Gå till innehåll

Laggemans 700 liter Deltec


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tack allesamman. Lite smolk i bägaren nu då. Igår efter jag uppdaterat tråden så var jag ute och gick en runda med hunden och när jag kom in igen så var jag en sista gång framför karet för o se på det en gång till. Jag upptäckte då att just min Sweetlip betedde sig mycket konstigt, den liksom sjönk ner med stjärten och när den nuddade botten så tog den ett par simtag till för att igen stanna upp och långsamt sjunka ner mot botten. Efter en liten stund förstod jag att den var på väg o kola, inget kul alls. Den fördes mest runt i strömmen och hade inte så mycket ork att ta sig fram på egen maskin. Jag var lite tveksam till om jag skulle ta upp den eller bara låta den vara.

Till slut så bestämde jag mig för att låta den vara, jag har en anemon som tydligen ska kunna käka upp hela fiskar vad jag fått höra, och en räka och en hummer som annars tar hand om resterna åt mig. Det kändes lite tråkigt som sagt, men tjejen tog det med ro, hon sa bara att i fortsättningen är det bättre att jag väljer min egen fisk.

Inte som när jag fick en dvärgkejsare på alla hjärtans dag förra året och den låg död dagen efter, då var det andra tongångar. :)

Henrik, jag minns inte vad den heter, men den är väldigt fin tycker jag. :)

Marcus: Den träffen kommer så småningom, vill ha färdigt överbyggnaden först.

Daniel: Den skall byggas ihop, men jag kommer att sälja den istället, har eventuellt redan en köpare på den.

Manne: Japp, det är sweet ljus i burken nu! Lite roligare utan det rödaktiga från min ena gamla T5-ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack allesamman. Lite smolk i bägaren nu då. Igår efter jag uppdaterat tråden så var jag ute och gick en runda med hunden och när jag kom in igen så var jag en sista gång framför karet för o se på det en gång till. Jag upptäckte då att just min Sweetlip betedde sig mycket konstigt, den liksom sjönk ner med stjärten och när den nuddade botten så tog den ett par simtag till för att igen stanna upp och långsamt sjunka ner mot botten. Efter en liten stund förstod jag att den var på väg o kola, inget kul alls. Den fördes mest runt i strömmen och hade inte så mycket ork att ta sig fram på egen maskin. Jag var lite tveksam till om jag skulle ta upp den eller bara låta den vara.

Till slut så bestämde jag mig för att låta den vara, jag har en anemon som tydligen ska kunna käka upp hela fiskar vad jag fått höra, och en räka och en hummer som annars tar hand om resterna åt mig. Det kändes lite tråkigt som sagt, men tjejen tog det med ro, hon sa bara att i fortsättningen är det bättre att jag väljer min egen fisk.

Inte som när jag fick en dvärgkejsare på alla hjärtans dag förra året och den låg död dagen efter, då var det andra tongångar. :)

Henrik, jag minns inte vad den heter, men den är väldigt fin tycker jag. :)

Marcus: Den träffen kommer så småningom, vill ha färdigt överbyggnaden först.

Daniel: Den skall byggas ihop, men jag kommer att sälja den istället, har eventuellt redan en köpare på den.

Manne: Japp, det är sweet ljus i burken nu! Lite roligare utan det rödaktiga från min ena gamla T5-ramp.

vad blir nästa projekt nu när du börjar bli klar med belysningen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har det hänt lite igen.

Som jag skrivit tidigare så har jag nu bytt ut mina Seio-pumpar och kör nu med ett par Tunze 6085 med magnetfäste. Supersmidiga pumpar som får 8/10p. Det som saknas är lite längre kabel på dem. 2 meter kunde gärna ha varit 3 eller 4 för min del. Men för att bara dra 14W så flåsar de på väldigt bra.

post-1377-1446891700243_thumb.jpg

I övrigt har jag vänt och vridit på en del av stenen och jag känner att jag måste ta ut en del av stenen för att få rätt på scapen så jag blir nöjd med den.

