Gå till innehåll

Zeovit + mörkerkoraller


mano

Rekommenderade inlägg

Ultra Low Nutrition, alltså akvarier med mycket låga näringsvärden på t.ex nitrat och fosfat.

korallenzucht Zeovit och FaunaMarin Ultralith metod är några system för att uppnå detta

Aha... jo jag förstod att du menade bla Zeovit och Ultralith men vad det stod för lyckades jag inte klura ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inget tips - det stod Jag har heller inte sagt att svampmetoden fungerar på Gorgoner utan bara redovisat mina erfarenheter vad gäller Alcyonium sp. Efter din fina redovisning av dina erfarenheter med Alcyonium sp så får man väl uppmana alla som vill prova med en mörkerkorall att skaffa denna art då eftersom ingen har misslyckats med den.

MVH Lasse

Ja, det är en mycket vacker o lätt korall. Ett vackert inslag i korallkar jag håller absolut med. Ingen jag har hört talas om har haft svårt att hålla den som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Leffe! Det där att "veta vad skruven ska sitta" är ju merparten av kostnaden för i stort sett ALLA produkter som säljs... I alla branscher!

Sen måsta vi tåla lite humor...

Fast det är klart - alla förstår inte skämt... (skulle de verkligen testa Salubrin?) Jösses, man slutar aldrig att förvånas!

Och faktum är att Alcyonium sp är en riktigt cool korall! Tack Lasse!

Men åter till frågan - vad skulle man kunna mata mörkerlevande koraller med? Har du testat något, Ted?

Jag har kört lite med Fauna Marins produkter för detta i mitt hemmakar i en kalkmixer. Tyvärr så stannade mitt hemma akvarium upp pga att jag inte kan försvara att komma hem o pilla med akvarium. Men det gick riktigt bra.

Den jag besökte i Holland hade ett special akvarium för mörker levande korall och hade beställt 2 st Paracentropyge boylei för att husera i karet. Han matade med Fauna Marins produkter samt glasräkor och phytoplankton och hade uppskattningsvis en vatten volym på ca 5000 liter eller mer. Han kylde vattnet från ett större korallsystem och lät vattnet från det mindre mörkerkaret gå tillbaka till det stora korallkaret vilket gjorde att han fick gott om foder till det med. Han hade en stor skummar tror det var en H&S och ett tricklefilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört lite med Fauna Marins produkter för detta i mitt hemmakar i en kalkmixer. Tyvärr så stannade mitt hemma akvarium upp pga att jag inte kan försvara att komma hem o pilla med akvarium. Men det gick riktigt bra.

Den jag besökte i Holland hade ett special akvarium för mörker levande korall och hade beställt 2 st Paracentropyge boylei för att husera i karet. Han matade med Fauna Marins produkter samt glasräkor och phytoplankton och hade uppskattningsvis en vatten volym på ca 5000 liter eller mer. Han kylde vattnet från ett större korallsystem och lät vattnet från det mindre mörkerkaret gå tillbaka till det stora korallkaret vilket gjorde att han fick gott om foder till det med. Han hade en stor skummar tror det var en H&S och ett tricklefilter.

Intressant! Tror jag måste besöka de Hollänska forumen igen...

Och tänk vad familjefriden kan ställa till det...

Har hört några som blandar Zeovit och Fauna Marins produkter för att kunna hålla både SPS, LPS och mörkerlevande koraller i samma burk. Men jag tror resultatet blir lite blandat. En hel del fungerar kanon och andra arter sämre. Kanske behöver de svårare arterna den ständiga matningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...