Gå till innehåll

Vilken Anthias? - anthias squamipinnis


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Har skaffat 2 Anthias, och vill minnas att det är anthias squamipinnis men vill gärna vara säker på det innan jag skaffar fler. På de bilder jag får upp när jag googlar denna fisk så har de ofta en lila ring runt ögat, mina har det inte.

Är det alla honor som har den förlängda fenstrålen i ryggfenan?

Tackar för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthias arter kan variera rätt mycket i färgen beroende på vart dom kommer ifrån. En squamipinnis kan vara nästan grön/grå eller ha klart lysande färger. Det finns en bok där man kan se dom olika färgvarianterna på samma art, kommer dock inte ihåg vad den heter för stunden...

Kort sagt så tror jag att det är en squamipinnis, men jag skulle alldrig våga garantera att det är en;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktiga namnet är numera Pseudanthias squamipinnis. Här hittar du ett antal bilder som beskriver utseendet som helt riktigt varierar. http://www.fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=6568

Oftast är färgen skär på en hanne i full prakt och det är hannen som har den förlängda fenstrålen. Honorna kan vara blekgula.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början är alla honor, på den mest dominanta honan växer fenorna ut och den färgar om till hane. Dör hanen så tar nästa hona i hiarkin över o färgar om osv.

Jag är inte så säker på detta stämmer jämnt eftersom det i det stora hajakvariet på Universeum fins ett femtiotal stora utfärgade hanar och ett mycket mindre antal honor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...