Gå till innehåll

Höja pH i kallt saltvatten


Rekommenderade inlägg

Jag har länge haft problem med ett lågt pH-värde i mitt kalla saltvattensakvarium. Det har pendlat mellan 7,6 och 8,0. Oftast håller det sig på 7,8 på kvällstid.

Har testat att mata skummaren med utomhusluft utan märkbar skillnad.

Nästa steg var att testa att ta lite akvarievatten i en spann och lägga i en syresten och blåsa på med utomhusluft i några timmar. pH gick upp till 8,3. Nice!

Det sporrade till att testa att lägga i en ordentlig luftsten på 15cm i akvariet och mata in duktigt med luft. Efter nio timmar hade pH ökat från 7,7 till 7,8. Inte det resultat jag hoppats på. Problemet var också att vattnet stänkte ordentligt och saltvandring var ett faktum. Projektet lades ner…

Kalkvatten är ju bra i tropiska akvarier, men mitt akvarium har en avdunstning på mindre än 1 liter i veckan, eftersom vattnet är så kallt. Bara 13 grader.

Så frågan till alla glada saltisar blir: Hur ska jag få upp mitt pH?

Lite fakta i målet:

Akvariet är på 90 liter och är belyst med en 50 W vanliga hushållshalogen i 8 timmar per dag och en extra 50 W i 4 timmar. Det är ju vinter nu 

Cirkulationen sköts av två Hydor Koralia 1 = 2x1500 L/h

Ett Eheim ytterfilter på 600 l/h fylld med EphiSubstrat sköter nitrifikationen (tror jag) 

Skummaren är en RedSea Prizm 400, som skummar på bra.

Jag kör med vodkametoden, men har inte lyckats få ner nitrathalten ännu. Däremot har fosfatet blivit omätbart.

Ikväll hade jag följande vattenvärden:

pH: 7,8 (JBL)

KH: 10 (Elos)

Ca: 420 ppm (JBL)

Mg: 1280 ppm (JBL) (Ska höjas)

NO2: 0 ppm (JBL)

NO3: ca 30-40 ppm (Salifert)

PO4: 0 ppm (Salifert)

Salthalt: 29,5 g/L

Temp: 13 grader

Det blev mycket text, men jag hoppas att någon kan hjälpa till med ett gott råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt experiment med hinken tyder på att du har rätt så bra koldioxidproduktion i karet (eller din lägenhet). Luftning med uteluft är ett trick du kan använda men eftersom du inte vill ha det i karet av andra skäl så återstår bara att använda natriumhydroxid. Kalciumhydroxid som är i stor del självreglerande kan du ju inte använda pga dålig avdunstning. Ett sätt att använda det är ju annars att om du gör veckovisa vattenbyte med ett lite saltare vatten och sedan under veckan tar ut en liter vatten per dag och ersätter den med kalkvatten. Du kommer då att få lite fluktationer i salthalten vilket iofs jag intetror är så farligt just i kallvattnet. Annan metod är dock natriumhydroxid men då får du vara ytterst försiktig och dosera väldigt lite, helst både morgon och kväll. Helst skall du ha en elektronisk pH mätare. I fall du har det så kan du automatisera hela processaen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid som är i stor del självreglerande kan du ju inte använda pga dålig avdunstning. Ett sätt att använda det är ju annars att om du gör veckovisa vattenbyte med ett lite saltare vatten och sedan under veckan tar ut en liter vatten per dag och ersätter den med kalkvatten. Du kommer då att få lite fluktationer i salthalten vilket iofs jag intetror är så farligt just i kallvattnet.

MVH Lasse

Tack för alla tips, Lasse!

Jag fastnade för varianten att ta ur en liter om dagen och ersätta med kalkvatten. Men jag modiferar metoden lite:

Om jag tar bort 1,5 liter och långsamt fyller på med 1 liter kalkvatten och samtidigt häller på 0,5 liter saltvatten med salt för 1,5 liter så slipper jag salthaltsfluktuationer i karet.

Ska se om det funkar som det är tänkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju inte om jag har så mycket konkreta förslag men svamla lite kan jag ju ändå...

