Gå till innehåll

Död leverans mottagen, vad göra.


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad skönt. Då har du fortfarande förtroende för affären mao. Lycka till med

livräddande insatser.

/Johan

Tack Johan, jo jag har mest goda erfarenheter under åren så jag tänker fortsätta göra beställningar genom dom, dock inte levande!

Jag tycker du agerar föredömligt. Självklart så skall butiken få en rimlig chans att räta upp eventuella missförstånd eller felaktigheter.

Tack Wiking. Jo man ska alltid ge folk en chans. Även om någon person i företaget har betett sig mycket oseriöst så tycker jag det är fel att det ska drabba hela företaget. Nu tror jag de skärper sig i fortsättningen och förhoppningsvis ser över sina rutiner.

Vad skönt att det löste sig. Synd bara att sådant händer.Tänkte faktiskt göra en beställning som denna men tror faktiskt att jag hoppar över det. Här i norr är det fruktansvärt kallt på vintrarna. Får nog vänta till våren/sommaren.

Ja, vänta du till våren. Jag gjorde min förfrågan för över en månad sedan och hade som sagt aldrig tillåtit dem att skicka varorna i det här vädret.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skönt att det löste sig. Synd bara att sådant händer.Tänkte faktiskt göra en beställning som denna men tror faktiskt att jag hoppar över det. Här i norr är det fruktansvärt kallt på vintrarna. Får nog vänta till våren/sommaren.

Det fungerar på ett annat sätt i Sverige. Det är olagligt att skicka levande djur via posten. Det måste ske via levande djur transport cargo och jag tror att det bara är 3 flygplattser i Sverige som har den servicen. Det går till så här:

Du skickar din beställning till leverantören. Leverantören frågar vilken flygplatts. Med den informationen kontaktar leverantören flyplattsen och får en fraktkostnad. I Sverige som säkert är dyrast i världen ligger den på ca 3-4000 kr. Ska du ha det levererat till dörren kostar det minst en tusenlapp till. För leverans till Umeå kanske flera tusen. När du har godkänt fraktkostnaden så ringer leverantören upp cargo. Cargo vill även ha alla papper på fax. Sen ringer Cargo upp dig och frågar om du är hemma och tar emot paketet den här dagen. Om du bekräftar ringer cargo tillbaka till leverantören och godkänner leveransen. Sen skickar leverantören fakturan till dig. Inte förän då skall du betala för varorna. Kräver leverantören något annat så upplys om vad som gäller i Sverige. Accepterar inte leverantören det skall du inte handla från dom. Sen ska all leverans via cargo levande djur även garanterar att transporterna sker i temperatur min 23 gradet oavsett hur kallt det är ute. dvs att temperaturen utomhus har ingen betydelse för frakten. Cargo Arlanda har dessutom öppet alla dagar i veckan. JAg åker själv alltid ut till arlanda och hämtar mina paket och har bara varit med om att det strulade en gång. Men då var det inga djur som dog. Bara jag som åldrades 10 år på kuppen! Carro och Anders vet vad jag talar om... Tror dom fick några gråa hår på kuppen dom med :ler:.

Clownen!

JAg har svårt att säga att jag är glad att det löste sig när så många djur dött. Jag kan känna din ångest! Jag är verkligen ledsen för din skull :ledsen:. Jag håller tummarna för att att du ska lyckas rädda så många som möjligt i helgen. Mitt erbjudande står kvar. Tveka inte att höra av dig om du behöver något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju dessvärre fyllt i en order och det är den som kommer att gälla vid en tvist. Rent juridiskt kan man inte bortse från detta. Tvisten blir då om det finns ett uppsåt att lura dig, då du sagt att det inte ska avse en order. Då måste du ha papper på att ni kommit överens om att du fyllt i en order, men att det inte ska gälla som det.

När det gäller transporten och det faktum att det mesta dog pga. otillräckligt emballage och bristande värme i transporten, den tvisten blir mellan leverantören och godsfirman.