Var i Lomma idag och köpte två stenar, en med illgröna skivanemoner och en med en tunikate som är stor som en tumme ungefär.

post-1377-14468917002218_thumb.jpg

Rampen ska fästas upp så jag slipper träbalkarna på karet och förhoppningsvis ska det ge att jag kan rota runt i karet utan att först behöva flytta min 80W ramp bak i karet.

En ordentlig rengöring utav sumpen är inplanerat till helgen då jag antagligen inte har något extrajobb. Har man inget så skaffar man sig. :)

Funderar lite på om jag ska få ihop en revpelare också för att få upp stenen lite utan att behöva lava den mot baksidan.

post-1377-14468917002607_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser kanon bra ut Jimmy! vad är det som du inte är nöjd med när det gäller aquascapen? eller du har kanske ångrat dig ;)

Jag är inte nöjd med hur stenröset ser ut idag, ska se till o få till en bättre uppbyggnad. Men för det så måste jag lyfta ur en del av stenen så jag kan komma åt det som är en bit ner. :)

När jag plockade i mina senaste 30kg så åkte det bara ner i karet för att jag inte skulle låta det ligga i frigolitlådorna längre än nödvändigt, samtidigt kom jag hem sent på kvällen och jag hade ingen lust att börja vända och vrida på stenen jsut då. Därför blev det lite huller om buller med stenen, och jag satte bara en del fraggar en bit upp för att få bättre utbyte av ljuset.

Själva bakgrunden är jag störtnöjd med! ;)

Gott med nya pumpar !

Ja, de är verkligen en frisk fläkt i karet, nästan för bra, får barskrapad botten längst fram, men det ska nog bli bra det också när jag försöker sätta mig in hur de ska sitta för bästa effekt. Funderar på att sätta dem på de sneda hörnen faktiskt, ska testa mig fram lite.

Men allt det blir tidigast i morgon, jag har jobbat hela dagen idag, inte van vid fysiskt arbete längre, kontorsnisse som man har blivit. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontorsnisse hahahahahahaha gött någon ska gära det med Lagge !

Jag gillar tunze men ett fel med dom - dom håller vad dom lovar typ 3000 l/h så är det 3000 och inte som andra pumpar du lär nog hitta en bra plats jag fick sälja mina 2 dom skapade orkan i mitt kar *L* !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väl det "negativa" med dem, de är nästan för bra. :)

Dessa två på 8000l/h rör upp mer i karet än mina två gamla Seio-pumpar på 10000 liter gjorde.

Det och att de bara drar 14W vardera mot Seions 52W gör dem till givna vinnare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väl det "negativa" med dem, de är nästan för bra. :)

Dessa två på 8000l/h rör upp mer i karet än mina två gamla Seio-pumpar på 10000 liter gjorde.

Det och att de bara drar 14W vardera mot Seions 52W gör dem till givna vinnare!

I rest my case -boxing

/manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag var uppe hos Manne förra helgen och bytte en av mina nya gröna skivor mot en röd han hade köpt.

Jag gick nog vinnande ur den ronden, storleksmässigt. :ler: Fick med mig en fragg på en Seriatopora caliendrum också, mot en fragg på min Turbinaria. (Nästa steg Manne blir den där Hydnophoran jag kikat på varje gång. ;))

En revpelare har jag satt ihop, men funderar på att flytta den till andra sidan av karet, korallen jag bytte med Marcus "Saltbjökan" trivs under min nya belysning och är lite av en favorit faktiskt.

I teknikväg har jag nu 2x20W UVC jag ska koppla in, försöker hitta 2st unionskopplingar så jag kan koppla in allt med PVC istället för med vanlig slang. Ser snyggare ut på det viset. Frågan är om man ska koppla in det på ett T-kors på returen eller om man ska köra på en separat pump.

På T-kors kan kan bara limma på en kran och koppla in paketet så ar allt klart för att köra igång, pumpen har ju kapacitet över, kör bara på läge ett på returpumpen, så om jag går upp ett steg eller två och låter vattnet gå ner i sumpen igen så gör jag ju inget åt flödet genom sumpen.

