Gå till innehåll

TM Bio Calcium liquid


pkarl

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Försöker igen. Jag har problem med Kh i akvariet och i o med att jag kör med TM bio calcium liquid, så tänkte jag att det borde gå att höja Kh värdet med en av flaskorna. Men vilken av dem är det? Vad jag har förstått så är det inte flaska C, utan det måste vara en av flaskorna A eller B, men vilken? (Tänk vad allt hade varit lättare om tillverkarna skrev ut innehållsförteckning på sina kemikalier...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag förstått så är Tropic Marines "Bio calcium liquid" kanon att använda när alla värdena

bra, dvs utgår från bra värden och sen kompenserar man förbrukningen med lika mycket av

varje flaska, tipset blir då att höja Kh med ett helt annat preparat istället. som bara påverkar

kh't

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vätska C = Natriumklorid fritt salt (i stora drag vanligt TM Pro reef salt utan natriumklorid)

Höjer med andra ord alla värden i akvariet som du brukar mäta.

Men vätska B är den som bara höjer KH.

Och vätska A = Kalciumklorid = Höjer bara kalcium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag höja dosen av alla vätskor a,b,c till lite mer än du brukar dosera och på så sätt få lite högra värden på både ca,kh,mg då brukar kh hålla sig på det du vill, annars när det inte är balanserat så brukar kh sjunka tillbaks till värdet du hade innan. Så har det blivit när jag testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag höja dosen av alla vätskor a,b,c till lite mer än du brukar dosera och på så sätt få lite högra värden på både ca,kh,mg då brukar kh hålla sig på det du vill, annars när det inte är balanserat så brukar kh sjunka tillbaks till värdet du hade innan. Så har det blivit när jag testat.

Exakt! Höj bara dosen av allt!

Magnus /C-Life

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted!

Har ingen lust att skicka i mer calcium i och med att mitt ca värde har skenat iväg till över 460 ppm. Annars hade jag nog gjort som du föreslog. Nu riktar jag mer in mig på att vänta ut att ca värdet sjunker men samtidigt buffra Kh värdet.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...