Eftersom du inte betalt något ska du hålla på din rätt som konsument och inte betala. Men firman du köpt av kommer troligtvis att kräva betalning av dig och då får du bestrida deras krav. Om ni inte hittar en lösning tillsammans, får de stämma dig och du bestrida kraven, sen kommer ni antingen strida i domstol om du kan finansiera detta. Annars kan du anmäla dem till ARN, allmäna reklamationsnämnden. Men det finns inget som säger att de rättar sig efter nämndens beslut eftersom de inte finns i Sverige. (Been there, done that and got the T-shirt).....

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch läste hela tråden måste bara säga att jag tycker mycket av felet ligger hos budfirman då man verkar skita i den levande leveransen´s tillstånd !

om det så kräver övertid så ser man till att få tag i kunden när det gäller levande transporter!

väldigt Tråkigt hoppas dom överlevande mår bra! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det här kanske lösa sig men somligt kanske tål att sägas ändå. När man köper från ett annat land så är principen den att det är lagen i säljarens land som gäller, alltså i det här fallet tysk lag. Hur den ser ut är kanske inget man är fullt uppdaterad på men man kan vara rätt säker på en viss miniminivå, det finns ett EG-direktiv som styr. Inom EU finns det när det gäller konsumentköp (alltså privatperson köper av företag) en viss lägsta skyddsnivå för köparen. Den säger att säljaren är skyldig att se till att varan är felfri vid leverans och är den inte det så gäller i första hand att säljaren skall reparera eller leverera nu felfri vara, bägge kostnadsfritt, alternativt kan köparen har rätt att häva avtalet och då få pengarna tillbaka.

Det där går inte att slingra sig undan hur säljaren än bär sig åt och man har alltså full rätt att reklamera och att förvänta sig att saken rättas till. Dock så ligger det ett stort ansvar på köparen att reklamera snabbt, direkt man ser att något är fel så skall man säga till. Likaså bör man se till att dokumentera vad som hänt på nåt sätt, död fisk kan man ju fotografera och därefter lägga i frysen tillsvidare. Ingen säljare gillar att få höra att djuret var dött och nu har jag slängt det. Hur vet man då att det inte sålts till nån annan?

Sen är det ju en annan sak att det inte är så där alldeles smidigt att dra till Tyskland för att stämma nån för nån påse död fisk, givetvis kan det kosta mer än det smakar. Delvis kan de här rättigheterna alltså vara lite illusoriska men det hindrar ju inte att det kan vara bra att veta att som konsument så har man vissa rättigheter, det kan vara bra att kunna ta till gentemot säljare som försöker skylla ifrån sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen alla, många bra lärdomar att dra från den här tråden! Som sagt så verkar den finansiella biten bli löst på ett tillfredsställande sätt utan strul.

Irene: mycket bra info om den här typen av transporter. Får man fråga var du beställt ifrån och om du beställt sjöhästar på det här sättet?

Anders: menar du att man har rätt trots att butiken säger att de inte ger garantier vid levande transporter utomlands?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar på ett annat sätt i Sverige. Det är olagligt att skicka levande djur via posten. Det måste ske via levande djur transport cargo och jag tror att det bara är 3 flygplattser i Sverige som har den servicen.

Det där är en sanning med viss modifikation. Det finns föreskrifter från EG och Jordbruksverket för djurtransporter men de gäller bara ryggradsdjur. Myndigheterna har alltså i princip inga synpunkter på hur vi transporterar ryggradslösa djur. Det hindrar inte att företagen kan ha synpunkter på vad de vill transportera och det har posten, i stort sett vägrar de ta emot djur, med särskilt tillstånd kan man få skicka bidrottningar och lite annat dock.

När det gäller ryggradsdjur som fisk är däremot så gäller det alltså vissa krav. För att köra sånt kommersiellt, alltså bland annat om man tar betalt för transporten, så måste man vara godkänd djurtransportör och det ställs vidare ett antal krav på särskild besiktning av fordon, djurtransportskylt, utbildning osv, något olika beroende på vad saken gäller men en hel del krav är det. Bussar och godståg brukar inte ha djurtransportskylt, alltså är det kört att frakta djur den vägen. Däremot finns det vissa budfirmor som har tillstånd, alla godkända formor finns här:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/transportorregister/godkandatransportorer.4.b1bed211329040f5080004274.html

Och jag är faktiskt med där, som Ygnäs AB.

