Gå till innehåll

Wassbergs 800 L


Wassberg

Rekommenderade inlägg

Hej. Tack för alla trevliga kommentarer, det värmer. Man sköter sin burk här hemma och blir lätt hemmablind, det känns kul att få lite återkoppling från er.

Ett enkelt svar på frågan: Ja, det tuggar på utan större förändringar. Jag har inte haft några motgångar ännu, och så länge det går bra vill jag inte ändra på något.

Lite mer uttömmande svar: Lite mindre förändringar har jag gjort.

1. Tätare vattenbyten, byter 15-20% med 2-3 veckors mellanrum mot tidigare 4 v. Ser bara positiva effekter av det, främst i bättre färger på SPS.

2. Cirkulationen. Har dragit ner på den och har fått bättre polypexpansion hos ffa LPS. Jag är inte 100% nöjd dock. Eftersom flödet är lägre vill jag skifta flödesriktningen mer, det står lite i konflikt med att ha alla pumpar dolda. Jag funderar tills vidare.

3. Matar korallerna mer regelbundet. Tidigare var jag lite orolig över att försämra vattenkvalitén varför jag matade högst sporadiskt. Nu ger jag 2 ggr/vecka en blandning av Cyclop Eeze, fryst cyclops, och ibland zoo/phyto plankton. Det ges efter att belysningen är släckt och avstängda pumpar under natten. Jag har märkt bättre tillväxt och färg särskilt på LPS, och än så länge inga negativa effekter på vattenkvalitén, varför jag fortsätter så tills vidare. Det är även mer liv av div småkryp i sanden vilket är kul och bra.

4. pH låg tidigare i det lägre intervallet 7,7 - 7,8. Allt annat bra. Kalkreaktorn fungerar som den ska men det är klart att den bidrar lite. Har kompenserat/trygghet med att hålla mig på ett något högre KH 9-10. Jag tar nu luft till ozon/skummare från ett annat rum som är bättre ventilerat, och pH har hoppat upp ett snäpp. Så nu får det va så tills vidare.

5. Belysning. Kör 2 MH + 4 blårör. Har bytt ett av fyra blårör till K-Z Fiji Purple. Ville testa, och få fram lite mer röda färger när bara lysrören är tända, mest en estetisk skillnad.

Annars tuffar allting på. Jag eftersträvar stabilitet, och tycker jag har det nu. Alla mätvärden är stabila, och det enda jag jag egentligen kollar nu mer regelbundet är KH. Gör rent rutor när det behövs, pumpar 1 ggn/månaden. Övrigt teknik fungerar bra med ganska lite underhåll. Den mesta av tiden blir att titta och njuta av livet på revet.

/Erik

låter som hemskt smärtfritt jobb för att ha dessa färgerna på koraller som du har, bara att grattulera till akvariet.. såg att du hade ett gäng kirurger osv i fiskväg , brukar inte gå ihop sig

med underbart fina koraller som du har..

har du då i pulverform höjt KH eller du har meckat med kalkreaktorn något ?

kör själv med kalkreaktor och får lågt KH i princip hela tiden.

tack för att du tog dig tid o skrev inlägget.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Styr KH endast med kalkreaktor. Har en AquaCare 3 Turboreaktor med CO2 automatik. Den går fn 2+2 tim dagligen. Ökar man tiden med en timme svarar det med ökat KH och vice versa. Upplever den som mycket effektiv, stabil och lättstyrd. Startade med 1 tim/dag i somras och har sedan succesivt ökat.

Kirurgerna är sams. smiley1.gif

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint Erik!...hur blev det med flytten?

Ja det blir inte alltid som man planerat, men vi drar till NYC i sommar och kommer att bo där ett år som det ser ut nu. Hela familjen flyttar och det ska bli riktigt spännande och roligt. Kändes först lite motigt med akvariet nu när allt börjat ge utdelning, men nu har jag istället börjat fundera på hur det ska se ut när vi kommer tillbaka. smiley1.gif

Jag kommer att behålla allt icke levande och starta om igen med samma burk när vi kommer hem. Det har varit alldeles för givande, lärorikt och roligt så här långt. :smiley20:

/Erik

PS Tänkte ordna en träff senare i vår för dom som vill kika en sista gång ... DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju ruskit bra ut, fina färgkombinationer på korallerna. :smiley20:

Glad påsk /Gustaf (som är på jobbet :smiley13:)

Tack Gustaf, gillar dina firrar och din burk.

