Gå till innehåll

Död leverans mottagen, vad göra.


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har under en tid planerat att importera koraller och fisk från Tyskland eftersom utbudet är nästan noll i Finland. För att se vilka varor som fanns färdigt för leverans bad de mig att fylla i ordern vilket jag gjorde (jag är kund sedan flera år hos butiken). Jag skrev uttryckligen att detta inte var ett gokännande och att jag ville ha svar på frågor angående leverans etc innan jag godkände ordern, detta kände affären klart till.

Igår (torsdag) får jag ett mail att en budfirma hade svårt att hitta min adress! De hade tydligen skickat leveransen på drygt 1100 Euro utan att säga till när det skickades och utan mitt godkännade (tisdags). Det var omöjligt att få tag på någon hos budfirman när jag hade läst mailet efter jobbet.

Idag morse fick jag leveransen och nästan allt var dött eller döende och påsarna var iskalla (minus 6 grader i natt). Nästan alla fiskarna är döda, de flesta räkorna och sniglarna verkar leva. Korallerna ser mycket risiga ut och det är troligt att de flesta kommer att dö.

De gav ingen levande garanti vid utlandsleveranser och detta var en av anledningarna varför jag krävde mer information om transport/leveranssätt etc innan jag godkände ordern. Jag fick inga svar på mina frågor.

Jag skulle snabbt behöva råd vad jag ska göra i den här situationen och vilka rättigheter man har.

Jag har börjat filma påsarna med de döda djuren i oöppnade påsar. Jag tänkte sedan öppna dem och fota/filma innehållet men jag avvaktar lite och hör om ni har några råd.

Jag vill inte kommentera vilken butik det är innan jag hör hur de bemöter det här.

Inte en kul dag precis.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fy f-n vad tråkigt! Jag lider med dig.

Rent praktiskt, eftersom du inte beställt antar jag att du inte heller betalt så där antar jag att du har ett trumfkort. Se till så du har kopior kvar på mailkorrespondens där allt framgår tydligt. skicka en tydlig sammanställning hur du uppfattar vad som hänt med datum för korrespondens och bifoga bilderna på det som är dött. Vad du sen får för svar ligger till grund för vidare agerande.

Det är vad jag skulle ha gjort. Om det sedan blir problem så får du kolla om butiken är ansluten till något som "Trusted Shops" eller liknande och vad det kan innebära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy f-n vad tråkigt! Jag lider med dig.

Rent praktiskt, eftersom du inte beställt antar jag att du inte heller betalt så där antar jag att du har ett trumfkort. Se till så du har kopior kvar på mailkorrespondens där allt framgår tydligt. skicka en tydlig sammanställning hur du uppfattar vad som hänt med datum för korrespondens och bifoga bilderna på det som är dött. Vad du sen får för svar ligger till grund för vidare agerande.

Det är vad jag skulle ha gjort. Om det sedan blir problem så får du kolla om butiken är ansluten till något som "Trusted Shops" eller liknande och vad det kan innebära.

Tack Christer.

Jag håller på att göra som du rekommenderade. Ska även kolla upp det där med "trusted shops".

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy vad tråkigt..

Lider med fiskarna som fick en sådan död...

Som sagt har du inget betalat så är det upp till butiken att bevisa att du lagt order och bevisa att du fått leverans besked samt frakt kostnader m.m.

Är det en Proforma faktura så är detta inget gilltligt dokument för försäljning utan bara en förhands information om pris och innehåll för just tull och moms. ( men du kanske inte fått någon faktura alls ? )

Ligg på dig och kräv bevis av säljaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort en kombination av Ted och Christers agerande. Hade först ringt och pratat meddem men även sedan sammanfattat er samtal samt tidigare fakta för att det inte ska stå ord mot ord.

Önskar dig lycka till!

Är det en seriös handlare tror jag att ni kan hitta någon lösning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: tack för tipset men jag tror de flesta håller med om att man ska försöka dokumentera händelser som denna i skriven form.

Mikael: tack Mikael, jo det är bedrövligt att djuren ska behöva dö pga girighet/slarv. Jag ska föra en dialog med dem och jag tror inte det blir problem att åtminstone få tillbaka pengarna på det som dött. Vi får se hur de svarar, med tanke på hur mycket jag spenderat i butiken under åren så borde de släta över det här ganska snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju naturligtvis inte fel att ringa heller men problemet är dokumentationen av ett telefonsamtal där jag dessutom förmodar att ingen eller bara ena parten kan föra samtalet på sitt modersmål. Det är mest därför jag förordar korresponens via e-post.

