Jump to content
Arcticreef

Vattenbyte

Recommended Posts

Viktigt att veta om vattenbyten, om man byter mycket vatten ofta, tar man bort viktiga partiklar ur akvariet. man ska ju inte ha en steril burk. I reven sprutas ju korallformationerna av vatten med sand, kryp, mm. Vilket samtidigt verkar till ett levande rev. Samtidigt ska ju akvariet inte anhopas av mellanprodukter, vilket blir resultatet av otillr. vattenbyten alternativt filtrering. Tidigare hade jag en 300L burk och bytte 50L vatten per vecka. Det tog ett par månader sedan dog korallerna allt eftersom. Fick inte någon tillväxt heller. Ny har jag en 720L burk och byter inte mer än 50L/vecka. Har en superbra tillväxt av koraller. Har bara ett filter i vilken jag har aktivt kol och fosfatremover. Det fungerar bra i min burk....Visserligen har jag ju mest mjukisar(koraller) inte mycket stenkoraller! Om jag kalkylerar volym i burken, blir det nog 10% av totala vattenvolymen som byts per vecka.

Mvh Per.

Denna tråden var intressant. I mitt RSM bytte jag 60 liter varje vecka då jag hade lite höga fosfat värden, spserna växte som tusan då. Men nu när jag skissar/planerar mitt 540 liter så överväger jag 60 liter varannan vecka. Känns lagom.

10% varje vecka! började inte byta efter jag haft akvariet i nästan 2 år! när jag ifrågasatte samma sak som du gör nu! fick ett litet uppvaknande när jag undra varför inte jag hade nåra rörmaskar eller borstmaskar o andra små filtrerare, som alla hade som bytte vatten regelbundet o varför mina koraller var så färglösa o risiga! Anledning var att jag inte gjorde nåra vatten byten! nu när jag har börjat med vattenbytena har dom små rackarna kommit tillbaka! och korallerna har aldrig sett finare ut! om du vill ha ett akvarium som är fint att titta in i rekomenderar jag starkt att du börjar med vatten byten! det är värt en 150:- i månaden på lite salt! mvh jerry

Är under inlärningsfasen fortfarande. Ibörjan lät jag karet vara då det var så pass färskt.

vet inte om jag ska satsta på byta varje vecka eller varannan 10%. Får se hur mina koraller kommer må....

MVH

Oskar

Jag byter konstant 10% vatten varje vecka, och det är bra tillväxt och korallerna färgar bra ut. I början körde jag 10 % vatten byte varanna vecka, men ser en stor skillnad nu när jag byter varje vecka.

Jag byter ca 10% i månaden och ibland blir det 2 byten per månad men har som regel att minst byta ut 10% i månaden vilket blir ca: 50liter

10 % varannan vecka i mitt RSM

10 % varje vecka i mitt An Evolution

Inbillar mig att eftersom jag har skummare i RSM-et så plockar den bort mer mellanprodukter.. men kan ärligen säga att jag inte har full förståelse över det här med vattenbyten etc. Varför kan man inte bara dosera typ BioCalcium och BioMagnesium, lite aminosyror etc. istället för att blanda massa salt hela tiden..

Jag har ingen aning om vilka mellanprodukter man är rädd för heller? Nitrat??? kör man med fosfatfilter och får nitrat så blommar det gröna alger, men med en ordentlig städpatrull kan man hålla ordning på det, och då får man ett billigt biologiskt nitratfilter.