Vill man ha ryggradsdjur körda inom Sverige så är det alltså bara de godkända företagen som får göra det. När det sen gäller transporten in i landet så råder det för dagen viss oreda, det står en sak i reglerna och det är nåt annat som tillämpas. Kräftdjur och blötdjur som man måste ha tillstånd för att ta in lär man även fortsättningsvis ta in via de särskilda tullplatser där de kan granska såna sändningar men hur det blir med övriga ryggradslösa djur är det nog lika bra och vänta och se med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders: menar du att man har rätt trots att butiken säger att de inte ger garantier vid levande transporter utomlands?

I princip ja, har säljaren åtagit sig att leverera levande fisk så skall du ha levande fisk. Har du beställd död fisk så skall du naturligtvis nöja dig med död fisk. Skickar man levande fisk och ser det som stor risk att den dör under transporten så skulle fisken sett till hur transportreglerna ser ut inte ha skickats överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått några förfrågningar om vilken affär det är men jag har valt att inte berätta detta om de gör som utlovat, hoppas ni har förståelse för detta. Var väldigt tydliga och försiktiga om ni blir tvugna att göra beställningar som denna.

Om man bara ser till den ekonomiska aspekten har ju butiken agerat föredömligt, och av bara den orsaken skulle det vara intressant att veta vilken det är, så andra kunde beställa därifrån med viss trygghet. Eventuella köp hade fått föregås av ytterligare email konversationer med butiken innan man lägger sin beställning för att styra upp de problem du haft med frakten, men butiker som åtminstonde försöker rätta till felen de gjort förtjänar väl ett erkännande?

Vad är moderators åsikt, är det, eller är det inte rent principiellt tillåtet att ge ut butiksnamnet i ett sådant läge som detta?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är en sanning med viss modifikation. Det finns föreskrifter från EG och Jordbruksverket för djurtransporter men de gäller bara ryggradsdjur. Myndigheterna har alltså i princip inga synpunkter på hur vi transporterar ryggradslösa djur. Det hindrar inte att företagen kan ha synpunkter på vad de vill transportera och det har posten, i stort sett vägrar de ta emot djur, med särskilt tillstånd kan man få skicka bidrottningar och lite annat dock.

När det gäller ryggradsdjur som fisk är däremot så gäller det alltså vissa krav. För att köra sånt kommersiellt, alltså bland annat om man tar betalt för transporten, så måste man vara godkänd djurtransportör och det ställs vidare ett antal krav på särskild besiktning av fordon, djurtransportskylt, utbildning osv, något olika beroende på vad saken gäller men en hel del krav är det. Bussar och godståg brukar inte ha djurtransportskylt, alltså är det kört att frakta djur den vägen. Däremot finns det vissa budfirmor som har tillstånd, alla godkända formor finns här:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/transportorregister/godkandatransportorer.4.b1bed211329040f5080004274.html

Och jag är faktiskt med där, som Ygnäs AB.

Vill man ha ryggradsdjur körda inom Sverige så är det alltså bara de godkända företagen som får göra det. När det sen gäller transporten in i landet så råder det för dagen viss oreda, det står en sak i reglerna och det är nåt annat som tillämpas. Kräftdjur och blötdjur som man måste ha tillstånd för att ta in lär man även fortsättningsvis ta in via de särskilda tullplatser där de kan granska såna sändningar men hur det blir med övriga ryggradslösa djur är det nog lika bra och vänta och se med.

Det finns ett generellt internationellt förbud mot att skicka levande djur och farliga ämnen med posten. I postfördraget från 1929 som antogs vid Världspostföreningens 9:e kongress i London tillkom ett undantag för levande bin, silkesmaskar och blodiglar. Numera är även bananflugor tillåtna.

