Gå till innehåll

Nitratfilter tid vs resultat??


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Hej drog igång mitt hemma byggda nitratfilter i gårkväll och det såg ut att fungera bra jag stälde ut flödet på ca 4 lit/h , jag har ett nitratvärde på över 100 och undrar över om det utflödet räcker? och sen även hur lång tid det tar innan man får nått märkbart mät resultat? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet ska flöda långsamt i början. Vet inte hur stort ditt filter är men manualen till mitt Deltec NF 509 var en droppe i sekunden. När filtret har kommit igång, vilket kan ta 4-6 veckor så kan man öka flödet lite.

Svavelkulefilter är effektiva. Jag mätte noll på utvattnet från mitt när jag hade ca 10 mg/l i karet. MEN i och med att genomströmningen är relativt låg så kan man inte vänta sig att få bort all nitrat på några dagar eller veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag mätte noll på utvattnet från mitt när jag hade ca 10 mg/l i karet.

Tack för tipset Christer att mäta utvattnet från Nitratfiltret, .. så långt tänkte inte min hjärna.

Har ett Deltec Nitratfilter som jag satt igång för ca 4 veckor sedan men doserat alldeles för mycket vatten igenom - så effekten har inte blivit det jag önskat. Nu har jag gått ner på en tredjedel efter tips av Stig. Har ca 50mg nitrat i akvariet och de vanliga vattenbyterna sänker inte utan håller det mer på samma nivå.

Märker tydligt att de 50mg hämmar tillväxten av vissa korall arter så håll tummarna att det blir lägre om någon vecka/månad ...

hälsar Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter och konstaterar att Invattnet till nitratfiltret håller 50 mg och utvattnet 10 mg, .. det funkar uppenbarligen!

Har ingen teknik uppbygd så att jag kan låta det droppa kontinuerligt utan har istället ställt in timern så att det var 4:e timme via en slangpump doserar 70 ml via nitratfiltret. Akvariet innehåller väl ca 320-350 liter vatten så det kommer att ta sin tid .... sedan rinner det ut i filterbehållaren underifrån i en "tratt" byggd av en 50 cl petflaska som jag borrat ett hål i i korken för slangen från doserpumpen, kapat flaskan till 1/3 del och sedan fyllt den med korallsand för att allt vatten som kommer från nitratfiltret skall få upp hyfsat Ph igen.

Synpunkter - förbättringsförslag någon ??

hälsar Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla nitrithalten på utvattnet från filtret. Är den noll kan du öka genomströmningen genom filtret. Du kan nog minska tiden mellan vattendoseringarna snart. När filtret är inkört skall det kunna klara betydligt mer flöde. Vad är det för pH på utvattnet nu? Någonstans på nätet har jag läst om optimalt pH på utvattnet men jag hittar det inte nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att svavelfilter varit mycket på tapeten tidigare men med ett hårt genomslag av vodkametoden och diverse zeolithmetoder så var det många som la sina svavelkulefilter på hyllan. Vilket även jag gjorde för att köra på med vodka

Vill även minnas att en del gormade över svavelkulornas lämplighet i saltvatten...

Får man det att funka bra så ser jag det som en kanonmetod. En orsak till varför jag själv valde bort den var att jag hade svårigheter med att få till flödet, fick fixa med flödet på nästan daglig basis vilket var drygt... Trots flera olika pumpbyten.

Dock så finns filtret kvar för framtiden då metoden som sagt är mycket effektiv.

Krascher känns det som det är en smalare balansgång med vodkametoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man det att funka bra så ser jag det som en kanonmetod. En orsak till varför jag själv valde bort den var att jag hade svårigheter med att få till flödet, fick fixa med flödet på nästan daglig basis vilket var drygt... Trots flera olika pumpbyten.

Doserpump, doserpump, doserpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt vad pysventilsfunktionen är men generellt sett är det just till nitratfilter en stor fördel med doseringspump. Doseringspumpen klarar att leverera samma mängd vätska även om motståndet med tiden förändras, vilket det gör. Den har högt tryck men lågt flöde. En cirkulationspump har högt flöde men lågt tryck, när motståndet förändras förändras också ganska snabbt mängden vätska den levererar. Eftersom nitratfiltret är känsligt för förändringar i flödet så blir det pilligare och mycket mer passning med en cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så stor erfarenhet men idag har jag en IKS Vario LP180 till min Calciumreaktor. Den har gått utan bekymmer i minst 2,5 år. Den enda baksidan är att den låter lite mycket men instängd i ett skåp är det inget problem. Jag har också haft en Aqua Medic SP 3000 som jag också tyckte fungerade bra, hade den dock inte mer än några månader. Det man måste tänka på med den är att hålla slangen infettad. Den är av en sämre kvalitet än på IKS pumpen.

Hade jag tyckt att det var värt några tusen så hade jag köpt en Grotech (sp 4800?) när jag köpte Aqua Medic pumpen men den var för dyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja man ska hålla sig till dom dyrare märkena' min Aqua medic skummare la av för 3 dagar sen! impeller magneten gick i molekyler! så nu står man där med byxorna nere! en ny impeller kostar 780:- då kan jag lika gärna köpa ett bättre skummare! kort o gott sattsa på märkes prylar om man ändå har tänkt o köpa. man har igen det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...