Det man kan fundera på när pH inte vill upp är ju om vattnet skulle behöva buffras bättre vilket skulle tala för att sätta till en blandning av natriumbikarbonat och natriumkarbonat. Samtidigt är ju KH inte alarmerande lågt och den blandningen tillför ju rakt inget kalcium. Att det går att lufta upp pH kan ju tyda på att det är mycket koldioxid i lösning, du har inte mätt hur det ligger till med syre? Vad du skulle kunna göra är att prova med en lindträutströmmare, den gör mycket mindre bubblor vilket dels innebär att det inte stänker så mycket och dels att luftningen blir betydligt effektivare.

Sen tål det ju också att fundera på om det blir rätt om vi köper metoder och mål från korallrevsakvarier rätt av. Det finns ju åtskilligt mer näring i nordiska vatten så kanske är det inte så att målet på näring skall vara typ noll. 30 - 40 ppm nitrat är kanske att ta i ändå men vad som också tål att överväga är kvoten mellan N och P, den kan vara väl så styrande för vilka alger som dyker upp som de absoluta värdena så att klämma åt det ena utan att få ner det andra kan stöka till det.

Frågan är ju också vilka näringsämnen och vilka värden som är eftersträvansvärda. Kalcium är ju viktigt om man har djur som bygger upp skal och annat av det ämnet men hur viktigt är det i kallvatten? Det kanske är andra ämnen som är väl så viktiga, är inte tång känt för att innehålla en hel del jod t ex?

Jag tror det inte är självklart att det som är utprovat i varmt vatten till korallrev är det optimala i kallare vatten till noridiska djur, alltså har vi nog lite pyssel framför oss. Vilket ju kan vara spännande i och för sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Jag vet ju inte om jag har så mycket konkreta förslag men svamla lite kan jag ju ändå...

Det man kan fundera på när pH inte vill upp är ju om vattnet skulle behöva buffras bättre vilket skulle tala för att sätta till en blandning av natriumbikarbonat och natriumkarbonat. Samtidigt är ju KH inte alarmerande lågt och den blandningen tillför ju rakt inget kalcium. Att det går att lufta upp pH kan ju tyda på att det är mycket koldioxid i lösning, du har inte mätt hur det ligger till med syre? Vad du skulle kunna göra är att prova med en lindträutströmmare, den gör mycket mindre bubblor vilket dels innebär att det inte stänker så mycket och dels att luftningen blir betydligt effektivare.

Sen tål det ju också att fundera på om det blir rätt om vi köper metoder och mål från korallrevsakvarier rätt av. Det finns ju åtskilligt mer näring i nordiska vatten så kanske är det inte så att målet på näring skall vara typ noll. 30 - 40 ppm nitrat är kanske att ta i ändå men vad som också tål att överväga är kvoten mellan N och P, den kan vara väl så styrande för vilka alger som dyker upp som de absoluta värdena så att klämma åt det ena utan att få ner det andra kan stöka till det.

Frågan är ju också vilka näringsämnen och vilka värden som är eftersträvansvärda. Kalcium är ju viktigt om man har djur som bygger upp skal och annat av det ämnet men hur viktigt är det i kallvatten? Det kanske är andra ämnen som är väl så viktiga, är inte tång känt för att innehålla en hel del jod t ex?

Jag tror det inte är självklart att det som är utprovat i varmt vatten till korallrev är det optimala i kallare vatten till noridiska djur, alltså har vi nog lite pyssel framför oss. Vilket ju kan vara spännande i och för sig...

Satt o kollade lite i mina akvariejournaler och kom ihåg den här gamla tråden. Kan kanske vara intressant att få en liten rapport hur det gick.

Som sagt var pH-värdet ganska lågt i mitt kalla akvarium under vintern, så jag testade Lasses tips att ta ur 1,5 liter akvarievatten. Detta ersattes med 1 liter kalkvatten och ½ Liter saltvatten med salt för 1½ Liter... Hängde ni med nu?? :snurrig:

pH gick upp till 8,0 - 8,2, men den stora nackdelen såg jag efter en månad när jag mätte mina andra värden. KH låg på 18 och Ca var 500 ppm. Slutsatsen var att inget i karet konsumerade det jag hällde i.

