Gå till innehåll

Husdjursmässan i Kista


JanneN

Rekommenderade inlägg

Den 3 till 6 Januari 2009 så ställer Bollmora Akvarieklubb ut på husdjursmässan i kista.

Vi kommer ha flera spännade akvarier, Som Sune Holms fantastiska skapelser, Ola Åhladers strömakvarium (4000l/h på ca 100 L), Akvarielagrets ca 2000 litersburk, Akvarieleasings saltvatten, plus malavi, guppy, sällskapsburk, m.m

Varmt välkommna smile.gif

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

http://www.kistamassan.com/events/husdjursmassan_09

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...assan_webb.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd bara att det är så dyrt inträde för så lite som är intressant... Iallafall va det så förra året....

Nja, beror ju på, är man djurintresserad så tror jag man kommer bli nöjd:), Det är ju inte bara akavrier utan massor med olika sorters pälsbollar, hundar,katter,gnagare,hästar,får, en och annan gris, men mig finner du i våran monter;)

Förra året blev det tyvärr någon miss i komunikation, så vi fick ingen förfrågan, för mässarangören tog för givet att vi skulle vara med, fanns inte tid att få ihop något, Så Akvarielagret ryckte ut i sista minuten och gjorde en nödlösning bara så att det skulle finnas någon form av plaskiplask på mässan;)

I år har det funnits mer tid till att få till den bra förhoppningsvis.

Saltburken och några burkar till är redan igång,sista finslippningen görs på fredag.

Dom sista fiskarna och växterna kommer då.

Micke/Tommy på leasing kommer med invånare till saltburken, själv skall jag åka till lagret och dokumentera när jätteguramin och catfishen skall fångas upp på Akvarielagret, Vi har fått låna dom av Christer om vi själva står för "fiskandet", Det kommer bli blött lär Christer sagt;)

MVH / Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är riktigt.

Jag får tacka Lars-Olof och de andra i Bollmora Akvarieklubb för att vi får lägga ut lite informationskort i montern för att förhoppningsvis locka ännu fler akvarister till denna underbara hobby.

Jag har varit på Panduro idag och köpt lite styvt papper, så nu ska skrivaren gå varm ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det i det närmsta klart efter en heroisk insats idag av ett stort antal BAK-Medlemmar, Fiskar och växter har fått nya vatten att trivas i för några dagar under mässan.

Nu väntar vi med spänning när dörrarna slås upp för allmänheten i morgon lördag...!

Plats kommer finnas för SVG på vårat "informations och sponsorbord"

Hoppas vi ses där !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är mässan över och vi hade massor av besökare i vårat "akvarierum" med 19 akvarier. Från 3-liters till 1500-liters. Naturligtvis drog saltvattensakvariet in en hel del mäniskor som fäste blicken på underbart blågula fiskar och den röda hummern fick också mycket uppmärksamhet. Många ville köpa fisk, men vi fick ofta förklara att fiskarna tillhörde våra medlemmar. De enda fiskarna som inte tillhörde någon i klubben var saltvattensakvariet. Det hade några av våra medlemmar lånat på jobbet(Akvarieleasing) Detta var även till salu. Intresset för salt har som vi alla märkt ökat markant och vi fick intresseanmälan från många som ville gå med i Bollmora Akvarieklubb.

Salttanken som stod på mässan landade inte på Akvarieleasing utan hos en ny blivande medlem(boende i Haninge) som hämtade (köpte) det sista dagen. Han fick naturligtvis assistans med hemtransporten till Haninge.

En mycket välbesökt mässa som skapade både unga och nyuppvaknade till att börja med akvarier igen. Det ska bli spännande att följa om nyregistreringarna på saltvattensguiden ökar, efetrsom vi delade ut väldigt många blad från guiden på mässan. I alla fall till alla som visade minsta intresse för saltvatten. Kul med ett samarbete och jag hoppas att vi kan utveckla detta i framtiden, för det var inte sista gången vi deltog på mässan. Och kanske någon medlem vill ställa upp och skapa en ny publikmagnet nästa gång.

