Gå till innehåll

2008 - 11


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Trilobitens Percula 120, ett år efter starten.

post-2410-14468916239965_thumb.jpg

Förord

Jag har alltid haft sötvattensakvarium och har sysslat med hobbyn i 25-30 år. Från början var det självklart amatörmässigt, och jag hade fisksoppa med så ”coola” fiskar som möjligt (en öronål, en sprutfisk, en fengädda, en axolotl, en lövgroda på en korkbit och två glasabborrar gick i samma akvarium vid ett tillfälle). Tillsammans med några kompisar i Söderhamn startade vi ”Akvarieklubben Scalaren” med egen stencilerad tidning, fiskbingo, auktion samt en liten poesihörna (Stefan Lundgrens epos ”Det var en gång en pansarmal – som tyckte matte var skral – som aldrig bjöd på tubifex – bara massa torra kex – det är ju faktiskt skandal” lever fortfarande i minnet).

<o:p></o:p>

Senare har jag sysslat med stora ciklider, sydamerikansk snällbiotop och nu senast med Tanganyika. Hemma har vi min frus artakvarium med chokladgurami och hennes guppyakvarium. På mitt arbete har jag ett sydostasiatiskt nästan-biotop-akvarium samt har startat upp ett <st1:metricconverter productid="37 liters">37 liters</st1:metricconverter> evolution saltnano understött med vatten och fraggar från mitt saltakvarium hemma. Jag har också precis fått hem ett clownhotell som fortfarande står utan vatten.

<o:p></o:p>

För drygt ett och ett halvt år sedan började jag titta runt på Guiden av rent intresse – saltakvarium hade mest varit en ouppnåelig dröm. Diskussionerna fick mig att inse att hobbyn hade andra möjligheter idag än när jag var 17. Våren 2007 bestämde jag mig för att gå i skarpt läge och börja leta akvarium. Vi har ett rätt knapert hushåll, så ett bra second-handfynd kändes som det enda möjliga alternativet – jag ringde på ett par och hittade ett paket på ett nedlagt Percula 120 med pumpar, UVC, <st1:metricconverter productid="70 kg">70 kg</st1:metricconverter> död sten, MH-ramp, tester och tillsatser för 5000 spänn. Fast det var bökigt att frakta hem.

<o:p></o:p>

Teknik

Ljus: 2*150 W Metallhalogen, 14000 K, Jag har också två T8 Marine-Glo i Arcadiahållare. 40 W + 20W. Blårören är tända mellan klockan 12:00 till 23:00, metallhalogenen från 14:00 – 22:00. Hållarna för arcadiareflektorerna är hemmagjorda i popnitad aluminiumplåt.

<o:p></o:p>

post-2410-14468916242122_thumb.jpg

<o:p></o:p>

Pumpar: Ut från höger fack: <st1:metricconverter productid="1000 liter">1000 liter</st1:metricconverter> maxijet (men en riktigt trött gammal pump), <st1:metricconverter productid="2000 liter">2000 liter</st1:metricconverter> Aquabee som drar igenom UVC:t först. Ut från sumpen: <st1:metricconverter productid="2000 liter">2000 liter</st1:metricconverter> Aquabee. Streamers: Jag körde på två koralia 4, men båda gick sönder efter drygt ett år. Jag har fortfarande en Koralia 4, men har ersatt den andra med en Seio1500. Just nu har jag också ett vaddfilter för att ta bort flygande detritus.

Har också en nivåvakt Deltec Aquastat som gör livet enklare. Allt kablage liger knölat i underskåpet, som behöver styras upp bättre.

<o:p></o:p>

post-2410-14468916242_thumb.jpg

<o:p></o:p>

Filtrering: I första upplägget hade jag en tanke om mycket filtermaterial i sumpfacket, vilket krävde lägre genomströmning för att nivån skulle ligga högt. Jag hade då bara 1000 L/tim ut från sumpen. Jag har nu bytt till <st1:metricconverter productid="2000 liter">2000 liter</st1:metricconverter> och mindre filtermaterial. Jag hade dessutom hört mycket dåligt om biobollar, så jag slängde dom och har hackad LS i stället. Idag hade jag nog behållit biobollarna eftersom LS ger andra problem i ett så pass trångt filterfack (slam och svårt att modifiera eftersom bitarna fastnar i varandra). Jag har en filtermatta ovanpå LS:en för att minska det porlande ljudet och för att ta upp slampartiklar.

<o:p></o:p>

Skummare: Den som kom med akvariet, drivs av en luftpump som påstods vara tyst men låter som fan nere i sitt skåp.

<o:p></o:p>

UVC: 39W. Jag byggde ställningen själv och tycker det blev rätt fräsigt! Det drivs av en aquabee 2000L, men tappar en del fart i alla rör.

post-2410-14468916242232_thumb.jpg

<o:p></o:p>

Vatten: Osmos Antarctica, Reef Crystals.