Men pH-värdet har varit normalt under sommaren tack vare hög fotosyntes. Hur det går nu under vintern får bli en annan fråga...

Bygert:

Angående näringsvärdena går det inte att få upp dem alls under sommarhalvåret. Både P och NO3 ligger på nollan. Tången konsumerar allt :smiley20: Jag har testat att dosera lite järn-gödning utan vare sig positiv eller negativ reaktion, så det projektet vilar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Tänkte fortsätta i denna tråden med tanke på att ämnet fortfarande stämmer trots att det gäller mitt 500-liters kalla kar.

Problemet är att jag aldrig får upp pH över 8.0. Jag har alltid misstänkt organiska syror av nån sort. (Typ humus).

Lite fakta om akvariet är att det knappt finns nån fotosyntes. Den som finns sker i ett litet algfilter i sumpen. Akvariet är bara belyst når jag tittar på det. Djuren består av fiskar, anemoner, några tagghudingar och ett par krabbor.

Jag mätte vattnet i akvariet 160503:

pH: 7,65  (Mätt med en kalibrerad elektronisk pH-mätare, fick även samma med ett JBL dropptest)

KH: 6,1

Ca: 400 mg/l

Mg: 1200 mg/l

Salt : 35 promille

Temp: 11.5

 

Luftade vattnet utomhus i en spann under tre timmar:

pH: 7,65

Uppenbarligen är det inte kolsyra i vattnet som drar ner pH.

Hällde i dubbelbuffert för att se om det hjälper något.

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag 160505 mätte jag akvarievattnet igen för att se hur dubbelbufferten påverkat:

pH: 7,80

KH: 9,2

 

Diskussion:

Dubbelbufferten fick upp KH rätt mycket, men pH ökade endast med 0,15 enheter.

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade nytt saltvatten baserat på osmosvatten. Hälften fick luftas i samma rum som akvariet och hälften ute i det fria. Vattnets värden efter knappt tre timmar var:

Ca: 370 mg/l

Mg: 1140 mg/l

Salt: 33 promille

KH: 9.6

pH inne: 7,97

pH ute: 7,99

 

Diskussion:

Varför är inte pH högre på nyblandat vatten? Svårt att jobba mot sådana förutsättningar om man häller i nyblandat vatten som ligger på lägsta nivån på pH redan från start. Är det fler som får så lågt pH på nyblandat vatten?

Fortsättning:

  • Testar att köra vattnet utomhus/inomhus under natten och ser om det stabiliserar sig. Ska även testa att höja salthalten lite imorgon.
  • Ska se hur nyblandat vatten beter sig om jag doserar NaOH. Höjs KH också?
  • Mäta värdena på slammet i akvariet. Misstänker att det finns en del otäckheter där.
  • Ska ta vattenprover från havet och mäta för att se om det går att använda vid vattenbyten. Skulle även vilja ta vattenprov från 10 meters djup om jag kan få till ett enkelt sätt att få upp vattnet utan att få det förorenat av ytvattnet. Lite klurig nöt att knäcka utan att behöva slänga ut massa pengar på en barlastpump och slang.
Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju ordentligt konstigt att ditt nyblandade vatten inte håller högre pH ens med luftning utomhus. Jag ska mäta på mitt nyblandade vatten nästa gång och jämföra, mitt test är ganska svårtolkat dock men bör gå läsa ut om det är över eller under 8 iaf.

Havsvatten mätningen ser vi fram mot. Du kan inte sätta en 10 meter lång armerad luftslang med en tyngd i ändan och använda en pentry pump som du sätter precis under vattenytan. Typ en sådan här pump: http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Inline-pump-2000024260/ ? Med någon sådan här slang: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Tryckluftsslang-2000017752/ Så kaviterar förhoppningsvis inte slangen av trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute i Lysekil idag på annat ärende och drog även backar, men tror du att jag kom ihåg att mäta ytvattnet? NEJ... Hmmm..