Tipsa oss gärna om föredragshållare som kan vara intressanta så vi kan bredda intresset även för saltvatten. Eller om ni har något intressant att dela med er i form av en artikel. Skick ett mail till ordforande@bollmoraakvarieklubb.org så tar vi kontakt med personen i fråga. Naturligtvis betalas som vanligt ersättning till alla våra föredragshållare. Har du en artikel som du vill att vi ska trycka i vår medlemstidning så maila till redaktor@bollmoraakvarieklubb.org . Kanske vi ses på ett av våra månadsmöten. Program kan ses på www.bollmoraakvarieklubb.org . Kom in på något av våra möten om ni har vägarna förbi. Det kostar inget och du kan komma en eller två gånger som gäst, innan vi börjar titta i din plånbok efter 2 hundralappar som är vår medlemsavgift per kalenderår. Adressen hittar du på vår hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att personen som syns i bakgrunden (med en kaffekopp i handen) på bilden med det runda saltkaret är Bollmora AK:s ordförande, Lars-Olof Omfors (Larry Stockholm på SG). En mycket trevlig bekantskap!

På Husdjursmässan har det varit lite si och så med presentation av saltkar över åren. Vad jag förstår är det olika saltbutiker, tidigare Akvarielagret och nu i år Akvarieleasing, som ställt ut ett kar. Årets saltkar (se bilden på det runda karet ovan) innehöll ett dussintal blåa frökenfiskar.

Det kunde ju vara en kul idé om några av oss kunde slå oss samman och visa upp ett saltkar med stor artrikedom för att visa upp vilken underbar hobby detta är. Men det är ju ett ganska stort jobb (och stress för fiskarna) att sätta upp ett kar bara för en mässas skull, så det skulle kräva gediget engagemang. Möjligen skulle det underlätta att ha med en affär i bakgrunden som sponsor då det är ett stort jobb att plocka ned ens egna kar hemifrån och jaga tag på fisk. Som sagt, det skulle vara för den goda sakens skull att sprida intresset kring hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var också där och kollade runt lite, är dock katt och hästallergiker så jag blev inte så långvarig. Han dock få mig ett gott skratt och hade bra skoj under de 3tim jag var där.

Montern med fåglar var helt klart favoriten!

Gillade de trevliga fåglarna och monterpersonalen. Min farmor hade gojja (en amazon) och jag har haft undelater som liten.

Blev lite kär i den blåpannade amazonpapegojan som sjöng opera och flörtade hej vilt med den som var lite intresserad av att titta närmare på den. Kan inte säga annat att man började fundera lite på att införskaffa, dock måste jag vänta några år pga boendet och att jag ska resa lite närmaste åren.

Sedan fanns det såklart en blågul ara som gillade mig rätt mycket och ville inte kliva av min axel pga den trevliga utsikten.

Kolla in bilden på de ensam dansande hundgalningarna =-)

post-2577-14468916554811_thumb.jpg

post-2577-1446891655497_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att personen som syns i bakgrunden (med en kaffekopp i handen) på bilden med det runda saltkaret är Bollmora AK:s ordförande, Lars-Olof Omfors (Larry Stockholm på SG). En mycket trevlig bekantskap!

På Husdjursmässan har det varit lite si och så med presentation av saltkar över åren. Vad jag förstår är det olika saltbutiker, tidigare Akvarielagret och nu i år Akvarieleasing, som ställt ut ett kar. Årets saltkar (se bilden på det runda karet ovan) innehöll ett dussintal blåa frökenfiskar.

Det kunde ju vara en kul idé om några av oss kunde slå oss samman och visa upp ett saltkar med stor artrikedom för att visa upp vilken underbar hobby detta är. Men det är ju ett ganska stort jobb (och stress för fiskarna) att sätta upp ett kar bara för en mässas skull, så det skulle kräva gediget engagemang. Möjligen skulle det underlätta att ha med en affär i bakgrunden som sponsor då det är ett stort jobb att plocka ned ens egna kar hemifrån och jaga tag på fisk. Som sagt, det skulle vara för den goda sakens skull att sprida intresset kring hobbyn.

Antagligen kommer vi att deltaga nästa år också, då kan vi förbereda oss för ett saltvattensakvarium byggt av medlemmar (vi har redan många som är med både på Svg och i BAK), men sponsrat av någon eller några butiker. (brukar alltid kunna ordna sig) Nästa mässa(2010) kan med massor av förberedande planering bli en höjdare som slår årets. Det är väl det som kallas för utveckling. Ser redan fram mot detta.

