Gå till innehåll

Nu är jag också salt!


Vandal

Rekommenderade inlägg

Jahaja... då var vandalen igång med sitt första saltvattenskar... Lassemetoden korsat med mitt egna Diyande... Dvs inget hotell utan ett självlimmat kar med utrustning som motsvarar hotellets filtersystem...

Ett nanokar på 45 liter, kub, hittills 2 kg LS, 2x11watt belysning som ska uppgraderas när jag orkar koppla ihop min 70w MH

än så länge inget liv som rör sig men jag ska jaga fram lite makroalger och en renhållningspatrull i helgen... först blir det dock ett vattenbyte för att minska ner startnitriten...

bloggar om karet och mina öden och äventyr...

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

tips och råd uppskattas! dock kommer jag köra på som jag bestämmer mig för själv...

jagar även efter makroalger och mjukfraggar så om nån ska rensa så hojta till om ni vill sälja lite...

Jag ser det här som ett sätt att träna mig inför större projekt i framtiden så alla fel jag gör ser jag som lärdomar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

suck pust stön... nitrit nitrit nitrit... jag börjar smått krevera...

0.6 ppm enligt jbl-test... inte så kul att ha... men jag får hoppas att mina makrosar klarar av det... doserar denitrol varje dag, men det tycks inte hjälpa nämnvärt...

idag är alla butiker för bakfulla och stängda för att jag ska hitta nåt annat preparat... men jag får hoppas på att det går neråt snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, att jag inte kan lite ordentligt på jbls grejer vet jag, men nu var det vad som fanns hemma... får duga tills imorgon, då blir det till att jaga bättre bakterier... lär bli en runda till lerum eller kungsbacka... antagligen båda två... ska införskaffa ett par kg LS till, nån mer snigel eller två samt lite levande sand tänkte jag mig...

Jag vet att jag inte ska stressa, men det är så svårt att låta bli... ;)

Idag har jag förfärdigat en snyggare ljusramp än mina sunkiga dalaplåtramper... bilder kommer upp på bloggen inom kort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så... då har jag gått över till seras Nitrivec istället, samt köpt lite mer LS... några Eremiter och Astrea fick följa med hem också...

Hoppas nu på att få ner nitriten... spär ut med ett delvattenbyte också idag... ska även ta och möblera om en aning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppgraderade ljuset en aning idag... blir bra skimmer med LEDs även om de kanske ger fel spektra... 2x2.7 watt kallvita (6000-9000 K) inopererade i rampen... får se om det inte blir ett kompaktlysrör till också i veckan...

Bilder landar på bloggen ;)

börjar kännas dags för nån knapp eller skivis också... får hoppas jag hittar nå kul i veckan som kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har äntligen nitriten gått ner... dags att börja kämpa mot de övriga värdena...

jag räknar med att få i min första fisk under veckan som kommer, dessutom ska lite xenia och eventuellt nån skivis ner i karet... nu börjar det på riktigt! :)

20jg29u.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Imorgon är det dags för första fisken, frågan är om man ska köra på en clown eller en damsel...

Ska också försöka hitta nån skivanemon som gärna har lite mer färger...

i övrigt har karet tuffat på bra... inga större cyanoutbrott, kalkalgerna sprider sig och xenian har satt sig på lite mer platser i karet... håller också på att avveckla mitt 375 sötvatten till fördel för nästa salta projekt... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så!

Första fisken är i! :)

Det blev en clown, ocellaris, modell liiten... han simmar runt och acklimatiserar sig i sitt nya hem och kommer förhoppningsvis trivas... han har redan börjat jaga pods på rutor och pumpar, har väl inte vant sig vid vattenflödet ännu men det kommer med tiden...

Skönt med lite rörelse i burken utöver eremiterna och snäckorna...

