Gå till innehåll

Hjälp med genomföring!!!!


Guest Andersson

Rekommenderade inlägg

Guest Andersson

Hallå jag har borrat och fått köpt alla sake rmen nu står jag här och undrar på genomföringen finsn den en plastring och en gummi ring vilken ska vara var inne elel rute???? jag e förvirrad på marin akvariet sa han att båda ska var ute i botten sen e det vaar att silicona runt så e man på den säkra sidan.Sen sa dom på ett annat ställe att man ska ha en bå varje sida... HJÄLP MIG.. TACKSAM FÖR ALLA SVAR....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. Gummiringen ska i normala fall vara på vattensidan, nylonringen är

endast till för att låsmuttern ska ha anhåll mot glaset i detta fall.

Om man är orolig att gummit ska bli problem med (vilket det inte ska

bli) så kan man byta den mot en sillikonpackning. Jag rekomenderar

starkt att du har den mjuka på insidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... och jag som trodde att jag hade kommit fram till en slutsats:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2441&PN=1&TPN=2

Men då är vi tillbaks på ruta 1. Jag håller med Niclas, men det finns andra som tycker tvärtom i den ovanstående tråden. smiley11.gifsmiley5.gif. smiley11.gifsmiley5.gif.

Jag tror dock fortfarande att gängorna ska vara på utsidan tillsammans med den vita packningen, medan den mjuka svarta ska vara på insidan för att täta inifrån. Den vita plastringen är bara till för att muttern inte ska få glaset att spricka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar mystikt att dom har stelnat & spruckit om dom har varit i vattnet ?

jag skulle iaf begära ersättnings packingar av tillverkaren ,men åandra

sidan är dom verkligen godkända för saltvatten hmmm vet inte om jag

sett den uppgiften någonstann mycket inntressant iaf väcker ju

onekligen lite frågor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

HAllå där på er.....Dett avar verkligen roligt att läsa...JAg som hade trott astt det var att ala hade gjort likadant men inte det=).. hehe lit ekul faktist.. men När man nu Skruvar fast genomförningen i karet med gummi inne och plast ute kan man inte lägga silicone utanpå där så tätar ju det också så e man ju på den säkra sidan eller?

JA måste ju bestämma mi gidag när jga nu sak börja bygga upp allt alla mina pvc delar köpte jag ju idag så nu får jag hoppa spå det bästa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör det som känns bra... men även om dom säger att man ska ha den mjuka på insidan så går det bra på utsidan med. Mitt har inte läckt... men det gjorde det när jag hade den mjuka på insidan. Den blev kass och läckte efter ca 7 mån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

oki det låter inte alls bra det vill man ju inte uppleva...... Alltså så har du den hårda packningne på insidan och den mjuka på utsidan....

När vi ändå e inn epå detta med PVC.Så har jag en fråga till NU när jag ska bygga upp mitt sysmtem så ska jafg ju limma delarna men hålle rlimer tät eller måste man silicona också?Sen undrar jag KAn man silicona fast pvc delarna mot glas?Hoppas någon kan svar apå detta atck så länge för hjälpen alla...smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni har haft problem med gummipackningen på insidan så måste dessa ha

varit extremt torra från början. Enligt GPA ska det inte vara några som

helst problem, gummit i deras är av en sort som tål det mesta och

koppligarna SKALL monteras med gummit på insidan, det ska inte heller

behövas sillikon utan det skall räcka alldeles utmärkt med

gummipackningen om man inte gjort nåt fel, typ storlek på hålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

OKi..KAlas bra då e det ju bar att skriva fast genomföringen med gummit på insidan=).. nu ska det bygga sikväll sk abar aiväg och köpa lite saker till=) JAg åter kommer med hur det gått...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Fick det här svaret av de jag köpte mina PVC rör från:

<font color=BLUE>Hej Vahagn,

Jag själv har gjort så att jag satt den mjuka svarta packningen på den våta

sidan.

Detta av den anledningen att den mjuka tätar bättre samt att när man drar

muttern på utsidan glider den lättare mot den hårda ringen än vad den skulle

gjort mot den mjuka.

En anledning till att sätta packningarna åt andra hållet skulle kunna vara

att det salta vattnet påverkar den svarta packningen genom att lösa upp den

eller att den fäller ut skadliga ämnen, men jag bedömmer det som högst

osannolikt eftersom materialvalet i den mjuka packningen är anpassad för

korrosiva vätskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

Jo det låter rimligt......JAg byggde klart alla mina pvc ledninga rigår jag satte gummit i karet och idag när jag fylde på vatten så höll det tätt ser skit bra ut.ATck för alla svar.Hoppas att alla som har funderingar över detta har kanske lärtsig något för det e ju väldigt viktigt att det håller tät.. vem vill ha vatten basäng innomhus=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skönt att få det klargjort nupacking på vattensida & vit bricka närmast mutter på utsidan "säger sig själv tycker iaf jag svårt att dra åt mot en mjuk packning" så har iafjag gjort på ett antal kar,summpar

en annan viktig sak som ofta glömms i pvc sammanhang är atttorka av med tex PE rengöring"sprit" innan man limmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett litet tips. Gummipackningar & oringar kan/skall smörjas med siliconfett för ökad livslängd samt att monteringen blir mycket enklare, Loctite har ett fett som är livsmedelsgodkänt kommer inte ihåg numret nu men kan kolla det om nån vill veta.

Mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenar!

Lånar tråden lite, håller på att planera och rita på ett kar.

Nu är jag inne på pvc detaljerna,vilka fabrikat använder ni?

Jag har sett att en del använder gpa! Har gpa någon hemsida där man kan ladda ner produktblad?

Skulle behöva veta vad som finns, ventiler, böjar,t-rör, rör ochdimensioner gärna med bilder!

/Frick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...