Gå till innehåll

Vad göra med icke revsäker eremit??


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Råkade köpa en brun/röd eremit, den är stor, ca 5 cm. Han går på mina sps koraller. Klättrar och nyper loss bitar här och där. Är det vanligt att denna sort inte är revsäker?

Vad ska jag göra? Vill ju inte precis spola ner han i toaletten. Just nu bor han i ytavrinningsfacket. Om någon vill ha denna eremit så kan ni få honom. Han kanske skulle trivas i någons sump.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat ge dem algtabletter men han är ändå envis med att klättra på korallerna. Ser ut som att han äter på dom, han bryter loss bitar.

Fattar inte att dom kan ha sådana här eremiter i butik. Har aldrig haft dåliga erfarenheter med eremiter förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vad du skräms! Jag trodde först att den hade tagit en fisk. Har precis köpt en som är ungefär lika stor. Men jag har inte märkt något speciellt. Det enda den gör är att gå på bottnen och vända upp och ner på sanden och äter alger. Men man behöver ju inte vara orolig för att de är för gamla för eremitkräftor blir bra gamla, 50 år eller vad det är... ;)

Tråkigt det där med dina koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns rätt många som har FO kar, där går dessa eremiter utmärkt. Därför delar jag inte din åsikt att det är konstigt att de kan ha dessa i affären. När vi handlar med djur är det inte bara handlaren som har ett ansvar utan vi konsumenter har ett mycket stort ansvar vi med. Jag vet inte hur vi ska lyckas med det dock då det är svårt att kunna tillräckligt mycket när man står där med djuret framför sig och man tycker det är så vackert, känslor kommer med i processen. Jag vet av egen erfarenhet då jag har ett par fiskar som är elaka mot mina koraller som jag skaffade trots att jag blivit varnad av en anan akvarist som jag har stort förtroende för.

Är det så att du inte vill ha eremiten kvar ser jag det som du har 2 alternativ, antingen åter till handlaren för att höra om de tar tillbaka den eller så lägger du ut en annans här på SG så finns det säkert någon intressent.

PS Har inte sett några bilder på länge. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat ge dem algtabletter men han är ändå envis med att klättra på korallerna. Ser ut som att han äter på dom, han bryter loss bitar.

Fattar inte att dom kan ha sådana här eremiter i butik. Har aldrig haft dåliga erfarenheter med eremiter förut.

Har du kulalger är de ju väldigt effektiva.

Fast å andra sidan måste man nog räkna med att vara uppe varje natt och kolla vad de håller på med. När kulalgerna är slut jo.. . du har ju råkat ut för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

På skalet skulle du kunna limma fast en liten kedja med en stålkula i ena änden så han blir fånge nere på botten.

Skämt och sido - Fråga om du får byta in honom på affärn du köpte han mot en mindre.

Min kompis har ett par stora och dom välter hans fraggar och skräpar ner.

Dom bara är såna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, den här tråden hade jag glömt bort. Jo, det löste sig. Inte med stålkula och kedia utan Gladiator här på forumet var snäll att ta emot dem till sin sump. Så det är där de huserar nu, välmående och mätta.

Coola grabbar var det ialf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga..

det finns många röda eremiter ? vilken var detta?

jag har två digueti eremiter från mexico.. alltså de köptes som digueti.. och de har käkat upp mina eleganser trots att eleganserna var större.. men de ville ha skalen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...