Varför krångla till det så :ler:?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett generellt internationellt förbud mot att skicka levande djur och farliga ämnen med posten. I postfördraget från 1929 som antogs vid Världspostföreningens 9:e kongress i London tillkom ett undantag för levande bin, silkesmaskar och blodiglar. Numera är även bananflugor tillåtna.

Varför krångla till det så :ler:?

Att Världspostföreningen sagt något innebär ju inte att det blivit olagligt att inte göra så. Även syrsor, mjölmaskar och lite mer i den stilen har tagits emot av posten i Sverige.

Vem som krånglar till saker tål kanske att diskutera, flygfrakt med höga kostnader och diverse pappershantering tycker nog jag verkar krångligt nog. Det måste inte hanteras så, man kan använda andra fraktföretag. Håller man till långt upp i Norrland kanske flyget är enda möjligheten men på sydligare breddgrader är det helt onödigt med så dyra varianter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Vad du än tycker om saken så får man inte skicka levande djur med posten i Sverige.

Så här står det på postens hemsida.

Det är inte heller tillåtet att sända varor som…

  • innehåller döda eller levande djur med undantag av bin, bananflugor, blodiglar och silkesmaskar.

Dessutom står i transportföreskrifterna L5 DFS 2006 framgår att det är IATAs regler LAR (Live Animal Regulations) som gäller utöver den svenska lagstiftningen när det handlar om flygtransporter. I LAR står om tropiska akvariefiskar att isolering måste finnas för varje behållare med fisk och det ska tillhandahållas av den som fraktar djuren. Isoleringen måste medföra att en temperatur på 20 grader kan upprätthållas för den längsta möjliga tid som transporten kan komma att pågå, dvs. om en transport som vanligtvis tar tre timmar skulle kunna komma att pågå i sex så måste isoleringen hålla 20 grader i sex timmar.

Ett brott mot föreskrifterna är ett brott mot djurskyddslagstiftningen och kan leda till böter eller fängelse i högst två år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen är finnlandsbo, och beställningen gjordes från en shop i Tyskland. hur blev det en lagfråga? Och varför skulle Clownen bry sig om lagfrågan, det bör i all rimlighet vara avsändarens ansvar förutsatt att Clownen inte utryckligen kräver utkörning via svenska posten... Tror ni de kör till Helsingfors?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Vad du än tycker om saken så får man inte skicka levande djur med posten i Sverige.

Så här står det på postens hemsida.

Det är inte heller tillåtet att sända varor som…

  • innehåller döda eller levande djur med undantag av bin, bananflugor, blodiglar och silkesmaskar.

Dessutom står i transportföreskrifterna L5 DFS 2006 framgår att det är IATAs regler LAR (Live Animal Regulations) som gäller utöver den svenska lagstiftningen när det handlar om flygtransporter. I LAR står om tropiska akvariefiskar att isolering måste finnas för varje behållare med fisk och det ska tillhandahållas av den som fraktar djuren. Isoleringen måste medföra att en temperatur på 20 grader kan upprätthållas för den längsta möjliga tid som transporten kan komma att pågå, dvs. om en transport som vanligtvis tar tre timmar skulle kunna komma att pågå i sex så måste isoleringen hålla 20 grader i sex timmar.

Ett brott mot föreskrifterna är ett brott mot djurskyddslagstiftningen och kan leda till böter eller fängelse i högst två år.

Ja men det är ju inte det jag ifrågasatt, man får inte skicka djur (med vissa undantag) med posten men det beror dock inte som du skrev först på att det skulle vara olagligt utan på postens regler. När det sen gäller flyg så finns det förvisso regler för det men det jag vill ha sagt att är att det att man inte får skicka på post innebär att man i stället måste skicka med flyg med allt krångel det innebär. Det finns företag som får köra djur i bil fullt lagligt och då är man fri från åtskilligt av krångel och kostnader som flyget innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen är finnlandsbo, och beställningen gjordes från en shop i Tyskland. hur blev det en lagfråga? Och varför skulle Clownen bry sig om lagfrågan, det bör i all rimlighet vara avsändarens ansvar förutsatt att Clownen inte utryckligen kräver utkörning via svenska posten... Tror ni de kör till Helsingfors?