Pentrypumpen ser trevlig ut, men jag är inte så sugen på att slänga ut pengar om det visar sig att bottenvattnet håller för dålig kvalitet för att användas i akvariet. Måste fundera lite till innan jag tar fram plånboken.

Jag skulle bli väldigt tacksam om du tog värdena på ditt nyblandade vatten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det "nyblandade" vattnet stått i några dagar och bubblat, både ute och inne. Innevattnet har fortfarande pH 7,98 men utevattnet har stabiliserat sig på 8,07. Det är lite bättre. Akvarievattnet har samma pH både ute och inne så något annat än kolsyra drar ner det.

Det bildas väldigt mycket slam i akvariet och det sedimenterar i sumpen, så jag sög ut lite grand och filtrerade det i ett artemiafilter. När det mesta av vattnet var borta blandade jag slammet i lite av det nyblandade vattnet och mätte pH. Det sjönk från 8,00 till 7,92. Så slammet innehåller nått som sänker pH.

Om detta är hela förklaringen till akvariets låga pH återstår att se, men ett första steg blir att dammsuga akvariet vid varje vattenbyte. Kanske även en filtersocka i sumpen. Den kommer snabbt gro igen, så vi får se om jag lyckas att tvätta ur den varje dag...

2016-05-07 001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ordentligt med slam där. Kan det vara att rester från matning inte bryts ned ordentligt i kylan och det ansamlar sig? För vad skulle det annars vara för något. Mat är ju det enda du tillför akvariet, ljusmängden är ju väldigt begränsad.

Hur är pH i det lilla akvariet du har förresten? Och hur är det med sedimentering och liknande där?

PH är ju annars en av de svårste faktorerna vi har då det inte går att "fylla på" utan vi måste arbeta ganska hårt för att skapa förusättningarna som inte sänker det istället. Jag tror att ordentliga refugier med algodlingar är en sak som borde fungera bäst för oss. Eller göra som vår norrman och bygga en ozon nedbrytningsreaktor kanske om man har mycket ämnen i vattnet som är svåra att bryta ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är nog inne på rätt spår. Matningen till de filtrerande djuren är rätt omfattande och det är ju i pulverform. Så det blir nog en hel del över som sedimenterar.

Ska kolla sedimenteringen och pH i det lilla karet. Bra tanke.

Jag är också inne på algodling. I framtiden ska jag nog ha ett lite mindre kar där sumpen står nu och ha det som ett renodlat tångakvarium. Det löser alla pH- och näringsämnesproblem i ett trollslag. Men det hade varit kul att kunna lösa det på annat sätt också för att veta i framtiden. Angående nedbrytningsrektorn är jag lite orolig för att ozonet drar upp ORP-värdet farligt högt om man kör det kontinuerligt. Min skummare är matad med ozon när ORP går under 380, men vattnet ligger på runt 450 vilket är på övre gränsen. Så jag kan nog inte köra en sån reaktor utan att ligga skyhögt i ORP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5 december 2008 at 22:34, Slanten sa:

Jag har länge haft problem med ett lågt pH-värde i mitt kalla saltvattensakvarium. Det har pendlat mellan 7,6 och 8,0. Oftast håller det sig på 7,8 på kvällstid.

Har testat att mata skummaren med utomhusluft utan märkbar skillnad.

Nästa steg var att testa att ta lite akvarievatten i en spann och lägga i en syresten och blåsa på med utomhusluft i några timmar. pH gick upp till 8,3. Nice!

Det sporrade till att testa att lägga i en ordentlig luftsten på 15cm i akvariet och mata in duktigt med luft. Efter nio timmar hade pH ökat från 7,7 till 7,8. Inte det resultat jag hoppats på. Problemet var också att vattnet stänkte ordentligt och saltvandring var ett faktum. Projektet lades ner…

Kalkvatten är ju bra i tropiska akvarier, men mitt akvarium har en avdunstning på mindre än 1 liter i veckan, eftersom vattnet är så kallt. Bara 13 grader.

Så frågan till alla glada saltisar blir: Hur ska jag få upp mitt pH?