Fiskar

<o:p></o:p>

Planen var givetvis en Pterois volitans från början, men jag ändrade mig när jag insåg att stora drakfiskar inte var lämpliga i mitt akvarium. Skit. Jag som ville ha två. Jag gjorde vanliga nybörjarfel med kirurger och köpte arter som blir för stora för mitt akvarium – båda landar på <st1:metricconverter productid="40 cm">40 cm</st1:metricconverter>, men de växer långsamt och kan säkert hänga med i ett år till. Annars hade jag nog satsat på lugna små fiskar och inte haft så mycket spattiga räkor som skrämmer de minsta.

De som finns i karet är för närvarande:

En Paracanthurus hepatus (Palettkirurg)

En Zebrasoma dejsardini (Segelfenskirug)

Två Pterapogon kauderni (Bangaikardinal, odlade som själva lekt en gång)

En Chrysiptera cyanea (Fijifrökenfisk, hade tre, men två dog direkt efter inkoppning)

Två Amblyelotris guttata (smörbultar som gillar pistolräkor)

En Escenius bicolor

Två Amphiprion ocellaris (ocellarisclowner, en mörkare färgvariant som är himla snygg)

En Pseudocheilinus hexataenia (6-bandad wrasse)

<o:p></o:p>

Jag har tre smörbultar jag inte sett på två månader, men de kanske lever någonstans under stenen.

En Cryptocentrus cinctus

Två Stonogobiops nematodes

<o:p></o:p>

post-2410-14468916239664_thumb.jpg

post-2410-14468916239516_thumb.jpg

post-2410-14468916239876_thumb.jpg

Lägre djur

Eremitkrabbor: 1. De eremiter jag släpper i verkar svälta ihjäl eller någonting, för de lever inte mer än tre månader till ett halvår. Jag har inga alger de kan smaska i sig, och maten hinner knappt till botten innan någon firre tagit hand om den.

Turbosnäckor: 10. Jag har haft fler, men de största fastnar bakom stenar och dör, verkar det som. Jag har en tre-fyra stora kvar som levt ett bra tag, så det är inte miljön. Det kan också vara så att algerna inte räcker till för fler.

Eldräkor (Lysmata Debelius):3. När jag hade två syntes de aldrig, men sedan de blev tre är de framme hela tiden.

Putsarräkor (Lysmata amboinensis): 2

Bandkorallräka (Stenopus hispidus): 1

<o:p></o:p>

LS-passagerare:

Gula svampdjur som växer bra

Små filtrerande ormstjärnor

Ett par pistolräkor – de gräver och smäller, men har tyvärr inte bosatt sig med mina guttata-smörbultar.

Krabbor som verkar gått samma väg som eremiterna

Två saftiga borstmaskar, men det finns väl fler, även om jag inte sett några.

Små sjöstjärnor, rörmaskar och minst tre arter små snäckor.

<o:p></o:p>

post-2410-14468916241856_thumb.jpg

Revet

<o:p></o:p>

Jag startade med mycket död sten, men den har jag över tid bytt ut mot bra begagnad sten och fin färsk sådan. Jag har haft tur med den begagnade, som tagit med sig mycket roliga djur till akvariet. Totalt är det väl en 60-<st1:metricconverter productid="80 kg">80 kg</st1:metricconverter> sten med den som finns i filterfacken.

<o:p></o:p>

post-2410-14468916240579_thumb.jpg

Revet är byggt som en hästsko med ett öppet torg i mitten, SPS:erna sitter längs med överkanten och LPS:erna i mitten, förutom en del floridaskivisar, samt två hammarkoraller som hamnat högt pga att de sitter på stenar som inte gick att pussla med annars. Det är rätt trångt, men mina närmaste planer är att ympa på blå skivanemoner, stjärnpolyper och knappar i nederkant där det fortfarande är bara sten – jag tycker om när revet får en kjol av mjukisar där fiskarna kan leka tittut. Jag skulle också vilja ha en mussla eftersom det är ont med blått på mitt rev. Rent generellt tycker jag mitt rev var snyggare när det inte var så himla mycket sten, men det är rätt maffigt nu också.

<o:p></o:p>

När det gäller koraller har jag valt att köra på ett blandat urval med både mjukisar, LPS:er och SPS:er. Jag har också två odlade anemoner, men den ena är så läskigt stor när den brer ut sig under pumpen att den känns lite besvärlig – numera har den dock dragit ihop sig helt, vilket inte heller känns tryggt. Jag lär inte få loss den i vilket fall. Mina SPS:er har inte blivit så bra i färgerna, troligen pga höga nitrathalter som vägrar ge med sig, men euphylliorna trivs som fisken i vattnet. Jag föredrar rev med rörelse och tycker blandakvarier är mer intressanta att titta på än rena acroporaakvarier, men euphyllior tar ju mycket plats i jämförelse!

