Gå till innehåll

Vad gör mina skivanemoner?


mediabrus

Rekommenderade inlägg

Ingen mask utan det kom från själva skivorna. Bara en kort stund efter jag tagit bilderna och lagt upp frågan så försvann "spagettin" och skivorna skumpnade ihop ännu mer. EN stund efter det började de "slå ut" för att sedan återgå till det normala igen. Skumt!

Jag rumstrerade om en del i karet för kanske en vecka sedan. För några dagar sedan installerade jag ett litet refugium som jag sedan plockade bort ett par dagar efter då jag inte fick någon balans i flödet in/ut. Jag har också börjat tillsätta små mängder kalcium och magnesium. Inga anda tecken på ohälsa i karet (mer än att mina dumma urbosniglar lägger sig på rygg och dör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några av mina gjorde så när jag doserade lite mycket kalciumbuffer, kan varit så att olöst buffer kom på dom men minns inte. Reaktionen kom inom 10 minuter iallafall.

Kan ju kanske ligga något i det, men jag buffrar på kvällen och bilderna togs på morgonen. Som sagt har allt återgått till det normala, men det var då ett märkligt beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett gäng fina skivor på en sten, helt överväxt, växte som stryk.. så jag trodde det var lugnt.. sen så skulle jag flytta om, och då var jag hårdhänt mot denna sten med skivor, hade fingrarna mot vissa skivor när jag lyfte stenen etc.

jag trodde det var lugnt.. eftersom de mådde så bra och jag behövde bli av med vissa..

de skivorna jag rörde och tryckte mot, de spydde ut spaggetti slem något fruktansvärt.. det var riktigt kladdigt mot händerna.. efter ett tag spydde grannskivorna ut samma.. tyvärr och blev lika tråkiga

så nu ser alla mina skivor skrumpna ut.. i alla fall på den stenen.. av den koloinin har jag en skiva kvar som ser kanon ut nu.. spagettin blåstes bort av en pump..

jag "tror" i efterhand att jag har stressat dem, och jag misstänker att de har något kemiskt sett att stressa varandra.. men jag vet inte. det är en misstanke och känsla.. inget bevis..

och, nu, tre månader efter, så har de fortfarande inte hämtat sig, de har heller inte dött, de ser bara för djävliga ut.

jag vet inte om man kan rädda dem med något preparat, kanske tillsätta jod har jag funderat på.. för eventuellt kan de hämta sig, de vet jag inte.. vet någon det? mina vattenvärden verkar i alla fall inte vara så bra att de klarar av att hämta sig, för väldigt lite har hänt på 3 månader. jag har hittils testat att flytta igen, utan att vara hårdhänt, till annan plats med annan strömning på vattnet.. det verkar lite bättre.. men det tar lång tid att se förändringar..

Jag kommer att starta ett nytt kar, en tanke var att flytta skivorna dit, för att se om de mådde bättre i det vattnet.. som det är så räknar jag kolonin som död, men det är ju trevligt om man kan hämta tillbaka den från det döda..

som sagt.. jag skäms för min idioti.. men jag har lärt mig

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De slänger ut sina tarmar på utsidan av kroppen när de blir stressade - om det "onda" försvinner eller när de vant sig vid sin nya placering så återgår de till det normala. Väldigt vanligt fenomen när man klämmer skivor, flyttar dom mellan olika kar eller flyttar runt dom till olika platser med olika förutsättningar (ljus, strömmar) i samma kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...