Lite fakta i målet:

Akvariet är på 90 liter och är belyst med en 50 W vanliga hushållshalogen i 8 timmar per dag och en extra 50 W i 4 timmar. Det är ju vinter nu 

Cirkulationen sköts av två Hydor Koralia 1 = 2x1500 L/h

Ett Eheim ytterfilter på 600 l/h fylld med EphiSubstrat sköter nitrifikationen (tror jag) 

Skummaren är en RedSea Prizm 400, som skummar på bra.

Jag kör med vodkametoden, men har inte lyckats få ner nitrathalten ännu. Däremot har fosfatet blivit omätbart.

Ikväll hade jag följande vattenvärden:

pH: 7,8 (JBL)

KH: 10 (Elos)

Ca: 420 ppm (JBL)

Mg: 1280 ppm (JBL) (Ska höjas)

NO2: 0 ppm (JBL)

NO3: ca 30-40 ppm (Salifert)

PO4: 0 ppm (Salifert)

Salthalt: 29,5 g/L

Temp: 13 grader

Det blev mycket text, men jag hoppas att någon kan hjälpa till med ett gott råd!

CO2-tvätt av skummarluften löser problemet OM du har en tillräckligt kraftig skummare. Då vädrar du akvariets vatten mot en luft som har 0 i CO2, varvid akvariet får mkt lättare att andas ut sitt överskott av CO2. Detta sker alltså bara i luft/vatten interfacet som finns i skummaren, men som sagt, är den tillräckligt stor kommer du får en stor effekt av detta. Dom flesta som gjort detta för en ph höjning mellan 0.15-0.2 enheter. Själv sotben heter Divesorb, och du kan hitta en tråd skapad av mig själv här på SG där jag beskriver hur jag gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Du är nog inne på rätt spår. Matningen till de filtrerande djuren är rätt omfattande och det är ju i pulverform. Så det blir nog en hel del över som sedimenterar.

Ska kolla sedimenteringen och pH i det lilla karet. Bra tanke.

Jag är också inne på algodling. I framtiden ska jag nog ha ett lite mindre kar där sumpen står nu och ha det som ett renodlat tångakvarium. Det löser alla pH- och näringsämnesproblem i ett trollslag. Men det hade varit kul att kunna lösa det på annat sätt också för att veta i framtiden. Angående nedbrytningsrektorn är jag lite orolig för att ozonet drar upp ORP-värdet farligt högt om man kör det kontinuerligt. Min skummare är matad med ozon när ORP går under 380, men vattnet ligger på runt 450 vilket är på övre gränsen. Så jag kan nog inte köra en sån reaktor utan att ligga skyhögt i ORP.

Jag tror inte en hög ORP i sig är skadlig. Det är när du driver upp den för högt med hjälp av Ozon (fria radikaler) som det är farligt. Ligger du på normala 450 i ORP så är nog det skadliga med hjälp av ozon betydligt högre - däremot - ligger du normalt på en ORP på 200 så skulle inte jag driva upp ORP över 350 med hjälp av ozon. Det verkar inte vara koldioxiden i det här fallet men jag vet inte om koldioxid löser bättre i kallt vatten än varmt så det kan vara det ändå.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Hi slanten, here is a tip I gave to someone else recently. I haven't tried it myself though:

Get some high quality bitumenous GAC like a 1650 gram box of Fluval carbon. There is a bag in the box. Fill about 0.5 liters of carbon in the bag, rinse well, and hang in the sump for about 4 days. Then change the carbon and hang for another 4 days. Do this until you can see the brown color in the water disappear. If the brown humic substances from algea/food etc cause the pH drop, the pH should rise. You don't need a reactor for the carbon, the substances will diffuse into it. 

Please respond in swedish. I understand swedish, I just can't write it.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@norskfisk

Känns lite lustigt att svara på svenska :)

Är det skillnad på vanlig aktivt kol och "bitumenous GAC"? Jag har nämligen redan aktivt kol i en påse vid skummarens utlopp eftersom jag kör ozon ibland. Detta gör även att vattnet är kristallklart. Då kanske det inte finns humusämnen i vattnet, trots allt?

