Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Tja! har köpt en saltmätare från pwss nu, har en salthalt på 1.018,5 om man ska vara exakt, vid 26 grader i akvariumet. bör höjja till 1.022 ca eller har jag fel?

Har också fått i skummaren.. har satt den tillfälligt på ett stabilt bygge som jag fixat men skall senare ner i sumpen då den kommer igång. Dock så läckte den, bifogar bild så ni får se. Lagade packningen som saknades tillfälligt med en donga (kondom) =D

Hållt en vecka nu så, (riktig packning är påväg).

Mvh Robban

post-3006-14468917234068_thumb.jpg

post-3006-14468917234289_thumb.jpg

post-3006-14468917234469_thumb.jpg

post-3006-14468917234683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hallå!!

gör ett stort vattenbyte och försök att höja sakta upp till minst 1.023 i salthalt.

vad menar du med MG + CA 1300mg/L?? är det MG värdet du har fått fram? men sen så får du fram 1040 i MG också??

har du nått att buffra upp dina värden med? dit KH bör aldrig gå under 6 för då får du obalans i PH och dyligt.

vänte med fisk och koraller ett tag till tills att du har fått iårdning på ditt vatten så det inte dör när de kommer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gör ca och mg test så gör jag en test för att få ut ca+mg, sen räknar jag ut bara ca, tar bort ca från ca+mg och då får jag ut mg. fattar du? =)

alltså 1040 i mg och 260 i ca.

Har stoppat i 3 tsk bikarbonat (blandat i 2 liter vatten sedan hält i)

Vet att KH inte får gå under 6 men får inte upp KH =S

Väntar med fisk och koraller men börjar bli riktigt otålig nu. och så kan inte min handlare ta hem för han påstår att han inte kan ta få fiskar.. och ska han ta många så måste han ha sin saltavdelning igång. har ju bara en salt handlare i närheten av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tagit lite tester idag...

PH: 8.0

KH: 2.5

Nitrit: 0

Nitrat: 30 mg/L

MG + CA :1300 mg/L

Magnseium: 1040 mg/L

Kalcium: 260 mg/L

Salt: 1.0185

Temperatur: 27 grader

Kommentarer?

vilket märke är det på testerna ? många av dina värden är riktigt kassa rent ut sagt..! men som ett försök till att rätta till det så ersätt avdunstat vatten med saltvatten tills du nått upp till 1.022-1,024. om detta går snabbt så mät allt igen.. något är galet.. Kh,Mg,Ca är långt bortom

riktvärden som man bör försöka hålla, men den del hänger säkert på den låga salthalten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat värdena på mitt nyköpta saltvatten idag för att vara säker på att man får rätt saker.

Såhär ser det ut:

PH: 8.0

KH: 2.5

Nitrat: 0 mg/L

Temp: 18.5

Salt: 1.019

Magnesium: 1240 mg/L

kalcium: 360 mg/L

(Man ser ju vart mitt dåliga KH kommer ifrån)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper färdigt vatten.... Därför folk varit intresserade av värdena.. har ingen osmosanläggninghemma därav köper jag istället..

Betalar du för det där skitvattnet?

Köp salt och kör på kranvatten istället!

Bra mkt bättre än det där iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har ju inga egna akvarium igång därför kan han ju inte fylla på sitt eget..

Kranvatten ska man väll aldrig köra med om jag fattat det hela rätt?

Alla värden ser väll bra ut förutom att MG är 40 över och CA är 40 under.. och då katastrofen.. KH.2.5 (bör 8)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen dKh du mäter? Funderade om det inte kunde vara en annan måttenhet.

Att blanda eget med kranvatten är nog bättre än de du köper, sen kan det vara vettigt att köpa osmosvatten för att fylla på för de som dunstar.(eller så skaffar du en osmos ;))

Magnesiumet är inte högt utan lågt, lägg dig heldre kring 1300-1350.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde första 8-10 månaderna utan osmos och hade bra värden på det mesta utan nitrat

och inga jätte stora problem med alger utan bara cyano 2ggr istortsett som jag krigade bort, och

sen lite gröna alger och så men inga långa håralger typ bryopsis.

och om du t.ex bara tänker köra mjukkoraller eller åtmindstonde börja med det tills du köpt en osmos så är bara nitrat bra då mjukisar gillar nitrat.

Jag skulle helt och hållet råda dig till att blanda eget vatten med kranvatten om du nu mäter rätt och får dem där värdena på vattnet du köper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du färdigblandat saltvatten, så se till o få med rätt salthalt iaf.

Det vore som o gå på systemet och köpa starköl och upptäcka att man fått folköl istället... Hur kul är det på en skala?

Be dem mäta vattnet i butiken när du är där så du kan se vad de mäter och hur de gör.

Det kan ju vara så att det är du som mäter galet. Alla har vi ju varit nybörjare nån gång.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plöjde lite snabbt igenom tråden, jag är hyfsat säker på att du har tex seachems test för kh.

Dvs när du skriver att du har 2,5 så är det ett helt ok värde då du inte mäter i dKh utan i meq/l. 2,5meq/l=7dKh, 3meq/l=8,4dKh.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot så brukar ju butiker ha en salthalt vid 1.019-1.021 för att fiskar andas lättare i lägre salthalter och på så sätt så är det större överlevnadsgrad på fiskarna dom får hem efter t.ex import.

Så du kanske får köpa en hink salt och tillsätta lite själv hemma för att komma upp i en högre salthalt för att få koraller etc att trivas bättre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar =)

Nu e de som så att jag har haft igång mitt akvarium i över ett halvår..

har även till största del rätt på värdena..

Vill ha i nått mer än levandesten för att känna att man e på gång, e rätt tråkigt att bara se massa ls med alger på.

Vart kan man hitta Percula (clownfisk) någonstans i halmstad trakten?

Pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det väl som så att om Tempen är 18.5 så är det väl inget konstigt med en salthalt på 1.019. om man inte vill ta hänsyn till temp måste man ju kolla densiteten istället promillen som han gör nu. Utan att veta exakt skulle jag tippa att vid en temp på 25grC så får han nog en salt halt runt 1.025 så illa värden är det nog inte... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Clowner gå ner i "viloläge" på natten så dom halvt ligger på botten och simmar bara precis så dom håller sig kvar?

Blev lite rädd inatt när Coral gjorde så men va full fart på henne i morse..

Föresten hur länge bör jag ha tänt i akvariumet nu när jag har fiskarna i? har bara haft tänt 3 timmar om dagen innan dom kom i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...