Taskigt att fota mig utan min vetskap. Jag hann inte kamma mig eller ställa ifrån mig fikat :)

Lasse Omfors

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att personen som syns i bakgrunden (med en kaffekopp i handen) på bilden med det runda saltkaret är Bollmora AK:s ordförande, Lars-Olof Omfors (Larry Stockholm på SG). En mycket trevlig bekantskap!

Låt er inte skrämmas för det -ciggar-

Kolla in bilden på de ensam dansande hundgalningarna =-)

Tidigt på söndagmorgonen(Hundfolket drog igång 08.00) så var jag tittade efter bekanta, blev så full i skratt när säkert minst 40 personer gick banan och pekade och pratade för sig själv-skrattar hysteriskt

Montern med fåglarna missade jag lite tyvärr, var aldrig in fast jag gick förbi flera gånger, såg trångt ut så jag tänkte besöka den vid senare tillfälle.

Då får man gratulera Fru Vargklo då...:ler:

I morgon Torsdag 8/1 så har vi vårat första månadsmöte för i år, då kommer Direktören på Akvarielagret Christer att hålla ett föredrag, om vad vet jag inte riktigt men är säker på att det är en höjdare-kung...Hos oss får man "prova på" en gång utan att behöva betala medlemsavgiften, så kom gärna och möt andra akvarietokar av både söt och salt-haj-

Hur och när ni hittar oss i morgon finns på hemsidan: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Glöm inte en slant till fikat(20 kr)

/Janne

p.s:Era smileys här på SVG är helt underbara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bli en besk eftersmak på Kistamässan. Jag har haft en lång tvist med Jordbruksverket om mässregler som till slut lett till en åtalsanmälan. Det det handlar om är en bagatell jämfört med bilder jag sett från Kista och den uppenbara skillnaden mellan vad Jordbruksverket agerar och inte agerar mot börjar irritera folk i en utsträckning som gör att det inte är troligt att det kan fortsätta att se ut som det gjorde i Kista.

Det där handlar mest om gnagare men att visa saltvattensakvarier har också en viss potential för katastrof. Ställ ut en burk med en B-listad korall i och låt bli att anmäla det till Länsstyrelsen, blir det sen kontroll är det bara att öppna plånboken på vid gavel, böterna kan bli sanslösa. Och det är inte nån allt för orimlig gissning att det blir folkvandring av kontrollanter på nästa mässa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders,

Finns det någon laglänk du kan hänvisa till? Husdjursmässan har ju hållt på i många år, och det var ju t.o.m. reportage från TV4 därifrån (möjligen bara regionalt för Stockholm). Rimligen borde väl mässarrangörerna känna till reglerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller det där med anmälan är det enkelt, § 44 här:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20070845.htm

Vad det står där är att om man visar sånt som koraller, boaormar, råttor, möss och papegojor och tar inträde så skall man anmäla det minst en månad i förväg till Länsstyrelsen. Kostar inga pengar och man behöver inte vänta på att få ett tillstånd, det skall bara anmälas. Inga problem bara det blir gjort och då lämpligen av arrangören. Blir det inte gjort däremot...

Det var den enkla biten, sen finns det helt enkelt inget att hänvisa till eftersom det inte är klart vad som gäller. Jordbruksverkets mening är att på sådana här tillfälliga arrangemang så gäller L 80, alltså reglerna för sällskapsdjur fullt ut. Fulla vanliga burmått alltså och dit var det långt på Kista. Även då många andra regler, djur som inte får hållas ensamma, måste ha viss inredning osv.

Min tolkning är att så länge inte djuren hålls på mässan längre än 48 timmar så är de under transport och då gäller i stället de mycket lägre ytkraven för djur under transport. Å andra sidan kan det bli nog så obehagligt med de krav som då i stället träder in för långa djurtransporter.

Det här har varit totallugnt förut tills någon ställde en fråga och sen dess har det rått total kalabalik på reptilmässorna. Det spörs hur det blir på andra mässor nu men i längden kan det inte vara hållbart att det som får Jordbruksverket att gå i taket på ett ställe kan fortgå utan problem på ett annat.

Grundproblemet är egentligen att det ingenstans i de svenska reglerna finns en tydlig reglering för exakt var gränsen går mellan djur i vanlig hållning och djur i transport. Egentligen skulle det behövas nya regler som klarar ut vad som skall gälla på olika kortare arrangemang, tills det är klart är det risk för fortsatt bråk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...