Gå till innehåll

Hur misslyckas man med skivanemoner?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag undrar om någon har erfarenheter på bra metoder att misslyckas med skivanemoner?

jag lyckas inte med mina, de såg bra ut när jag fick dem, men efter två månader så började de skrumpna eller tappa färg, de som sitter i rak linje med belysning skrumpnar, och de andra tappar färg..

det jag gjorde i samband med att de började protestera var att köra i triple buffert, rena med aktivt kol, och köra fosfatremover (järnbaserad)..

Jag har sedan en månad lagt av med aktivt kol, triple buffert behöver jag för att hålla kh upp...

vet någon om järnbaserad triple buffert kan spela roll? är det värt att plocka ur den, eller skapar jag fler problem?

sen bufferten, funderar på också på att byta mot double buffert, men jag ser inte att natriumboratet e boven.

någon som vet något dessa "lätta" revinnevånare inte gillar?

(jag kan ge alla mina värden, sist jag mätte, 4 dagar sen var de bra, de har varit bra länge, och jag ska dubbelkolla imorn)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en tusenfoting som jag haft tidigare som tuggar skivisar(synd nog slängde jag den, hade varit skönt idagens läge o haft kvar);)

Om du haft i fosfatremower eller kol i såna mängder att värdena skiftat för mycket för snabbt så kan saker hända.

Jod brukar vara nåt som vissa mjukisfans förespråkar (skall tydligen vara den sorten på mörk glasflaska oavsett tillverkare), jag såg dock alldrig någon skillnad. Skulle kanske kunna vara brist på något eller belysningsfråga.

Vill du verkligen ha mer exakta svar så föreslår jag att du provar frågeformulären, mycket att fylla i men det kan vara värt tiden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade att spruta kalkvatten/het vatten/citronsyra/ättika i mina och de bara växte och förökade sig. :)

I naturen växer skivanemoner vanligtvis i kustnära områden där näringshalterna är något högre än normalt. De behöver alltså långt ifrån perfekta vattenvärden för att trivas. Saker som kan störa dem är för kraftig cirkulation, brist näring/spårämnen eller att andra djur stör dem direkt eller genom kemisk krigföring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oveb: jag har ligger helt klart på högre värde än det du har, men de har legat stabilt på mg runt 1460-1470ppm (när kh låg nere på 5 sköt mg i taket på 1600 ngt under en vecka, vad jag mätte i alla fall, men jag vet inte om mg testet är korrekt så långt upp med så låg kh - men skivisarna mådde skitbra av lågt kh, och högt mg.. det e när jag försökt nå normala kh värden som det skitit sig med skivisarna)

greger: välriktad kritik, jag försöker att inte ändra så mycket samtidigt, det var en rekommendation från en akvariehandlare i branschen att köra aktivt kol, phosfat remover och lösa mitt andra problem med kh med triple buffert, och sedan de tre ändringarna som gjordes samtidigt har jag haft problem med skivisarna. Jag gick på en blint på en rekommendation och tänkte inte.. Jag har gått ifrån aktivt kol sedan en månad (jod-historien grejen) men ser ingen ändring på mina skivisar..

Nu funderar jag på att plocka ur fosfat removern.. men jag försöker hitta någon anledning till att den ska åsamka detta.. eftersom jag försöker minimera ändringarna

det enda jag sett är att när jag doserar triple buffert kan de protestera - men jag har rätt bra förbrukning på kh i detta kar.. dvs måste dosera kh för att undvika algtillväxt.. men jag vet inte vad i triple buffer som skrämmer ut mina skivisar..

ändringen i kh kan vara en grej. men det e änna lite svårt att höja kh mjukt i detta kar (försöker ligga under en enhet kh / dag - som jag tror du har skrivit i https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24161 ) men kh förbrukas nästan 0,5 enheter per dag.. (av för mig okänd anledning - vet inte om jag har en sjuk nitrifikation i karet eller nåt, det är det enda jag känner till konsumerar kh..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karbonaterna tar inte slut så snabbt av nitrifikation, jag skulle gissa utfällningar, hur högt är calsium? Men jag tror dock inte att det är det som stressar dina skivor. Att sakta göra vattnet lite, genom att ta bort fosfatremovern och mata lite mer tror jag är lösningen på ditt problem. Eventuellt med lite spårämnestillsats.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare legat på rätt höga värden Calcium och magnesium, typ 450ppm Ca och 1470 Mg, detta var med en salthalt vad jag kunde mäta mig till 1,025 - så jag valde att sänka salthalten till 1,024,

nu mäter jag

Salthalt 1,024

Temp 26C

Ph 8,3

Kh 8,3dkh

Ca 380 ppm

Mg 1360 ppm

PO4 0

N03 0

NO2 0

Iodine 0.1 (vet inte hur mkt jag litar på saliferts iodine test.. men har börjat leka med det)

Förlåt magnus, men vad menar du med "Att sakta göra vattnet lite"

jag funderar på att plocka bort fosfatremovern, får nog bli nästa försök.. men. som sagt. vill inte göra för många ändringar samtidigt.. men Den ryker idag..

Jag vet inte, vad gäller utfällningar, det jag har sett är en ansamling av något grå-brun aktigt på bottnet av mitt kar i områden med låg cirkulation, det jag har mätt på detta är en extremt hög koncentration av fosfat (jag vet inte om det är fisk-lämningar men det växer lite gröna och röda alger i det, och jag suger upp det vid varje vattenbyte - ska kanske testa Ca och Kh på det..) se bifogad bild 1

sen har jag sett en brun beläggning på mina stenar i sumpen.. se bifogad bild 2, ser nästan ut som järnutfällning

post-4058-14468916226589_thumb.jpg

post-4058-14468916226773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...