Gå till innehåll

Doris...återsjuknar i vita prick hela tiden. Vad göra?


Botan

Rekommenderade inlägg

Mycket klokt Lasse men mot cryptocarin hjälper ej <metronidazol=Flagyl> Fakta: Fisk blir imuna mot prick men inte fria. <stress utlöser>. Dessutom kan denna prasit överleva upp till 90 dagar utan fisk i ett fisktomt kar. Utan belysning dör den fortare ( 28 dagar). Den kan ej heller överleva om salthalten är under 1,016.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all information. Mycket bra tips! Min Hepatus har blivit mycket bättre nu. Är i huvudkaret nu och har vart där i ca. 1 vecka...verkar hit intills fungera bra. Försöker göra mycket vattenbyten, mata ganska många gånger per dag och mata med vitlök. Man lär sig alltid någonting till nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är det jag som har problem med min Hepatus. Hon drabbades av prick för 3 veckor sen och för att göra en lång historia kort så tog jag ur och behandlade henne separat med saliferts prick medicin vilket fungerade bra. Nu är hon piggare och kryare än nånsin. Det är bara ett problem...

Hon äter inte: (

Jag har inte sett henne äta någonting på 3 veckor, nu är hon smalare än någonsin och kommer inte klara sig länge till om hon inte börjar äta (vilket känns i princip omöjligt då jag provat med en massa foder)

Någon som har någon idé om hur man kan rädda den lille kämpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det jag som har problem med min Hepatus. Hon drabbades av prick för 3 veckor sen och för att göra en lång historia kort så tog jag ur och behandlade henne separat med saliferts prick medicin vilket fungerade bra. Nu är hon piggare och kryare än nånsin. Det är bara ett problem...

Hon äter inte: (

Jag har inte sett henne äta någonting på 3 veckor, nu är hon smalare än någonsin och kommer inte klara sig länge till om hon inte börjar äta (vilket känns i princip omöjligt då jag provat med en massa foder)

Någon som har någon idé om hur man kan rädda den lille kämpen?

en fråga bara..

hur fort efter det att du såg prick plockade du ut hepatusen?

min stora hepatus runt 20cm, får en släng av prick lite då å då, men brukar försvinna av sig själv efter 2 dagar om man bara låter henne va ifred..

kan ju va så att dom blir stressade av nått å får prick, men som kanske inte nödvändigt måste va en sjukdom. bara en tanke ja har, eftersom ja aldrig plockat ut mina fiskar å behandlat dom. Utan ja har låtit allt vara å så har det försvunnit av sig själv..

min nya fjäril som jag köpte för en vecka sen fick oxo prick direkt efter att den släpptes i tanken, men den fick oxo gå vidare utan behandling. Och 2 dagar senare var den pricken oxo borta..

Ja kör Uv dygnet runt på allt vatten som går tillbax till tanken..

/ P

edit: har du provat konsum rostade nori.. min är galen i det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga bara..

hur fort efter det att du såg prick plockade du ut hepatusen?

min stora hepatus runt 20cm, får en släng av prick lite då å då, men brukar försvinna av sig själv efter 2 dagar om man bara låter henne va ifred..

kan ju va så att dom blir stressade av nått å får prick, men som kanske inte nödvändigt måste va en sjukdom. bara en tanke ja har, eftersom ja aldrig plockat ut mina fiskar å behandlat dom. Utan ja har låtit allt vara å så har det försvunnit av sig själv..

min nya fjäril som jag köpte för en vecka sen fick oxo prick direkt efter att den släpptes i tanken, men den fick oxo gå vidare utan behandling. Och 2 dagar senare var den pricken oxo borta..

Ja kör Uv dygnet runt på allt vatten som går tillbax till tanken..

/ P

edit: har du provat konsum rostade nori.. min är galen i det :)

Fråan det att pricken började till att jag tog ut henne gick det ca 5-6 dagar. Detta var inte det vanliga fåtalet prickar hon fick när jag köpte henne och tog ner henne i karet, eller dom fåtalet prickar hon ibland fick vid större vattenbyte, byte av filter eller omorganisation i karet.

Alltså inte stressrelaterade.

I detta fallet gick det så långt att hon en dag bara låg på botten och rörde endast en av bröstfenorna. Det hade alltså gått väldigt långt och jag var övertygad om att hon inte skulle klara sig. Dock hjälpte medecineringen och efter 10 dagar kunde hon iaf röra alla fenorna igen, då släppte jag ner henne i karet igen med förhoppning om att hon skulle äta. Men det verkar inte gå.

Hon är som sagt magrare än någonsin nu (ser dock ut att trivas och simmar runt precis som vanligt) och jag är rädd att hon inte klarar många dagar till:/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men det är om det kan vara någon invärtes parasit/bakterie. Då har seachem en produkt som heter Metronidazole tror jag, som ska funka. Men är fisken svag så avråder jag från medicinering.

Prova med levande foder typ artemia eller liknande.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att där finns inget som stressar henne nu iheller, hon går ensam i ett 180l kar och visar som sagt inga andra tecken på att inte trivas.

Har provat med Artemia, flingor, spirulina pellets (som hon i vanliga fall brukade älska) och diverse grönt men inget extimeras:(

Jag får känslan att det kan vara någon form av förstoppning, tarmsjukdom som vägrar ge med sig eller möjligtvis någon form av kramp eller låsning av käken då hon knappt rör sin mun.

Det konstiga är ju bara att någonting måste hon ju få i sig för annars hade hon inte överlevt utan mat i 22 dagar hur mycket kroppsfett hon än hade haft att ta av..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova marinera maten i pressad vitlök i någon timme, det brukar vara hyffsat effektivt på tarmparasiter och det stärker fiskens immunförsvar. Mina fiskar blir heltokiga i mat som är vitlöksmarinerat. Framförallt om det är fryst mysis eller artemia, nykläckt artemia är mumma med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova marinera maten i pressad vitlök i någon timme, det brukar vara hyffsat effektivt på tarmparasiter och det stärker fiskens immunförsvar. Mina fiskar blir heltokiga i mat som är vitlöksmarinerat. Framförallt om det är fryst mysis eller artemia, nykläckt artemia är mumma med.

Har testat det också, senast för 1 tim sedan men det fungerade inte de iheller. När man matar så e det precis som om hon luktar det för hon simmar runt kring maten och beter sig som om hon är hungrig ett tag men får inte i sig någonting. Munnen verkar som sagt ha krampat efterssom man aldrig ser henne ha den öppen:/

Värdena kollade jag senast för några dagar sedan och då var dom bra, men iom att hon i övrigt beter sig normalt bör det inte bero på dom iheller.

Tänkte göra ett sista försök imorgon med att köpa babyartemia och prova med det, dock verkar även det meningslöst då inte problemet är att hon inte gillar maten, utan att hon inte verkar kunna äta över huvud taget:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...