Gå till innehåll

Acanthurus japonicus full av prick


wizz

Rekommenderade inlägg

Jag har samma problem..

Jag har sedan en tid en

A. japonicus

Som har klarat sig hyffsat.. kör med 25W uv och har gott om utrymme då han är själv bortsett från några clowner m.m små fisk..

Då jag introducerade honom i karet fick han av stress lite prick som gick över efter någon dag sedan har allt varit frid och fröjd.

Värdena i karet är helt i sin ordning och inget annat än vanliga återkommande vattenbyten förekommer.

Kör med samma foder som alltid och samma salt som alltid ( tropic marine )

Matar 2-3 gånger per dag.

I går såg jag att pricken var tillbaks på honom och i dag var han full av prick och ville inte äta.

Ser ut som om han kommer ge upp.

Vad kan jag som snabb åtgärd göra för att klara honom? Bytt vatten igen idag med lägre salthalt.

Kollat Uv och den fungerar fint ( bara 3 veckor gammal )

Något jag kan göra ? ( Medicin ? ) eller hoppas på att vatten bytet och UV gör sitt ?

Hoppas på snabbt svar.. för snabb hjälp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft den sedan 2 månader tillbaks och förloppet har varit från lite prick till inget för att sedan vara fri under 1 månad och där efter detta jätte bakslag.

Ingen av dom andra i karet har prick utan bara min kirurg.. Ser att han magrat av lite med och vill inte äta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat med marinering av vitlök med sedan i går för att se om det ger resultat..

Hoppas den klarar sig men man vet aldrig.. Får se hur den mår ikväll funderar på att skaffa ett litet karantän akvarie och försöka få ur honom ur karet och se vad jag kan göra ...

Kan det fungera med 20 - 30liters karantän åt en fisk på ca 6cm ?

Vad kan man medicinera med direkt i karet som är revsäkert ? eller finns det inget som är revsäkert? och vad kan jag medicinera i karantän ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att läsa i dennatråden där det finns många kunniga som uttalat sig. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25781

Jag tror på vitlök men om du får över fisken till karantänskar kan du använda kopparbaserad medecin. Tänk bara på att fisken måste få lugn i karantänskaret också vilket kräver gömställen.

Sök även på prick och odium så hittar ni massa info här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata med vitlök + gör ett sötvattensbad på fisken 5 minuter. Medicinera karet om du ej har koraller. Annars sätt fiskarna i karantänskar en månad då försvinner parasiten tillslut från det stora karet. Ja har kört med protomarin intensive (kopparbaserat)...fungerar utmärkt, om du ej har koraller och lägre djur. Har dock haft kvar mina anemoner och eremiter samtidigt som jag medecinerade och det fungerade jätte bra. Hittas på alla affärer som har saltvattens djur. Observera att vitlök inte tar bort parasiten utan förstärker fiskens immunförsvar till nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har rotat hemma och hittade lite kul saker. Ett karantänskar på ca: 25 liter samt , 2 st preparat..

Sera oodinpur samt JBL punktol 1000

Skulle någon av dessa fungera ? står att det skall fungera för saltvatten med..

Sera innehåller både kopparsulfat och kopparklorid

Vad JBL innehåller vet jag inte riktigt.. Men står att det är mot pricksjuka i både salt och sötvatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bara att inte datumet gått ut. 25 liters karantänskar är perfekt. Tänk också på att fiskarna återhämtar sig snabbaren om saltnivån är lägre runt...1.018 eller liknande....Jag har provat sera odipinur och det fungerade bra. Men jag tyckte att protomarin intensive fungerade ännu bättre...men det kanske bara är inbillning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...