Gå till innehåll

Igelkottsfisk


SagaLee

Rekommenderade inlägg

hejdu =)

jag har en Diodon holocanthus (igelkottfisk)

vet inte i fall jag inbillar mej men han värkar byta färg lite då och då! allså han kan ble lite mer mörk färgad i bland vet inte i fall det är med hurmöret att göra eller i fall det är att han växser?

vad matar du den med? dom älskar räkor bara så du vet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De lugnar ner sig och blir väldigt kärvänliga. Det finns över 10 arter som brukar räknas hit. Engelskt namn - porcupinefish. De blir ofta stora - från 30 cm till nästan metern - beroende på art. De ändrar färg ibland. Man skall dock inte skrämma dem att blåsa upp sig - det finns en gammal myt (kan iofs vara sant också) att de inte klarar detta mer än ett visst antal gånger. Man bör också se upp för de kraftiga käkarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här ser min ut!

i baland så ser man han att han blåst upp sej det räcker i balnd att någon annan fisk väcker han när han ligger och såver men som sakt det är inte bra att dom blåser upp sej min kan få sår på kroppen som tex vita stora fläckar efter uppblåsning

Din har jag sett :ler: Fina fiskar, men jag har nog för litet kar för en igelkottfisk och jag har läst att de är rovfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter i första hand sjöborrar, musslor, räkor, eremiter och annat hårdtuggat. I naturen är de pelagiska till de är ca 10-15 cm - sedan blir de mer bottenlevande. Ungdjur som är pelagiska har rapporterats ätande olika små sillar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I yngelstadiet (upp till 10 - 15 cm) är igelkotten en pelagisk fisk, dvs den livnär sig inte på bottenlevande djur. När den lämnar detta stadium så kommer den också att byta födovanor och börja intressera sig för de djur jag nämnde innan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...