av reefbond som blir mycket snyggare när det e torrt. Reefbond och KZ speedglue blir ljusare mer i samma färg som LS medans ardexen e ganska mörk.

Ett tipps om du vill göra plattor är att lägga plastfolie på golvet o sedan hlla ut bruket. när det sedan torkat har du fina plattor som ligger dikt an mot glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

jag klistrade revsten (eller vad de kallas i fackspråk) som jag sågat med en fogsvans, på en plexiglasskiva.

Var super enkelt och mellanrummen mellan stenarna fyllde jag med sand i olika storlekar.

Genom att såga stenarna får man en plan yta på stenen.

Plexiglasskivan gör att man vid behov kan lyfta ut bakgrunden.

Plexin är sedan fäst med ett par punkter silikon.

Speciallimmet kostade en hundring och är extra för akvarium.

Bild finns i mitt galleri.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejs

precis så jag tänkte, armerade du den eller håller det ihop ändå?

mvh peter

Ingen armering, det fäster rätt så bra direkt på rutan. Körde med en plastspackel med olika grova tänder för att få lite struktur på det hela, men så här i efterhand hade jag nog hellre tagit en del i taget och tryckt på korallsand på de delar där jag inte satt på krossad död sten. Men jag hoppas och tror att så fort det kommer på kalkalger på bakgrunden så kommer det att försvinna ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

känner inte till ardex finspackel, men är det helt akvariesäkert?

Det lim jag använde, är testat för terrarie- akvarieanvändning och bildar ett nytt plastmaterial vid härdning som skall vara helt säkert.

Hur är det med finspackel?

Skulle själv inte gärna leka med byggmaterial i karet utan att veta vilka tillsatsmedel de innehåller.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

byggmaterial eller inte det finns flera på forumet som testat det utan några bekymmer vad jag vet nackdelen är ju förstås att man kan ju inte vara så säker på renheten vid tillverkningen,det kan variera så visst det finns risker.

jag hade tänkt så att jag i botten blandar i lite korallsand i smeten och sedan strör ett rikligt lager ovanpå som jag sedan pressar ner lite och borstar bort det lösa när det stelnat.

på gaveln och ytavrinngsboxen samt baksidan göra precis som du jimmy. mycket inspirerande :) .

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påverkas Ph och KH i akvariet när ni använder detta finspackel? HLS-sten (hemmagjordlevandesten :) ) av cement skall ju lakas ur före användning för att undvika allt för extrema värden, får man en liknande höjande effekt med Ardex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

har kollat med färghandeln nu dom har detta hemma på lager för 450kr för en säck på 25kg.

hur mycket använde du till ditt laggeman?

Tror du två säckar räcker måtten blir ca

123 x 80 x 2 cm = botten

123 x 55 x 2 - 4 cm = bakväggen

80 x 55 x 2 - 4 cm = gaveln

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

450 Spänn oj oj oj,

Limm för den ytan kostar 150 spänn + porto...

För 250 får du tillräckligt för att limma det 2 gånger...

Om man sedan inte vet vad det gör med Ph och KH värdena, hmm. dyrt och osäkert.

/Stoffe

Har du någon länk på var man får tag på detta lim? klart att alla tips är intressanta.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

här är en länk till en firma som tillverkar sådant limm.

Du måste kolla under Aquaristik/Terraristik och sedan Süß- / Meerwasser.

Det finns även färgpigment ifall man inte vill ha limmet genomskinligt.

Jag sågade till plexiglas i samma storlek som min bakruta, råade ytan med ett sanpapper och strök ut ordentligt med limm, sedan placerade jag stenar med planad baksida på plexin och när det såg sjyst ut, öste jag korallsand i olika storlekar över det hela för att fylla ut allt.

3 dagars härdningstid, sedan vände jag på skivorna så löst sand föll bort, monterade plexiskivorna med ett par klickar silikon och allt var färdigt.

Fördelen med att ha plexiglasskivor, upptäkten en polare till mig som fick blåsalger i hela sitt kar.

Han bara lossade bakgrunden och byggde en ny som han sedan monterade i ett akvarium fullt med koraller och detta utan driftstopp.

Han hade nog kunnat hälla kokande vatten över bakgrunden istället för att bygga ny, men han ville inte riskera nått.

Här görs det oft med denna tekniken och det även för riktigt stora kar.