Jag vill höra deras reaktion först på mailet jag skickade innan butiken hade öppnat. Jag ville också att kontaktpersonen pratar igenom det med ägaren innan vi diskuterar detta. Jag har gett mitt nummer så de är välkomna att ringa mig om de vill när de tagit ställning. Jag är också något förbannad vilket kanske också är en anledning till varför e-post är att föredra.

Jag har nu tagit foto och filmat det som är dött och det som jag anser är döende. Det som skär mest i hjärtat är de tre sjöhästarna som dött. Den fjärde lever knappt så jag hoppas den har en chans.

Suck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste också reklamera försändelsen till speditören - skickar man så här ska avsändaren se till att det beställs som varmtransport/levande och att det leveras inom typ 24-36timmar.

Sedan är det ju kutym att mottagaren underrättas och godkänner leveranstid.

Finns heatpacks i emballagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt det som hänt Peter.

Jag vet inte hur det fungerar i Finland om det blir problem för dig, jag förmodar att du handlat som privatperson och i Sverige finns det hjälp att få via dessa http://www.konsumentverket.se/ det bästa för alla är om det går att lösa men kolla upp möjligheterna för det värsta så är du förberedd.

Hoppas att det går bra för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Önskar jag kunde hjälpa dig med detta men jag har ingen aning om vad som gäller för leveranser av levande djur i Finland. Jag tycker att du skall omgående ringa till en konsumentvägledare och ta reda på dina rättigheter. glöm inte att dokumentera med namn telefonnummer och tid/datum mm för varje person du talat med. Skriv gärna ner allt som sagts så du kan visa att det finns dokumentation på allt ( även telefonsamtal). Tyvärr är Tyskarna extremt dåliga på Engelska. JAg skulle aldrig beställa levande fisk därifrån om jag inte personligen kände personen/leverantören. Du kan även kontakta Tyska turistbyron om det finns någon sådan i Helsingfors. Dom brukar vara fantastiskt hjälpsamma och talar både ditt språk och Tyska/Engelska. Har du inte betalat fakturan måste du bestrida den skriftligt, så fort som möjligt. Se till att ha vittnen till allt!

Vad gäller sjöhästen ställer jag gärna upp och hjälper dig så mycket jag kan. Sjöhästar är otroligt seglivade och jag har sett fiskar som legat praktiskt taget döda på botten i ett par dagar men som repat sig. JAg har möjlighet att skicka mediciner till dig också om det behövs. JAg har tillgång till allt du kan behöva. Jag skulle också rekommendera (om du inte redan har det) att skaffa easy life filtermedia. Det är det absolut bästa medlet för situationer som denna. JAg har också råkat ut för problem med leveranser från utlandet. Men då har det inte varit lika allvarligt.

Hör av dig snabbt om du behöver hjälp! JAg pm:ar min privata mailadress till dig jag är alltid inloggad där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips och råd! Jag har gjort en anmälan hos logistikföretaget och skickat en sammanställning av vad som är dött till affären. Ska även kolla upp med konsumentverket här i Finland.

Irene: tack för erbjudandet, jag har inte spolat ner hästarna. Även om jag är 99,99% säker på att de är döda så ligger de nu i mitt karantänskar.

Blir så trött på det här, det finns inget att köpa i Finland och de två gånger jag har beställt från utlandet så strular det till sig ordentligt.

Sprutade just vatten på en Acanthastrea och hela köttet lossnade på den, skitkul...

Dessutom saknas en korall värd nästan 90 Euro.

Ska nog byta hobby snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta finlandsfärjan till stockholm ibland och så kan du kanske använda vodkametoden på dig själv på hemresan;)

Får nog bli så i fortsättningen ja, men där rök typ ett års inköpskredit så det lär nog dröja. Ikväll blir det nog en rejäl grogg i varje fall den saken är säker:).

Tycker det är konstigt om det inte finns en enda online butik där man kan se de aktuella korallerna/fiskarna och som levererar på ett dygn utan strul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har i Tyskland och i hela Europa en "Rücktrittsrecht" rätt att lämna tillbaka en produkt utan anledning inom 12dagar arbetsdagar.

Om detta gäller djurtransport... svår fråga, du måste då kunna bevisa att varan var skadad (/död) när den ankom.

Vid ett sådant fall måste du vägra leverans och på så sätt är problemet hos transportfirman.

Men att behandla levande djur på detta sätt är #!¤&%¤&"#¤%&, eller rent ut sagt för jävligt.

Vilken butik är det om man får fråga?

Läste du igenom deras AGB?

I AGB står oftast hur de hanterar tranporter, reklamationer odyl.