B!

Som jag ser det handlar tråden om en mycket tråkig erfarenhet som han gjort. Jag tycker att man kan använda den erfarenheten till att hjälpa andra så dom inte råkar ut för samma sak. Tror inte att Clownen har något emot det. Det finns tydliga internationella regler för hur en frakt av levande fiskar ska gå till och följer man dessa får man förhoppningsvis en leverans med friska levande fiskar. Då är det väl värt att betala lite extra för det? Clownen är väl inte den enda som har beställt fiskar från utlandet? Säkert inte heller den enda som har råkat illa ut. Är det fel tycker du att försöka hjälpa andra så de inte behöver uppleva samma sak?

En sak kan jag i alla fall säga. Att om jag vore Clownen och öppnade den leveransen och mina fiskar till min förtvivlan var döda, spelar det ingen roll om det är avsändarens ansvar. Det gör inte det hela mindre hemskt. Du kanske ser på det som ett kapital som går till spillo. Jag ser på det på ett helt annat sätt. Det är levande varelser, liv som går till spillo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men det är ju inte det jag ifrågasatt, man får inte skicka djur (med vissa undantag) med posten men det beror dock inte som du skrev först på att det skulle vara olagligt utan på postens regler. När det sen gäller flyg så finns det förvisso regler för det men det jag vill ha sagt att är att det att man inte får skicka på post innebär att man i stället måste skicka med flyg med allt krångel det innebär. Det finns företag som får köra djur i bil fullt lagligt och då är man fri från åtskilligt av krångel och kostnader som flyget innebär.

OK. Det visste jag faktiskt inte. Tack för tipset!

Kan du rekommendera någon firma som skickar levande fiskar från Tyskland till Finland/Sverige med bil och har levande djur garanti? Det är alltid intressant att hitta billigare mindre krångliga alternativ eftersom att jag handlar mycket levande djur från utlandet. Vilken firma anlitar du själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tramsigt med att det ska vara så hemska att skicka fisk med t.ex bussgods, posten DHL. Kolla bara hur de transporterar, kor, höns, får mm inom EU, det är upprörande!!
Det motiveras sannolikt med att de ska i alla fall bara slaktas, och vad kan egentligen vara värre än att vara på en enkel resa till att dödas?
Som jag ser det handlar tråden om en mycket tråkig erfarenhet som han gjort.
Det var så det började i alla fall. Sedan spårade det ur, och inriktade sig på lagar som var helt irrelevanta, och transportbolag vars förordningar förbjuder frakter som den här, men i alla fall inte verkar i Finland.
Jag tycker att man kan använda den erfarenheten till att hjälpa andra så dom inte råkar ut för samma sak.
Jag har ärligt talat bara sett ett försöka att hjälpa till så att sånt här inte inträffar, och det var förslaget att ta båten till stklm.
Tror inte att Clownen har något emot det. Det finns tydliga internationella regler för hur en frakt av levande fiskar ska gå till och följer man dessa får man förhoppningsvis en leverans med friska levande fiskar.
Det finns riktlinjer, utfärdade av UPU, men dessa är inga regler, det är fritt för varje land, och transportfirma (I Sverige tex Citymail, och Posten) att själva sätta ett regelverk som tillåter saker utöver UPU's riktlinjer. Dessa riktlinjer i sin tur begränsas av lagstiftning, och dessa lagar kan utformas helt oberoende UPU's riktlinjer. Så vitt jag vet finns det inte ens ett maktmedel att sätta bakom om något medlemsland väljer att ha inskränkningar som är mer restriktiva, men det skulle ju motverka syftet bakom UPU. UPU grundades för att underlätta utbytet av post, och styra upp saker som tex avgifter.
Då är det väl värt att betala lite extra för det?
Märkligt hur alla tror att problem försvinner bara för att man kastar pengar på dem. Självklart är det värt både ett par extra slantar, och extra tid investerad för att få det hela att flyta på ett smidigt sett. Det var det Clownen försökte organisera, och det enda konstruktiva rådet till hans försök skulle möjligen vara "betala först när allt är organiserat till belåtenhet / lämna ut kredit/betalkorts uppgifterna först när allt är organiserat till belåtenhet."
Clownen är väl inte den enda som har beställt fiskar från utlandet? Säkert inte heller den enda som har råkat illa ut. Är det fel tycker du att försöka hjälpa andra så de inte behöver uppleva samma sak?
Ja. När hjälpen består av att svänga sig med paragrafer och (felaktig) information om lagstiftning som är helt irrelevant, så, definitivt. Om hjälpen består av mer konkreta förslag, tex länkar till transportbolag som åtar sig att hämta varan på försäljningsplatsen, och transportera den till mottagaren med garanti på hälsotillståndet vid leverans, självklart inte. Jag känner inte till något sådant transportföretag, och jag inbillar mig att om det finns, är det antagligen billigare att investera tid i projektet och åka och hämta sina fiskar själv. Ännu ett exempel på när det finns bättre alternativ än att bara kasta pengar på ett problem kanske...
En sak kan jag i alla fall säga. Att om jag vore Clownen och öppnade den leveransen och mina fiskar till min förtvivlan var döda, spelar det ingen roll om det är avsändarens ansvar. Det gör inte det hela mindre hemskt. Du kanske ser på det som ett kapital som går till spillo. Jag ser på det på ett helt annat sätt. Det är levande varelser, liv som går till spillo!
Din förtvivlan ger inte dem livet åter. Självklart är det bättre om levande transporter kommer fram med levande djur, men när de inte gör det, är det dags att se över vems fel det var, varför det blev fel, och vem som ska kompenseras ekonomiskt. Något Clownen själv, med flera uttryckt funderingar runt.

