Gå till innehåll

Nyårslöftet


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Vad har du lovat att göra med eller för dina salta inneboende det nya året?

Själv skall jag öka sumpcirkulationen och byta täckglas till det stora revkaret, fintrimma ballingautomatiken och rent allmänt försöka lägga mer tid på karen. Nu börjar jag se slutet på renoveringen här hemma så jag hoppas det skall gå bra.

Men det var hos mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt löfte blir att fixa en lösning på värmeproblemet innan sommaren. Förra sommaren hade vi som varmast ca 30 grader inomhus, dvs ännu varmare i akvarierna, hade 32 grader i malawiakvariet och saltkaret borde bli ännu varmare med tanke på lyset. Tror därför inte att det går att lösa med bara fläktar så frågan är om man ska köpa eller bygga en riktigt kylare. Tror dock att det finns risk att det blir dyrare att bygga än att köpa så det blir nog att börja spara redan nu för att ha råd.

I övrigt så ska jag bara fortsätta att sköta det lika bra som jag har gjort hittils.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt en liten fläkt bakom pumparna på mitt RSM det gjorde mycket för temperaturen, se till att den blåser innåt.

Mitt saltlöfte för 2009 blir att starta upp ett 540 liters innan året tar slut. (under förutsättning att jag får lägenhet snabbt) Planering och budgetering pågår iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt en liten fläkt bakom pumparna på mitt RSM det gjorde mycket för temperaturen, se till att den blåser innåt.

Mitt saltlöfte för 2009 blir att starta upp ett 540 liters innan året tar slut. (under förutsättning att jag får lägenhet snabbt) Planering och budgetering pågår iaf.

Jo fläkten bakom/ovanför pumparna har jag också, utan den får jag en temp på 29-30 grader även nu mitt i vintern när det bara är 23-24 grader inomhus istället för 26-27 som jag får med den. Allt som allt får jag det till att det kommer att bli ca 32-33 grader i karet med bara fläkten när det är som varmast ute.

EDIT: Ytterligare ett nyårslöfte; att inte starta upp ett större kar under 2009 (får vänta tills 2010 när jag är klar med skolan och har råd).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt löfte är att verkligen byta bottenskivan på mitt lilla kar och se till att få igång det. Att vänta på att rummet (där det står i) renoveras verkar bara bli skjutet på framtiden...

Kommer att låta bli att snåla den här gången. Riktigt fin LS, balling från det att värdena går ner, bra bottensubstrat (redan fått hem KZ sand) och förhoppningsvis köra med kolkälla redan från start. ZEOvit har jag redan en påse av, så det ska bli riktigt skoj att köra igång nu när jag väntat så länge.

Som det ser ut nu lägger jag OceansMotions på is tills vidare och kör igång med hederlig closed loop till HLP-pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 6 månader senare...
Mitt löfte blir att inte köpa en enda fisk mer. Nu har jag så mycket fisk i min lilla kub att de står staplade på varandra. Skulle nuvarande antalet komma till allmän kännedom så blir man troligen idiot förklarad.

Jag håller fortfarande mitt löfte och har tom minskat mitt fiskbestånd - kanske lite ofrivilligt - med ett antal individer.

Hur går det för er andra? Det är snart dax att räkna ner året

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag löstre mina problem, vet troligtvis vad som orsakade en del av dom;)

Men acrona växer så jag skulle nog säga att jag klarat av mitt nyårslöfte på den delen, nya burken hinner nog få sina sista detaljer slipade innan nyår;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag kan väl komma med ett litet löfte om att försöka bygga en snygg möbel med motorstyrd topp till mitt 350 l hörnakvarium, starta upp dito under året och avveckla mitt nuvarande 120 l pelarakvarium. Men det måste föregås av en ombyggnad av badrum på nedre botten för att flytta dit tvättstugan så jag får ett sump/akvarierum utan tvättmaskin och torkskåp. Men jag lovar att försöka fixa det under 2010!

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hann ju inte med det jag hade tänkt... eller "hann" - jag har varit för lat helt enkelt, oengagerad. Men nu igårkväll gav jag mig själv ett nyårslöfte om att verkligen göra klart det och komma igång igen. Jag vet att det blir som en ketchupeffekt till slut, bara man köra igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...