Gå till innehåll

Omvänt osmosvatten


Borg

Rekommenderade inlägg

Osmos är att salter i en lösning strävar att fördela sig jämt. Vid omvänd osmos så använder man ett membran som har porer som är så små att bara vattenmolekyler kan passera och för att få dom att göra detta så sätter man tryck på den "orena" sidan och tvingar vattenmolekylerna ut på den andra sidan. Utbytet brukar vara c.a 30% max.

Exempel saltvatten tvingas genom tyck (ofta 60 Bar) genom ett menbran och ger dricksvatten på ena sidan och ett saltare vatten på den andra.

Kalkvatten fås genom att man till det rena osmosvattnet tillsätter kalsiumhydroxid och används som pH reglerare i karet (men fäller även ut fosfateri fast form))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är att salter i en lösning strävar att fördela sig jämt. Vid omvänd osmos så använder man ett membran som har porer som är så små att bara vattenmolekyler kan passera och för att få dom att göra detta så sätter man tryck på den "orena" sidan och tvingar vattenmolekylerna ut på den andra sidan. Utbytet brukar vara c.a 30% max.

Exempel saltvatten tvingas genom tyck (ofta 60 Bar) genom ett menbran och ger dricksvatten på ena sidan och ett saltare vatten på den andra.

Kalkvatten fås genom att man till det rena osmosvattnet tillsätter kalsiumhydroxid och används som pH reglerare i karet (men fäller även ut fosfateri fast form))

Okej tack så om man reglerar med kallkvatten för att stabilesera sitt ph-värde så fäller den blandningen ut fosfater i karet eller ? jag har själv märkt att jag har lite lågt ph just nu, då jag införskaffat mej en riktig ph mätare till mitt kar och har lite funderingar så där av lite dumma frågor ;) vilka riktlinjer ang mägd/ofta används om man tillförr kallkvatten, eller droppar man bara i och reglera via avmätning av ph värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur man räknar ut ph-ändringar men jag antar att du även har lågt kh och hur du ska dosera för att höja det med kalkvatten kan du räkna ut här, du skriver in vattenmängd, önskat kh, nuvarande kh och väljer "limewater (saturated)" under produkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här kan du blanda och använda kalkvatten.

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...