Ska vi ge oss in på det rent etiska, är hela akvariehobbyn systematiskt djurplågeri, vilket mer eller mindre gäller för alla former av djurhållning. Vilket är då värst. Plötslig och oväntad död, eller en tillvara som närmast kan beskrivas som ett kollektiv instängt i en gymnastiksal hela livet. En gymnastiksal som någon annan godtyckligt sköter städning, vädring, och möblering i. Jag är inte så säker på vilket som egentligen är att föredra ur fiskens perspektiv. Självklart gör vi alla så gott vi kan, men ingen av oss kan fråga och få bekräftat bad som fungerar bäst för våra invånare, utan det som i slutändan avgör är vad vi anser är estetiskt tilltalande.

Jag kan tillägga att jag äter kött, för att jag tycker det är gott, och inte drabbas ett dugg av dåligt samvete. En annan form för systematiskt djurplågeri som jag nämnde tidigare är självklart uppfödning av kött djur. Fisk äter jag inte, för att jag inte tycker det är gott, vilket även gäller skaldjur. När polarna vill äta fisk anklagar jag inte dem för att vara hemska och orsaka utarmningen av haven, men när de frågar om de inte kan få dra upp något ur mina akvarium för att tillaga det får de självklart ett nej. Hur passar det ihopa med den stora glädje jag har för kött, som producerats under motsvarande former? Nä. Skenhelighet ligger inte för mig. Vi ser våra invånare mer eller mindre som förbrukningsmaterial med personligheter, och som alla förbrukningsmaterial ser vi dem i huvudsak som ett ekonomiskt värde när de inte fungerar. Vi är villiga att betala stora summor för dem för deras estetiskt tilltalande utseende, och när de då avlider utan att vi fått njuta av utseendet vill vi kompenseras.

Kan vi kanske släppa alla dessa sidospår, och försöka fokusera på vad tråden egentligen handlar om. Vad man har för möjligheter gentemot handlaren när det redan har gått fel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte speciellt snällt att totalsåga någons samtliga inlägg på denna sidan och sen uppmana alla att släppa dessa "sidospår"... vad sägs om att vara den som börjar med att släppa det istället för att vara den som börjar kasta paj? Dina åsikter om matetik är ju inte direkt on topic.

Back to topic:

Hur har det gått med leveransen? Hur mkt har klarat sig nu när det gått ett par dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...