Tankar på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att skriva det, var uppe igår i Mölndal och hämtade mitt andra UVC, fick det så pass billigt att jag inte kunde motstå.

Sålde samtidigt ett paket med kar, bänk, sump, skummare, överrinningsbox, returpump samt lite tillbehör, så resan var inte helt enbart för UVC'ts skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var uppe hos Manne förra helgen och bytte en av mina nya gröna skivor mot en röd han hade köpt.

Jag gick nog vinnande ur den ronden, storleksmässigt. :ler: Fick med mig en fragg på en Seriatopora caliendrum också, mot en fragg på min Turbinaria. (Nästa steg Manne blir den där Hydnophoran jag kikat på varje gång. ;))

En revpelare har jag satt ihop, men funderar på att flytta den till andra sidan av karet, korallen jag bytte med Marcus "Saltbjökan" trivs under min nya belysning och är lite av en favorit faktiskt.

I teknikväg har jag nu 2x20W UVC jag ska koppla in, försöker hitta 2st unionskopplingar så jag kan koppla in allt med PVC istället för med vanlig slang. Ser snyggare ut på det viset. Frågan är om man ska koppla in det på ett T-kors på returen eller om man ska köra på en separat pump.

På T-kors kan kan bara limma på en kran och koppla in paketet så ar allt klart för att köra igång, pumpen har ju kapacitet över, kör bara på läge ett på returpumpen, så om jag går upp ett steg eller två och låter vattnet gå ner i sumpen igen så gör jag ju inget åt flödet genom sumpen.

Tankar på detta?

Min hydnopora fragg som numera är i korall storlek är lika dyrt som ditt ena uvc.! så har du råd ?

den kommer att säljas ut här när den finns på bild sen..

o en sak till, du går alltid vinnande ur våra fraggbyte..

mina fraggar hopar sig rejält.. måste ut med ny annons..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På T-kors kan kan bara limma på en kran och koppla in paketet så ar allt klart för att köra igång, pumpen har ju kapacitet över, kör bara på läge ett på returpumpen, så om jag går upp ett steg eller två och låter vattnet gå ner i sumpen igen så gör jag ju inget åt flödet genom sumpen.

Tankar på detta?

Så hade jag gjort. Jag är i det närmsta fanatisk, man SKA ha överkapacitet i returpumpen, och driva så mycket annat som möjligt med den. Fluidiserande sandfilter, UVC, matning till fosfat, nitrik och Ca reaktorer... Osv.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, och det vågar du tala om utan att komma på en kaffe ;).

Ja, det blev inga stop på vägen alls, bara upp och sen ner igen. Tjejen var redan lite grinig att jag skulle vara borta en morgon till på helgen. :)

Snyggt kar! :ler: Gillar det! :ler:

TACK!

Min hydnopora fragg som numera är i korall storlek är lika dyrt som ditt ena uvc.! så har du råd ?

den kommer att säljas ut här när den finns på bild sen..

o en sak till, du går alltid vinnande ur våra fraggbyte..

mina fraggar hopar sig rejält.. måste ut med ny annons..

mvh manne

Jag ville ju köpa den förut, men det fick jag ju inte då. ;)

Den där gröna acron kanske kan vara en lämplig kompensation så du kan bli nöjd.

Vi får se till nästa gång jag kommer upp.

Så hade jag gjort. Jag är i det närmsta fanatisk, man SKA ha överkapacitet i returpumpen, och driva så mycket annat som möjligt med den. Fluidiserande sandfilter, UVC, matning till fosfat, nitrik och Ca reaktorer... Osv.

;- )

B!

Har funderat i den banan mer och mer faktiskt. Har redan en avstickare som är pluggad, och returen går på lågfart som sagt. Bättre att utnyttja en tyst returpump än en ljudmässigt osäker fristående pump.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Jimmy

Dina koraller mår bra, hade lite problem med stjärnpolypen.. satte den för långt upp så jag brände sönder lite, men nu ligger den på bottnen och stormtrivs..

vad var det för mjukis jag köpte av dig? den växer på bra.. sitter i mitten av mitt RSM.. snart dags att flytta korallerna runtomkring den..

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...