Bild och en liten film finns på bloggen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, men de värdena kan jag kämpa med även om det är en fisk i karet... nitraten och fosfaten håller sig ännu på en någorlunda låg nivå, makroalgerna är rätt bra på att hålla schack änsålänge, dock ska jag snart dra i lite fosfatremover har jag tänkt mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan nu är om jag inte kör lite väl overkill på vattenrörelse... clownen håller sig bara på ett ställe där det inte är särskilt strömt förutom de två gånger han fått lite frusen artemia...

pumpkapacitet: 500+800l/h

ska nog ha i lite till sten för att få några fler lugna punkter iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för en smärre uppdatering då, inget nytt levande i karet, men allt går sin gilla gång och min clown trivs... algerna och xenian växer som de ska, mina skivor har satt sig fast på småsten nu, så snart blir det till att fästa dem i "revet"

fått ett antal små snäckor som är mest nattaktiva som dykt upp i karet också... trevliga små turboliknande saker... kom antagligen med senaste stenen från Ciklidhuset. (Tackar)

post-2947-1446891692241_thumb.jpg

edit: såg att jag inte hade fyllt i vad jag fyllt på med på väldans länge, men det har blivit Xenia och några skivor samt en förrymd knapp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag fått mitt 375 sålt, så lite pengar ska få gå ner i saltvattenshobbyn igen...

Det jag har tänkt mig är en euphyllia av nåt slag, då är bara frågan hur den ska skötas? behöver den matning eller klarar den sig med ljus? placeringen blir i mitten av karet, inte för strömt men inte stillastående heller... hur ser jag om den trivs? funderar även på hur jag ska få den att stå still? är "röret" skört eller tål det att kilas in mellan ett par stenar? eller ska jag limma den på stenen istället?

kommer den käka upp mina eremiter om de klänger på den?

sen blir det nog nån mer skiva/knapp, en goby av nåt slag och en bit LS om jag hittar nån snygg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja, då var det dags för en liten uppdatering igen...

Det går alldeles utmärkt i karet och fiskar, eremiter och koraller trivs, allt utom min skivanemon som jag köpte klarar sig bra... den gick hädan i ett moln av slem... skivorna växer och har hälsan, men ar inte delat sig... snart är det dags att börja plugga igen och då kommer jag lustigt nog ha mera finanser att röra mig med än innan... detta kommer leda till fler mjukkoraller och eventuellt en clown till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ännu en statusrapport...

UvC-pumpen har börjat låta och haka upp sig, ska antagligen byta ut den mot en eheim 2048 fylld med biobollar istället... tror mer på att den håller sig tyst och lugn...

i övrigt har jag inte haft några större problem än lite hinna på ytan, glömde dessutom att plocka med mig metro från vagnen i flera dagar, men i fredags fick jag iallafall nån jesustidning fastän jag skrivit "ej reklam, försäljning eller frälsning" på dörren, så det är första gången kristendomen gjort nåt vettigt för mig... =)

Magnifican håller sig gömd största tiden, har hittat en håla bakom pumpen =/ men man ser honom ibland iallafall... Clownen håller sig framme och jagar pods hela tiden...

Snart dröjer det inte länge innan mitt andra kar är igång, jag väntar på att CSN ska börja ge mig studiemedel för kockutbildningen jag läser... då blir det ett kubakvarium på 216 liter, ska bygga om det med sump och ytavrinning, sötvattensfiskarna som bor där nu ska få ta 150litaren som står på vinden i besittning istället... sen tar det nog ett par tre månader innan all utrustning är köpt, men jag kommer börja så smått ändå... funderar även på att bygga ihop de två karen så det lilla står en bit högre och får en ytavrinning ner i det stora... men det får ligga längre fram i tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en statusrapport...

UvC-pumpen har börjat låta och haka upp sig, ska antagligen byta ut den mot en eheim 2048 fylld med biobollar istället... tror mer på att den håller sig tyst och lugn...

Var hittar man en sådan? :ler:

Skoja bara ,en Eheim kommer du säkerligen att ah glädje av många år framöver. Bra val av pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...