Gå till innehåll

mina fiskar blir sjuka ! :(


bläckis

Rekommenderade inlägg

hejsan jag upptäckte i lördags att många av mina fiskar har blivit sjuka, min mandarin har fåt vita prick skulle jag tro och det har min kjesare med. Men mandarinens prickar är större, sen så har min clown även fåt antingen oodinium eller vitaprick kan inte riktigt se skillnaden mellan dessa sjukdommar, sen har min salarias börjat tappa lite färg då menar jag att det ser ut som att nån har suddat på sidan av han :( :( jag är väldigt orolig för jag gillar mina djur väldigt mycket speccielt salariasen som jag precis har fåt att äta bra, igår så fick jag tag på ett uv men jag vet inte om detta tar bort sjukdommen totalt förhoppningsvis gör den det, min salarias fick i varjefall tilbaka lite av sin färg och verkar piggare men jag är fortfarande orolig, så om nån vet vad jag kan göra så snälla hjälp mig ! :ledsen::ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad har du för vattenvärden? Hur stort är akvariet? Hur sköter du det? vattenbyte osv. Vad har du för teknik? Vad finns det för andra fiskar/djur i akvariet? Har du köpt något nytt nyligen? Vad matar du fiskarna med? skriv så detaljerat som möjligt för att få ett korekt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag gick min mandarin bort skulle jag tro har ej sätt honom i dag ..... jag har även sätt att nästan alla fiskar fåt vitaprick nu jag är inte glad ... :( men trots det finns det lite goda nyheter min salarias har fåt tilbaka sin färg och verkar piggare han äter också så det glädjer mig mycket.Min kejsare har också tappat många prickar har dock några kvar. finns det inget annat än att bara ha ett uv till hjälp ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore bra om du kunde svara på frågorna jag skrev i mitt tidigare inlägg. Annars är det jättevårt att försöka hjälpa till. Det finns många här på forumet som vet vad man ska göra men det är inte bara att bota man måste veta varför fiskarna blivit sjuka. Annars kommer dom bara att insjukna direkt igen.

Kolla alla värden inkusive temperatur. Vad har du för teknik? Hur ofta byter du vatten hur mycket? Hur mycket levande sten? Har fiskarna några andra sympton? Både vad gäller fysiska och beteende. Det kunde vara bra om du kan skriva ifall du haft andra problem tidigare och hur länge fiskarna varit sjuka.

Jag personligen skulle göra ett vattenbyte. Ett stort vattenbyte och tillsätta easylife. Sen skulle jag mörklägga och inte mata under tiden.

Du har ju ganska många fiskar i ditt akvarium också. Kräver mycket skötsel då. Hur länge har du haft ditt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byter vatten 1 gång i månaden har hört att det räcker, har ungefär 25 till 30 kg sten, fiskarna verkar inte ha några konstiga sympton än att dom har sina prickar jag bytte vatten förra veckan så jag tror inte det ska vara nödvändigt att göra ett till eller ? mina fiskar verkar i varjefall äta och bete sig normalt.Jag har inte haft några problem tidigare jag skall ta några tester i morgon och sen prova mörklägga som ni har sagt får vi se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mycket skrivet om detta i guiden. kolla under sjukdomar....... Om du inte orkar, prova med att marinera artemia i vatten med mosad vitlök ett par timmar. Mata med detta ett par ggr per dag. Det fungerar alltid... Om du lyckas rädda dem, fortsätt med att mata emellanåt med detta. Jag har en burk i kylen med vatten och 8-12 klyftor mosade. Sen tappar jag av lite vatten i ett snapsglas med frusen artemia. Denna mix brukar jag ha i marinad ca 3-4 timmar innan jag silar bort vattnet med en sil och sen matar dem med..... Superbra. Har aldrig haft sjuka fiskar sen jag startade med detta. Mycket bra att locka nya fiskar till att äta....

Lycka till.

//Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mycket skrivet om detta i guiden. kolla under sjukdomar....... Om du inte orkar, prova med att marinera artemia i vatten med mosad vitlök ett par timmar. Mata med detta ett par ggr per dag. Det fungerar alltid... Om du lyckas rädda dem, fortsätt med att mata emellanåt med detta. Jag har en burk i kylen med vatten och 8-12 klyftor mosade. Sen tappar jag av lite vatten i ett snapsglas med frusen artemia. Denna mix brukar jag ha i marinad ca 3-4 timmar innan jag silar bort vattnet med en sil och sen matar dem med..... Superbra. Har aldrig haft sjuka fiskar sen jag startade med detta. Mycket bra att locka nya fiskar till att äta....

Lycka till.

//Per.

låter som en intressant ide ska testa den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

många av mina fiskar är fortfarande prickiga fast jag använt uvet i ungefär 2-3 dagar nu och jag testade det där med vitlöken men det verkar inte bli någon skillnad, dom goda nyheterna är att min hökfisk verkar fri från sjukdommen och att kjesarn börjar ta sig dom dåliga är att salariasen har blivit värre, hur länge ska man behöva vänta tills uv ljuset hjälper det kanske har gåt för lite tid ? och finns det nåt annnat jag kan testa på nu ? jag har dessutom sänkt salthalten nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV tar bara dom frisimmande parasiterna ur vattnet, inte dom som sitter på fisken. Parasiterna släpper från fisken under natten och slår tillbaka dubbelt om man inte får ur dom ur vattnet. Det tar ett tag innan man blivit av med dom, ett par veckor är inget ovanligt. Man borde dock se en förbätring på ett par dagar, eller det bör iaf inte bli värre.

Vitlök i fodret tar inte bort prick i sig utan förstärker immunsystemet hos fisken och verkar då indirekt mot angrepp. Möjligen tar vitlöken tarmparasiter direkt. Kan oxå vara så att parasiterna inte gillar vitlöksmaken som fisken får när man matar med det, men vem vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min salarias är den som verkar lida mest av detta nu:ledsen::smiley13: ! han ligger på botten och andas snabbt jag förmodar att han har angrpits av oodium för det värkar vara dessa syntom han har.Jag vill inte förlora honom han är min favorit !:ledsen: jag ska byta 20 liter i morgon och mörklägga ett dyng så får vi se om detta hjälper förhoppningsvis gör det de finns det nåt annat som sagt jag kan testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inte Oodinum marinum! utan Cryptocarion = saltvattens prick. Behandlingen är att göra ett söttvatten dipp ( obs buffrat till samma pH som karet) som upprepas. Cykeln på parasiten är 12-14 dagar och massor finns kvar i karet. Om du har möjlighet till behandlings=karrantänskar (behöver ej vara stort) så kan du behandla med antingen 1) sänk salthalten till under 1,016 i minst 24 dagar. 2) behandla i karrantän med något komersiellt Kopparprep. mot prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i uppsala säger dom att jag bör behandla med kopparpreb fast dock har jag inget karantär kar så jag får helt enkelt flytta mina sniglar räkor mm. till en hink medans ska korallerna också bort eller klarar dom sig ? föresten så hittade jag det här http://www.polyplab.com/medic.html som låter som ett mer lindrigare försök vet nån vart man kan få tag på det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på detta tips, tror inte du kan få svar från någon mer kunnig person!

Detta är inte Oodinum marinum! utan Cryptocarion = saltvattens prick. Behandlingen är att göra ett söttvatten dipp ( obs buffrat till samma pH som karet) som upprepas. Cykeln på parasiten är 12-14 dagar och massor finns kvar i karet. Om du har möjlighet till behandlings=karrantänskar (behöver ej vara stort) så kan du behandla med antingen 1) sänk salthalten till under 1,016 i minst 24 dagar. 2) behandla i karrantän med något komersiellt Kopparprep. mot prick.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Saliferts stop parasites du köpt så är det ett chillibaserat preparat. Det är nte giftigt för koraller eller eller andra djur utan fungerar genom att fiskarna slemmar så mycket i pepparsoppan att parasiterna har svårt att fästa på fisken. Det går alltså att använda i ett revkar även om jag TROR att det inte är lika effektivt som koppar i ett oinrett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...