Känner till ett par internetbutiker här i Tyskland som skall enligt de Tyska forumen agera seriöst och verkligen levererar inom 24h och detta med levandedjurtransport.

Men detta kan ju hänga samman med transportfirman och vid så stora transporter bore det finnans en transportförsäkring (oftast inklusive).

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Transporter är offtast lite luddigt..

Ber du DHL hämta ditt gods så kanske det är UPS som lämnar av det hos mottagaren men fakturan på transporten får du av DHL.

Alla som jag både jobbat hos och idag har indirekt kontakt med bokar transporter hej villt med det billigaste alternativet om dom inte har bilar själva på just den destinationen..

Där av kan det vara krångligt med tolkningen av just vad som gäller .. Ett ställe är att kolla upp NSAB = nordiska speditörers allmäna bestämmelser som alla speditörer i Norden följer..

Men man skall alltid reklamera mot det bolag som droppat av leveransen och om dom hänvisar till bokande transportör så skall man inte godtaga detta.. utan meddela att det problemet får dom lösa emellan sig ..

Var bara för lite info...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog bli så i fortsättningen ja, men där rök typ ett års inköpskredit så det lär nog dröja. Ikväll blir det nog en rejäl grogg i varje fall den saken är säker:).

Tycker det är konstigt om det inte finns en enda online butik där man kan se de aktuella korallerna/fiskarna och som levererar på ett dygn utan strul.

Hej Peter

Jag lider med dig och djuren.

En undran jag/vi nog har är om du verkligen betalt leveransen? Du skrev i början

att du bara skickat en förfrågan mm, då har du i praktiken inte betalt eller?

Lycka till Peter

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter

Jag lider med dig och djuren.

En undran jag/vi nog har är om du verkligen betalt leveransen? Du skrev i början

att du bara skickat en förfrågan mm, då har du i praktiken inte betalt eller?

Lycka till Peter

/Johan

Tack Johan,

Jo pengarna har dragits och jag gav betalningsuppgifter på uppmaning av butiken för att kunna se vilka varor som fanns i sortimentet. Kan tyckas korkat men jag gjorde det som sagt på uppmaning av butiken för att boka upp djuren så att de inte försvann när jag gjorde förfrågan och jag skrev mycket tydligt att det inte skulle slutföra ordern utan att jag fått svar på mina frågor vad gäller transporten och hur den rent praktiskt skulle gå till för att undvika precis det som hände. Jag hade aldrig accepterat en minst 48h transport i det här kalla vädret.

Jag har som sagt varit kund där i flera år och spenderat sammanlagt över 40,000 kr i butiken så jag trodde att det gick att lita på dem. "Dumme Schweden"... Fortfarande inte ett ord från dem och nu får jag inte tag på dem. Mycket tråkigt och oprofessionellt.

Irene: jo det har jag, ska pröva detta men jag tror det behövs elchocker för att få liv i dem... Tack för tipset.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du betalt med typ VISA-kort? Då kan du i vissa fall reklamera till banken (=lokalt VISA-ombud) om du menar att du inte har fått vad du har betalt för.

EDIT:

Det som händer när du reklamerar till VISA/Banken är att du säger att det finns en dragning från ditt konto som du inte har godkänt. VISA kommer då att kontakta affären (exakt hur det funkar vet jag inte) och be dem komma med ett underlag för din påstådda beställning. Om inte underlaget är tillräckligt är tanken att VISA ska ta "smällen". Varje affär som är ansluten till VISA betalar ju en liten procentsats till VISA för varje beställning, som ju då bl.a. används för att ersätta kunder vid kontokortsbedrägerier och annat.

Men du kanske betalade på annat sätt?

Skittrist i vilket fall, både för djuren men också för det stora ekonomiska värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har nu lovat att betala för sakerna som har dött i transporten och även om något dör under helgen.

Jag har fått några förfrågningar om vilken affär det är men jag har valt att inte berätta detta om de gör som utlovat, hoppas ni har förståelse för detta. Var väldigt tydliga och försiktiga om ni blir tvugna att göra beställningar som denna.

Tack för alla synpunkter och stöd!

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har nu lovat att betala för sakerna som har dött i transporten och även om något dör under helgen.

Jag har fått några förfrågningar om vilken affär det är men jag har valt att inte berätta detta om de gör som utlovat, hoppas ni har förståelse för detta. Var väldigt tydliga och försiktiga om ni blir tvugna att göra beställningar som denna.

Tack för alla synpunkter och stöd!

Mvh Peter

Vad skönt. Då har du fortfarande förtroende för affären mao. Lycka till med

livräddande insatser.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...