<o:p></o:p>

De som jag är mest förtjust i är en neongrön stylopora (tack Halogen!), min gröna euphyllia ”torch”, min gröna hammarkorall samt alla skivisarna, speciellt den blå och de grönstrimmiga. Calustraean är också härlig och växer som 17, men den är svår att fragga snyggt.

post-2410-14468916241068_thumb.jpg

post-2410-14468916241588_thumb.jpg

Tillsatser/skötsel

Vattenbyte 10% två ggr i månaden, Reefcrystals.

Rengör filtermattan och slänger vadd en gång i veckan.

Matar en gång på eftermiddagen med nori (grön och purpur) och formel 2 samt slänger in en kloss varierad frysmat på kvällen (röda plankton, musselkött, mysis, vita mygglarver, gammarus och krill finns i frysen just nu). Tillsätter någon korallmat av något märke varannan kväll när jag kommer ihåg.

Tillsätter lite jod och ett par andra mineraltillsatser när jag känner för det.

6 ml vodka varje kväll

Testar rubbet en gång i månaden. Kalcium, Magnesium, pH, KH samt nitrat efter vattenbyte.

Framtidsplaner

Mitt rev är rätt klart och moget, men mina rosa hammarkoraller behöver nog flyttas ned på botten så småningom. Som innevånare är en eller två musslor nästa prioritet (helst en gigas + en crocaea eller maxima), samt ett par bangaier till. Jag tänker också göra mig av med min frökenfisk då den skrämmer mina smörbultar. Annars tänker jag nog satsa på smörbultar i mitt nya clownhotell i stället.

Problem

<o:p></o:p>

Jag har haft flera problem under året som gått.

Problem 1: Höga nitrathalter. Har aldrig gått ner. Nu ligger det på 40 – 50 mg/l. Jag försöker dämpa detta med vodka (en 6:a/dygn) samt att öka genomströmningen i filtret. Jag har trots detta inte fått algproblem och det enda är att SPS:erna inte får så klara färger.<o:p></o:p>

Problem 2: planaria. Jag hade plattmaskinvasion. Jag ville lösa detta med plattmaskätade nakensnäckor (Chelidonura varians), men detta gick inte så bra eftersom grossisten skickade en annan art plattmaskar (Chromodoris annae)

post-2410-14468916241756_thumb.jpg

<o:p></o:p>

som inte åt något jag kunde erbjuda. Dessa svalt ihjäl och jag tänkte då lösa problemet med ett par Halichoeres melanurus eftersom dessa skall vara bra på planarier. Fick inte tag på några så jag tog det osäkra kortet och köpte en Pseudocheilinus hexataenia (sexbandad wrasse) som åt upp allihopa!<o:p></o:p>

Problem 3: Dåligt med mikrofauna. Jag har aldrig fått drag i mikrofaunan och min mandarin höll på att svälta ihjäl trots kanske <st1:metricconverter productid="80 kg">80 kg</st1:metricconverter> sten där den kunde jaga. Jag gav den vidare och den verkar må bra nu. Jag förstår inte vad detta kan bero på – min mardröm är att det skulle bero på att jag inte fick tag på reefbond utan köpte biltemas marina epoxykitt när jag byggde revet. Det borde egentligen inte vara några problem med epoxyn i sig, men innehållsförteckningen är bristfällig. Jag ser lite smådjur då och då så dött är det inte - i filterfacket simmar de runt på natten, glada som aldrig förr! Men en mandarin överlever inte hos mig…

<o:p></o:p>

Saker jag skulle gjort annorlunda

Jag skulle använt reefbond i stället för Biltemas marinepoxy, bara för att vara säker på att det inte är det som är orsaken till mitt problem med smådjur. Jag hade också undvikit LS i filterfacken och i stället haft biobollarna kvar, i numrerade påsar så man kan ta upp dem och rengöra ett lagom antal när det blir dags. Och jag hade tagit upp hålet större i skivan där kabelfacket för sladdar går – jäklar vad trångt det är där nu!

Efterord / Tack till

”Illustratören” som gav mig en titt innan jag kom igång. Annars hade jag nog aldrig börjat!

Efter uppstart (aug 2007) och ett år senare (sept 2008)

post-2410-14468916240181_thumb.jpg

Film:

<style type="text/css">!-- body{margin-left:10px;margin-right:10px;margin-top:10px;margin-bottom:10px;} --> </style><style type="text/css">in-left:10px;margin-right:10px;margin-top:10px;mar</style>th_revet1.jpg

Artikel skriven av : Mattias Westermark

Diskutera vidare om artikeln här.

post-2410-14468916238354_thumb.jpg

post-2410-14468916238515_thumb.jpg

post-2410-14468916238647_thumb.jpg

post-2410-14468916239044_thumb.jpg

post-2410-14468916240381_thumb.jpg

post-2410-14468916240739_thumb.jpg

post-2410-14468916240892_thumb.jpg

post-2410-14468916241288_thumb.jpg

post-2410-14468916241442_thumb.jpg

post-2410-14468916242336_thumb.jpg

post-2410-14468916242541_thumb.jpg

post-2410-1446891624265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...