Gå till innehåll

Kallt vatten


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har minskat ner mitt 150l kar till 62. Kör utan skummare doppvärmare har mjukkoraller och två små fiskar.

Det har funkat bra.

Har nu varit borta 14 dagar. Vet att tillsatserna har varit samma som hållit karet stabilt innan.

Skillnaden är att när jag kom hem var det bara 18 grader i karet.Brukar hålla 24. Kan ha varit kallt många dagar.

Korallerna har inga polyper ut och fiskarna verkar slöa

Nitrat och Fosfat låga värden

pH 8.1 (tack och lov)

KH 25!!!!!! brukar var 9

Ca 200!!!!! brukar vara 425

Mg 1200!!!! brukar vara 1400

Värdena är nu när jag värmt upp karet till 24 igen tog 2 dygn

Som jag ser det tillsätter jag inget och har koll på värdena.Känns dumt att vräka på Ca och Mg

Hur tycker ni jag ska göra?

Kan det vara det kalla vattnet som påverkat på detta sätt?

Tycker att korallerna redan ser lite gladare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppla på en skummare om du har möjlighet. Med en ordentlig genomluftning driver du ur koldioxid ur vattnet så att kH sjunker. Jag skulle absolut tillsätta kalciumklorid och magnesiumklorid för att få upp de värdena. Dina värden ligger nästan exakt där mina värden var när mitt kar nästan kraschade i fjol. (Slut på kemikalier + restorder).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att någon av tillsatserna blivit feldoserad ?. Ett så högt KH kan driva ner både kalcium och magnesium. Vilka tillsatser har du gett? Luftning kan hjälpa som Stig säger men om jag fattat rätt så är ditt kar på 67 liter - då skulle åtminstone jag satsa på täta vattenbyte i stället för att labba med kemikalier, 10 liter åt gången - varannan dag till en början - har du nerver så tar du 20 liter varannan dag. Mjukkoraller brukar klara detta. När du sedan fått en stabilisering av värdena så går du över till normal skötsel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter bicarbonat 1 dl lösning varje dag(blandat själv) Ser att det har gått åt som det ska. Aquatic nature Ca och Mg en kork i veckan. Kan inte ha blivit fel Eftersom jag tillsätter så lite kan ju inte en miss ha sänkt värdet så. Tror att det är det höga KH som av någon anledning spökar. Kan det ha kommit av sänkta temperaturen? Salthalten är 1,025 som den brukar. Under den kalla perioden har den väl varit annorlunda.Har en sån manick som tar vatten från ytan sen till en pump och ut igen den har funkat dåligt ett par dagar innan jag kom hem. Skummaren är för hög. Har satt i en extra pump som gör att ytan rör sig mycket Blandat 10 l vatten hur fort kan man använda det i nödfall?

Det är ett trekantigt ,62 liters tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sluta med bikarbonaten just nu. Tror personligen inte på att sänkt temperatur har påverkat KH. Snarare har du nog med bikarbonattillsatsen kommit över en tröskel mendans du varit borta. Har man 1 i KH över jämnvikt så sänker det Ca med ca 7 mg/l. Det jag kan spekulera i är att genom du har haft en sakta sänkning av kalciumet så har du kommit till ett tröskelvärde där din tillsatta bikarbonat inte har fällt något kalcium och därför gåt KH uppåt. Har hört om just detta fenomen förut - ungefär det Stig berättade och om jag rotar längs in i mina minnesluckor så tror jag att Stig någon gång sa att hans ras berodde på något slarv med tillsatserna. Jag skulle göra täta vattenbyte nu ett tag frammåt och ta försiktigt med tillsatser - oftast räcker det med vattenbyte i ett mjukkorallkar av din storlek.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slutade med bicarbonaten igår. Jag är nog dum men karet har legat stabilt sen mitten på juli med dom tillsatserna.Kör analyser på KH Ca Mg ofta.I alla fall var 14e dag.

Får se hur det mår i morgon då har jag förhoppningsvis 10 l vatten att byta med.

Tack för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering.

Kh var som högst 30 igår kväll

Luftnig och tillsats av Ca Mg

I morse KH 29 bytte 10 l vatten efter ett tag var KH 24. Fortsatt luftning.Inga tillsatser

Nu är KH 22 Ca 290.

I morgon byter jah 10 l till.

Clownfisken verkar OK äter och simmar på lagom höjd i karet Blenniden Arnold är en mes han ligger och gömmer sig i sin sten.Men det kan han göra i flera dagar när det händer saker i karet och det har det ju gjort.

Kan se en del polyper på mjukkorallen Men när jag var borta idag så har så klart en pump ramlat ner och rört runt i karet stör både Arnold och korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer att fixa upp sig - byt nu tio liter var annan dag så får du en ganska långsam sänkning av KH och motsvarande långasamma höjning av kalcium och magnesium. När KH är så gott som normalt så fortsätter du några veckor till med täta byten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...