Gå till innehåll

Det roliga har börjat ta slut för mitt akvarium... Snyft


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Hej...

Det ser mörkt ut för mitt akvarium... Jag tror det kommer rasa... Jag är rädd att alla mina fiskar kommer dö... Jag är rädd att det här blir slutet på mitt fina akvarium...:ledsen:

Anledningen till bördan

När jag startade upp karet den 17 maj i år så köpte jag en "syresten" skummare av märket Aqua medic. P.g.a regler om att inte skriva om affärer så kan jag inte skriva var det var någonstans. Jag köpte syrestenar hos dem 1 gång i månaden och slängde den gamla, tills igår...

För en vecka sedan så var jag i min saltvattensbutik och frågade efter en syresten, men det var tydligen den sista de hade kvar sen jag var där sist, men personalen sa att de skulle beställa hem nya. Jag pustade ut av lättnad och trodde allt skulle ordna sig... men icke sa nicke... :ledsen: Jag kom tillbaka igår till affärer och de sa att de hade fått hem syrestenar, men det var ju inte rätt märke och jag såg direkt att de inte skulle passa... :ledsen: Jag har inte mycket till pengar som skulle räcka till en nya skummare, typ mce 600 för jag har bara typ en 100 lapp nu... :ledsen: Jag är rädd att mitt kar döende snart. Allt gick som det skulle fast än jag inte gjorde riktigt som ni bad mig ;), förlåt mig, jag ville bara testa mig fram och det funka ju. Men utan syrestenar så är det inte mycket till kar mer.

Livet är grymt... Det har varit kul så länge det varade... önskade det skulle vara länge...

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar kommer inte att rasa utan skummare. Se till så att du alltid har 3 stycken utströmmare hemma. Byt varje vecka, då hinner de torka till mellan varje byte. Om du gör så så kommer du inte att förbruka mer än 4-6 utstrummare på ett helt år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns minst 4'a "akvariehandlar" i stan, om inte någon av dem skulle kunna ta fram en lämplig träluftströmare, jobbar syrran min i en dansk butik. Jag kan be henne ta fram vad de har för modeller och ta med, så får du helt enkelt beställa genom mig när du behöver nya. kostnaden blir då mer eller mindre densamma som i handeln här, fast du slipper åka till danmark och hämta dem själv. Du ska inte behöva mer än ett par nya om året, så jag ser inte det som något problem egentligen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju jag inte en susning om vad du har i karet men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så överbelastat att det kommer dö platt fall utan skummare. Sen jag startade upp igen för 1½ år sen så har jag avvaktat med skummare, nu har jag precis fått hem en... men om jag kan klara mig 20 månader så ska du nog kunna klara dig 20 dagar iaf. Krisar det så får du väl minska aningen på mängden mat till fiskarna tills karet hinner ikapp den nya belastningen.

Och jag förutsätter att du iaf har lite salt kvar hemma? Fler vattenbyten är också ett sätt att hantera näringsexporten... eller macroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...