Färgerna på korallerna tycker jag är svårt att få fram på bild, men där har man mycket att lära känner jag.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir inte alltid som man planerat, men vi drar till NYC i sommar och kommer att bo där ett år som det ser ut nu. Hela familjen flyttar och det ska bli riktigt spännande och roligt. Kändes först lite motigt med akvariet nu när allt börjat ge utdelning, men nu har jag istället börjat fundera på hur det ska se ut när vi kommer tillbaka. smiley1.gif

Jag kommer att behålla allt icke levande och starta om igen med samma burk när vi kommer hem. Det har varit alldeles för givande, lärorikt och roligt så här långt. :smiley20:

/Erik

PS Tänkte ordna en träff senare i vår för dom som vill kika en sista gång ... DS

Låter kanon med en träff igen! /PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ojj vilket verk! -Tummen upp

Har setat här på guiden o läst hur mycket som helst och inte sett detta tidigare..

säger som alla andra imponerande.

Tackar!

Jag saknar lite närbilder på mina koraller, ska försöka få till det närmsta tiden.

Lite roliga saker händer i karet: Mina blå chromisar har nu lekt för tredje gången, samma (?) hona lägger rom på samma ställe. Längst fram i hörnet mellan framruta och kortisda. Hon har fullt upp med att mota bort inkräktare från denna utsatta plats. Roligt att se när denna lilla firre tappar respekt för de stora kirurgerna. Ett par gramma loreto har provat familjelyckan. Sen har mitt mandarinpar en skojig kvällsserenad: I perioder, strax efter att lampan släckts, dansar de tätt intill varandra upp och ner längs bakrutan, upp och ner ... hanen bär liksom honan på ryggen, och det fortsätter så i timmar. Jag har inte sett att det resulterat i nåt mer, men de kanske fortsätter på mer undanskymd plats. :smiley9:

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hörde ett rykte att du skulle lägga ner detta kar. Jag läste därför här i tråden om jag kunde hitta något som tydde på det, flytt till NYC under ett år är väll ett sådant tecken. Tråkigt på ett så fint kar men du får se fram emot nystarten. När du kommer hem får du höra av dig så kan jag säkert bistå med ett gäng fraggar till din nystart! Synd jag inte kunde komma på träffen du har under eftermiddagen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer bilder. Det var svårt men jag har gjort några försök.

Jag har två favoriter bland korallerna: En Acropora som lyser djupt koboltblå (ursprungskorallen tror jag står hos Pwin), och en hjärnkorall som har lite udda orange färg (från havet via Korallfisken i Linköping).

Som jag skrivit tidigare så flyttar familjen utomlands till New York City på ett år. Så det här karet kommer att tillfälligt läggas ner strax efter midsommar.

Men först lite dagsfärska bilder.

/Erik

post-3145-144689173941_thumb.jpg

post-3145-14468917394318_thumb.jpg

post-3145-14468917394554_thumb.jpg

post-3145-14468917394753_thumb.jpg

post-3145-14468917394964_thumb.jpg

post-3145-14468917395179_thumb.jpg

post-3145-14468917395408_thumb.jpg

post-3145-14468917395667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en tredje favorit, och det är Acropora Tortuosa. Den är blålila och har ett ganska grovt växtsätt med bläckfiskliknande utskott. Jag fick inte till den på bild i mitt kar, men denna bild är från ett annat kar och mycket lik min.

/Erik

post-3145-14468917396037_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det kännas lite sorgligt :ledsen:, nedräkningen har börjat.

Jag söker nya hem för allt levande. Jag vet inte riktigt ännu hur jag skall göra rent praktiskt, men tänkte tömma hela karet veckan efter midsommar. Planen är att göra det på en dag - tex fredag 26 juni och/eller lördag 27 juni. Hör av er vad ni är intresserade av och vilken dag som skulle passa. Ring gärna eller skicka PM.

En komplett innehållsförteckning hittar ni här:

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=6786&cat=8

Vi ses en dag i sommar, och tack igen för alla omdömen.

Jag har själv inspirerats av många fina kar här på SVG, och kanske kan jag bidra med något.

Erik smiley1.gif

0706-552723

post-3145-1446891742391_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...