Gå till innehåll

Januari 2009 - Ländströms revakvarium


Rekommenderade inlägg

:wooow::woooow:

De säger att en bild säger mer än tusen ord, och detta måste man säga när man ser dessa bilder, blir dock många ord med alla bilderna ;)

Otroligt fint kar, ser betydligt större ut, än de liter antal som nämns.

Fin blandning med koraller, färgkombination. Firrar.

Bra jobbat ! :smiley20::jump::smilie_co

-Tummen upp-Tummen upp

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nöjet att se detta akvarium live i juni 2008. Då trodde jag inte att det var möjligt att åstadkomma något finare, men där hade jag fel, det ser ut att vara ytterligare ett snäpp finare nu. Art- och färgrikedomen är fantastiskt. Vilket underbart akvarium!

Härligt att du även har kvar den lilla pincetten, han gör sig bra bland all den andra färgprakten.

En fråga Tomas. Minns jag rätt så tyckte du att karet fick ett lyft när du började med ozon. Har du möjlighet att beskriva ozon delen mer i detalj rent tekniskt samt vilken effekt du tyckte densamma fick för akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska man säga om detta kar? Finns inte ord för det då det är så häftiga färger och och stora fina koraller. Har dock några frågor:

Lärde mig något nytt om ozon i denna artikel som gör att jag måste läsa på mer då jag inte hade fattat att ozonet påvärkade nässelgifterna. Kan du som även Wiking var inne på förklara din uppbyggnad av ozonet, har du inget aktivt kol nu när du kör med ozon?

Äter din kopparbandspinzet torrfoder eller pellets? Får den konkurera med de andra fiskarna om maten eller har du någon liknande lösning som Mekl?

Hur mycket LS har du till detta kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för alla värmande kommentarer!

När det gäller ozon:

I min strävan att blanda friskt fick jag till slut problem med att det blev för mycket nässelgifter (och annat) i vattnet vilket medförde att känsliga SPS:er mådde dåligt/dog.

Efter att ha testat olika saker nådde jag resultat när jag började köra med ozon via en reaktor, se bifogad fil.

Jag vill att pumpen suger ner luft/ozon till reaktorn istället för att pumpa ner den med en luftpump. Det blir en större reaktor men man behöver inte vara orolig för läckage på samma sätt.

LPS:er, mjukisar, anemoner mm släpper ut gifter av olika slag och i ett slutet system så blir det snart för mycket för vissa koraller och då måste man ta bort dessa på något sätt och min lösning blev ozon och i viss mån aktivt kol.

Som vanligt är det sällen en ensam detalj som är lösningen utan flera samverkande faktorer som är nyckeln till framgång. Ozon och kol tar säker hand om olika saker på olika sätt så genom att kombinera dessa kan jag nu hålla alla typer av lägre djur utan att behöva oroa mig.

Ozon och kol har den positiva egenskapen att det ger ett klart och ”vitt” vatten utan gulämnen mm. Ozon oxiderar alla organiska föreningar vilket på det viset oskadliggör ämnen som typ nässelgifter, terpener mm. Sen oxideras även nyttiga ämnen som t.ex. järn, jod mm men dessa får man tillföra.

Rostratusen äter i stort sätt bara artemia, jag stödmatar den inte utan den får vara på bettet när jag matar. Jag matar kanske mer än vad ”normalakvaristen” gör och i det läget är det inga problem att hålla den fet.

När det gäller LS så vet jag inte men gissar på ca 30 kilo.

//Tomas.

Dok2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nej, jag kör inte med zeovit men med kolkällor.

Om man har stora anemoner finns det alltid en risk att det går åt nån fisk men det som har gått åt än så länge är kanske en fridmandi.

Cirkulationen tycker jag är ok med tanke på den blandning av djur jag har. Om man kör ett rent SPS kar kan det vara befogat med mer men jag ca 15 gånger vattenvolymen. Med LPS:er så kan man snabbt ta ihjäl dem med för stark cirkulation som pressar huden mot skelettet.

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...