@jonasroman

Låter som en god idé att använda Divesorb. Jag har ett paket på hyllan sen flera år, men där gör den ingen nytta.

@Lasse

Bra att veta angående ORP. Ska koppla loss ozonen ett tag och se om ORP sjunker innan jag drar på igen.

@mikoto

Salthalten i det lilla akvariet är 35 promille och pH 7,6. Det är bara vatten från havet i karet, men salthalten beror på att det dunstat rätt kraftigt. Det är nog mer intressant att veta värdena från havet innan jag använder mig av havsvatten vid vattenbyte. Så hoppas att jag kommer ihåg att åtminstone testa ytvattnet nästa gång jag är i Lysekil...

 

Så här är planen:

  • Göra en sak i taget för att se om det får effekt.
  • Eventuellt testa "bitumenous GAC" (Beroende på svar från Jan-Olav)
  • Stänga av ozonet.
  • Dammsuga sanden i hela akvariet.
  • Göra ett 50%-vattenbyte, minst, med syntetiskt salt.  
  • Installera en filtersocka på tillflödet i sumpen.
  • När vattenbytet är utvärderat; installera Divesorb på skummaren.
  • När divesorb är utvärderat; sätta på ozonet/aktivt kol.

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


If you already use ozone and activated carbon and the water is clear, then I don't know if it would help to change carbon. I was thinking that you could see brown color on the water.

Granular bitumenous carbon looks like small stones (typically about 5 mm in diameter) and is made from bitumen (asfalt). It is one of the best carbons for aquariums since the pores are large and can take in the large organic molecules in water. It is also hard, which prevents dust. Another type that is good is lignite (a type of coal found in mines), but it is softer and gives more dust.

Some of the cheaper types on the market are supposed to be pellets made from coconut. Those are made for air filtration and have very small pores, too small for large water borne molecules. But I don't really know what brands or how common it is. I have just decided to go with bitumen because it is user friendly, easy to get, not too expensive and recommended by "Boomer" who is the carbon guru in the american reefing community.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Det var inget jag kände till, men misstänkte. Syre har ju samma egenskap: att det löser sig lättare i kallt än varmt vatten. Detta gör det än mer intressant att använda koldioxid-scrubber. Det hjälper dock inte mot den kolsyra som produceras i akvariet av alla dess invånare, bakterier och högre djur. Får nog även försöka få till högre vattenrörelse och ventilation mellan vattenyta och täckglas. (Täckglaset måste finnas för isolering)

@norskfisk

Bitumenkol låter ändå väldigt lockande i och med egenskapen att det kan absorbera stora organiska molekyler. Det är ändå värt att testa i framtiden. Allt som hjälper pH i positiv riktning är välkommet.

Kollade din blogg där du dokumenterade ditt akvarium med filtrerande djur. Kunde inte hitta någon pH-mätning. Kommer du ihåg vilket pH du brukade ha i det akvariet?

 

Reviderad plan (Göra en sak i taget för att se om det får effekt):

  • Stänga av ozonet.
  • Dammsuga sanden i hela akvariet.
  • Göra ett 50%-vattenbyte, minst, med syntetiskt salt.  
  • Installera en filtersocka på tillflödet i sumpen.
  • När vattenbytet är utvärderat; Testa "bitumenous GAC"
  • När Bitumenkolet är utvärderat; installera Divesorb på skummaren.
  • När divesorb är utvärderat; sätta på ozonet/aktivt kol.
  • Ventilera under täckglaset.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I don't remember the pH in the main aquariums. But I think it was fairly high. In the phytoplankton refugium it is typically between 8 and 9(!). It is because of the photosynthesis that takes away CO2 from the water. Photosynthesis is an effective way to get higer pH.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att testa min fina plan. Akvariet är nedplockat pga droppläckage i sumpen. Nu går alla djur i ett temporärt 200 liter akvarium. Allt vatten är nyblandat och efter en vecka ligger pH stabilt på 8,05. Så vi kan nog dra slutsatsen att det fanns en hel del pH-sänkande ämnen i slammet. Hoppas att vi inte behöver återkomma till denna tråden utan att pH kan ligga hyffsat stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...