Finns kanske något liknande limm i Svea.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det kan ju vara nått men hur mkt lim kan jag behöva då tro frakten från tyskland är ju inte alltid så billig, sedan är det ju inte alla butiker som skeppar till sverige heller iof sig kan kanske det lösa sig genom dig kanske????????

för i sverige har jag aldrig sett något liknade så vida inte det är polyesterplast, en ide det med kanske.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påverkas Ph och KH i akvariet när ni använder detta finspackel? HLS-sten (hemmagjordlevandesten :) ) av cement skall ju lakas ur före användning för att undvika allt för extrema värden, får man en liknande höjande effekt med Ardex?

Ph: 8,3

Kh: 12,2

Värdena tagna efter två dygn med bra cirkulation och skummare igång.

All den döda stenen kan ju också påverka värdena så klart, men som vanligt i denna hobbyn så kanske man bör vänta en vecka iaf innan man stoppar i annat levande. Det gjorde iofs inte jag.

hejsan.

har kollat med färghandeln nu dom har detta hemma på lager för 450kr för en säck på 25kg.

hur mycket använde du till ditt laggeman?

Tror du två säckar räcker måtten blir ca

123 x 80 x 2 cm = botten

123 x 55 x 2 - 4 cm = bakväggen

80 x 55 x 2 - 4 cm = gaveln

mvh Peter.

Jag körde på en säck, då blev det ett rätt så tjockt lager på ca 1-3cm. Mina mått är 160x60cm, och då använda jag ändå inte allt, kanske gick åt ca 80% av den påsen på 12,5kg.

Stoffe: Det finns en variant som säljs här också, minns dock inte just nu vad det heter, men det är dyrt, tror det går på 250kr plus frakt för 500gr. Använde det för att försegla en bakgrund i frigolit som jag målat med vanlig färg i ett gammalt sötvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

hade lite problem med linan (internet) och kunde inte svara tidigare.

@Peter: Du skulle nog behöva 1,6kg lim, frakten till Sverige kostar 10,90E (ja de skickar visst till Sverige).

@Jimmy : 250kr + frakt för 500 gramm... hmm ja det låter rätt dyrt, för ca. 250spänn + 100spänn frakt får du 1.6kg i Tyskland.

Om man går ihop kan man reducera pricet rätt mycket.

Jag och en polare gick ihop och kunde på så sätt beställa en större bytta och eftersom vi då också delade på frakten blev priset rätt ok.

Om någon tänker beställa direkt från losGemany och har problem med att göra det, så kan jag gärna hjälpa till så gott jag kan.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ardex spackel så tål det inte fukt...då det gäller badrumskonstruktioner.

Ifall det är A31 eller A45. Men sen hur länge det stoppar i akvariumet får väl tiden utvisa.

Igentligen så är det nästan inget flyt/handspackel som tål fukt.

Vet bara av ett handspackel som tål att ligga i fukt/blöta och det är Höganäs FB4500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

okej nu vet inte jag helt säker på hur väl detta är beprövat men det är ju några som använt det med gott resultat vad jag erfar här på forumet iaf.

Är det någon som använt det och märkt av något negativ som sönderfall eller så skulle det vara fint om ni skrev en rad.

hade liksom bestämt mig för detta alternativ nu, kanske skulle tänka om isåfall innan det blir försent.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hejsan.

sitter och funderar på detta skulle man kunna prova att blanda med bakpulver i blandningen som skapar microbubblor i ardanexen?

den används som jäsnings medel i plast men jag vet inte om eller hur skadligt det skulle vara i saltvatten, har iofs tänkt laka ur systemet under några månader men ändå någon som vet vilka skador bakpulver kan ha!

eller finns det något annat allternativ som man kan blanda i och laka ur under en längre tid som skapar små hålrum i materialet?

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd,

skaffa lim, en bit Plexi och klistra på stenarna så spara du dig månader av urlakning, du behöver inget bakpulver och metoden är säker.

Din bakgrund är redo att köra inom 1 vecka.

Ardex verkar i mina ögon, tidskrävande, osäkert och med urlakning och dyl. inte direkt super billigt.

Min burk kör sedan början av september och jag har ca. 8.0 PH, ca. 0 PO4 och ca. 0 Nitrat.

Du kan se bilder på karet under Länk, har inte än tagit bilder på burken nu när det är firrar i det, men korallerna som jag nu har i karet verkar trivas fina fisken.

/Stoffe

PS: ca. 0 betyder inte mätbart. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...